גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב נגנב - האם מדובר באובדן גמור לצורך הכיסוי הביטוחי?

עפ"י נתוני האו"ם, ישראל נמנית עם 10 המדינות שבהן מספר גניבות כלי הרכב לנפש הוא הגבוה ביותר ■ מה רצוי לדעת ועל מה להקפיד בהיבט האישי?

גניבת רכב / צילום: shutterstock / א.ס.א.פ. קריאייטיב
גניבת רכב / צילום: shutterstock / א.ס.א.פ. קריאייטיב

דוח מבקר המדינה שפורסם בשנת 2014 עסק בין היתר בתופעת גניבת כלי הרכב. בדוח נכתב כי זו תופעת פשיעה כלל-ארצית הפוגעת בקניינו של האזרח. עוד צוין כי התופעה פוגעת בתחושת הביטחון האישי של האזרח ובכלכלת המדינה.

בשנים 2003-2013 נגנבו בישראל רבע מיליון כלי רכב בקירוב. בשנת 2013 בלבד נגנבו כ-50 כלי רכב ליום בממוצע. בבדיקה שערך האו"ם בין 100 מדינות, נמצא כי ישראל נמנית עם 10 המדינות שבהן מספר גניבות כלי הרכב לנפש הוא הגדול ביותר. מדובר בנזק כלכלי אדיר המוערך ביותר ממיליארד שקל לשנה.

נדמה כי מנתונים אלה ניתן להגיע לפחות למסקנה אחת ברורה - על ציבור המבוטחים לוודא קיומו של כיסוי ביטוחי הולם כרשת ביטחון למקרה של גניבת כלי הרכב שלהם. ואולם, גם כאשר הרכב נגנב, עולות סוגיות ביטוחיות שרצוי להכיר על-מנת להימנע מהפתעות ומעוגמת-נפש. 

א' ("התובעת") רכשה רכב בשנת 2012 בסכום כולל של 191,000 שקל ("הרכב"). כמה ימים לאחר מכן רכשה התובעת ביטוח חובה, כמתחייב על-פי החוק. כמו כן נרכש ביטוח מקיף לרכב ("הפוליסה").

לטענתה, ב-11 ביוני 2013 נגנב הרכב ("האירוע"). בעקבות האירוע ניגשה התובעת לתחנת המשטרה והגישה תלונה על גניבת רכבה. למחרת האירוע הקפידה התובעת לשלוח טופס הודעה על התרחשות מקרה הביטוח לחברה שביטחה את הרכב ("המבטחת").

המשטרה יצרה קשר עם התובעת, ומסרה לה הודעה מפתיעה: הרכב כלל אינו רשום על שמה. עוד נמסר לה כי הרכב נמצא אצל מ' ("הנתבע"), אשר רשום כבעליו של הרכב. נדגיש כי הנתבע היה הבעלים הקודם של הרכב.

התובעת נדהמה לשמוע את הודעת המשטרה. 3 ימים לאחר האירוע החליטה התובעת לגשת פעם נוספת למשטרה. בפעם זו ביקשה להגיש תלונה כנגד הנתבע בגין גניבת רכב וזיוף בכוונה לקבל דבר במירמה. כמו כן פנתה התובעת למשרד התחבורה לבירור מעמיק על אודות רישומי הבעלות שבוצעו ברכב.

לאחר שבועיים בקירוב קיבלה התובעת מענה ממשרד התחבורה. בהתאם לרישומים, הרכב היה רשום על שמה החל ב-27 באפריל 2012 ועד ל-19 במארס 2013 - המועד שבו נעשתה העברת בעלות ברכב ללא ידיעתה.

ב-11 ביולי 2013 קיבלה התובעת הודעת דחייה מהמבטחת. בהתאם להודעת הדחייה, הרכב כלל לא נגנב, אלא הוחזק אצל הנתבע, אשר גרר את הרכב באמצעות קבלן הוצאה לפועל.

לאחר שהוגשה התביעה לבית המשפט, שכללה גם את המבטחת, טענה האחרונה כי יש לדחות את התביעה כנגדה. זאת משום שהרכב לא נגנב, ולכן אין מדובר באירוע ביטוחי המכוסה בפוליסה. בנוסף, הפיצוי בגין אירוע גניבה חל כאשר הרכב לא נמצא יותר מ-30 יום. במקרה זה נודע לתובעת, בסמוך למועד האירוע, כי הרכב נמצא ברשות הנתבע. לכן, עובדה זו כשלעצמה מעידה, לטענתה, כי אין מדובר בגניבה. ככל שקיים סכסוך בין התובעת לנתבע בעניין הרכב, אין לערב את המבטחת.

האם הרכב נגנב מהתובעת? אם כן - האם הגניבה מקימה אירוע ביטוחי בהתאם לפוליסה? בהתאם לעדויות שהוצגו בפני בית המשפט, התובעת ידעה, כיומיים לאחר האירוע, שהרכב נמצא ברשות הנתבע. בהתאם לפוליסה, אירוע שבו רכב נגנב ונמצא בתוך 30 ימים מיום הגניבה - אינו אירוע ביטוחי שהמבטחת חייבת בגינו. אם הרכב לא היה נמצא בתוך 30 ימים, אזי היה מדובר באירוע ביטוחי. נדגיש כי תנאי הפוליסה זהים לתנאים שנקבעו בתקנות.

לפיכך פסק בית המשפט כי לא מתקיים "מקרה ביטוח" המכוסה בפוליסה, ולכן דחה את התביעה כנגד המבטחת. עוד נפסק כי ככל שקיימת מחלוקת קניינית בין התובעת לבין הנתבע, אין לערב את המבטחת.

נציין כי עדיין לא פורסם פסק דין לעניין המחלוקת הקניינית (בית משפט השלום - ת"א (תל-אביב) 46728-11-13). 

הוראות סותרות

במקרה אחר רכש מ' ("התובע"), בשנת 2015 רכב פרטי ("הרכב"). התובע היה מודע לסיכונים בגין היעדר פוליסת ביטוח לנזקי רכוש, ולכן רכש פוליסת ביטוח מקיף ("הפוליסה"). הפוליסה נרכשה לאחר שנמסר לתובע כי בקרות אירוע ביטוחי יקבל תגמולים בהתאם לערכו המלא של הרכב. הערך ייקבע לפי מחירון לוי יצחק ("המחירון").

לרוע מזלו של התובע, הרכב נגנב כחודשיים לאחר רכישתו ("האירוע"). במועד האירוע היה שוויו של הרכב על-פי המחירון 69,000 שקל. עם זאת, המבטחת חישבה את שווי הרכב בסכום של 52,728 שקל. לפיכך, שולמו לתובע תגמולי ביטוח בסכום של 50,171 שקל (לאחר ניכוי חוב פרמיה של המבוטח).

התובע דרש את ההפרש, ומשלא נענה הגיש תביעה כנגד חברת הביטוח. בתביעתו טען התובע כי על המבטחת היה לשלם לו את מלוא ערך הרכב בהתאם למחירון.

בתגובתה ציינה המבטחת כי בהתאם לפוליסה, במקרה של גניבה ישולמו תגמולי ביטוח בכפוף למשתנים מיוחדים במחירון, המפחיתים מערכו של הרכב. ההפחתה מערכו של הרכב הייתה, בין היתר, בגין בעלות קודמת של חברת השכרה ורכיב עלייה לכביש ("רכיבי ההפחתה").

לתמיכה בטענתה, הציגה המבטחת את הפוליסה בבית המשפט. לפי הפוליסה, רק כאשר הרכב יוכרז אובדן גמור, ישולמו תגמולים בהתאם לערך מלא של הרכב. ואולם במקרה גניבה, שבו לא נמצא הרכב תוך 30 ימים מיום הגניבה, רכיבי ההפחתה יביאו לחישוב של סכום נמוך יותר.

המבטחת הוסיפה כי בהתאם לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 ("תקנות התעבורה"), אובדן גמור הוא מצב שבו הכריז עליו שמאי ככזה. חברת הביטוח טענה כי בהסתמך על התקנות הנ"ל קיבל התובע את הסכום המגיע לו בהתאם לפוליסה.

האם גניבת רכב שונה ממצב של אובדן גמור מבחינת הכיסוי הביטוחי בפוליסה? האם צדקה המבטחת כאשר הפחיתה סכומים מערך הרכב?

בית המשפט בחן בעיון את הפוליסה ומצא פרט מעניין. המבטחת הגדירה בעצמה בפוליסה את המונח "אובדן גמור". לפי הגדרתה, השווי ייקבע לפי המחירון, ותגמולי הביטוח ישולמו אם יתרחש מצב של אובדן גמור, לרבות גניבת הרכב.

בית המשפט הדגיש את תקנות הפיקוח על עסקי ביטוח (תנאי חוזה לרכב פרטי), התשמ"ו-1986 ("הפוליסה התקנית"). בהתאם לפוליסה התקנית, אובדן גמור מוגדר, בין היתר, כמצב שבו הרכב נגנב ולא נמצא בתוך 30 ימים מיום הגניבה.

ההשוואה חשפה הוראות סותרות בתקנות לגבי הגדרתו של הרכב במצב של אובדן גמור. המבטחת הראתה שתקנות התעבורה קובעות כי רכב יוגדר אובדן גמור רק לאחר ששמאי הכריז עליו ככזה. מנגד, הפוליסה התקנית קובעת כי גם מצב שבו רכב נגנב ולא נמצא בתוך 30 ימים - הוא מצב של אובדן גמור.

כיצד הכריע בית המשפט כאשר קיימות הוראות סותרות? בית המשפט קבע כי ההגדרה בפוליסה התקנית גוברת על זו שבתקנות התעבורה. תוצאה זו התבססה על כך שהפוליסה התקנית לרכב היא הוראת חוק ספציפית. מנגד, תקנות התעבורה מהוות הוראות כלליות. כאשר קיימת התנגשות בין הוראה ספציפית לבין הוראה כללית - גוברת ההוראה הספציפית.

לפיכך קבע בית המשפט כי גניבת הרכב שקולה למצב של אובדן גמור מבחינת הכיסוי הביטוחי. נפסק כי על המבטחת לשלם לתובע את התגמולים המלאים ללא התחשבות ברכיבי ההפחתה, המגיעים לכדי 15,000 שקל בקירוב (בית משפט השלום - תא"מ (ירושלים) 44497-07-15).

אין ספק כי אדם שזה עתה נגנב רכבו מצוי בסערת רגשות ועלול לעשות טעויות. כפי שציין מבקר המדינה, אירוע כזה פוגע בקניינו של האזרח ובתחושת הביטחון שלו. תופעה רחבה זו במדינתנו מחייבת אותנו לוודא קיומה של רשת ביטחון בדמות כיסוי ביטוחי מתאים. כתבה זו שופכת אור על הנושא ומציגה מקרים שלצערנו עלול ציבור המבוטחים להיקלע אליהם. מוטב, לפיכך, כי בעל הרכב יצטייד ב"מורה נבוכים" מקצועי. לשם כך מומלץ תמיד להתייעץ עם בעל מקצוע (עורך דין, סוכן ביטוח וכו'). 

■ הכותב הוא מומחה בביטוח ונזיקין, הבעלים של משרד עורכי דין ג'ון גבע, ומשמש, בין היתר, כיועץ המשפטי לחברי לשכת סוכני הביטוח. 

עוד כתבות

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?