איגוד החברות הציבוריות: "כחלון הוא לא שר הנדל"ן"

מנכ"ל האיגוד, אילן פלטו: "האוצר חייב להפסיק את ההתעלמות מהמשבר המתמשך בבורסה. הם בורחים מאחריות" ■ טוען: "אנו מתקרבים לנקודת האל-חזור"

פלטו (מימין) והאוזר / צילום: אביב חופי
פלטו (מימין) והאוזר / צילום: אביב חופי

הסערה סביב מצבה הקשה של הבורסה בת"א והוואקום הניהולי החריף בו היא מצויה, לא פוסקת. בהמשך לעימות החריף בין מנכ"ל הבורסה לשעבר, יוסי ביינארט, ליו"ר הבורסה אמנון נויבך, והמהלומות שהנחית דירקטוריון הבורסה על האחרון לפני ימים אחדים, קורא עתה מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, לשר האוצר לפעול בנושא: "מישהו חייב להזכיר לכחלון שהוא לא רק שר הנדל"ן".

פלטו הוסיף ואמר כי "אנו מתקרבים לנקודת האל-חזור, והיא תתרחש במשמרת של משה כחלון. אם המגמות הקיימות של הירידה במספר החברות הציבוריות ומחזורי המסחר ימשיכו, יהיה קשה עד בלתי אפשרי להחזיר את הבורסה למסלול צמיחה".

פלטו גורס כי רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, רדומה ולא עומדת בתפקידה, כגורם הרגולטורי האחראי על הבורסה. לכן הוא אומר: "משרד האוצר חייב להפסיק את ההתעלמות מהמשבר המתמשך בבורסה. הם בורחים מאחריות. הגיע הזמן ששר האוצר יציג צעדים אופרטיביים לשיקום הבורסה והקלות במס לחברות שינפיקו בת"א". איגוד החברות הציבוריות תוקף בחריפות את "אוזלת היד של האוצר בהתמודדות עם המשבר המתמשך בבורסה" וטוען ש"לא ייתכן שמשרד האוצר לא מציג שום יוזמה, שום פתרון, למשבר המתמשך בבורסה וממשיך להתחבא מאחורי היוזמות המוגבלות של רשות ני"ע והנהלת הבורסה. זה חוסר אחריות של הצמרת הכלכלית במדינה".

דברים אלה נאמרים בעוד ביינארט, עד לאחרונה מנכ"ל הבורסה - ושפרש רשמית בגלל בעיות רפואיות כשברקע היה בסכסוך ארוך ועמוק עם היו"ר נויבך, מאשים כי "נויבך רצה להשתלט על הבורסה, ולקח עוד ועוד סמכויות". ביינארט הוסיף כי יו"ר הבורסה - שאת מצבה הגדיר "התפרקות מוחלטת" - הוא זה ש"חירב את המקום".

ביינארט אמר את הדברים בזמן שדירקטוריון הבורסה הנחית כאמור מהלומה קשה על נויבך. בעקבות דיון בהול וחריג שנערך בעקבות חוסר שביעות-רצון עמוק בקרב מתפקוד הבורסה תחת הנהגתו, ביקש הדירקטוריון מהמנכ"לית בפועל, גל לנדאו-יערי, למשוך את מכתב ההתפטרות שלה (שהוגש עקב יחסים עכורים עם היו"ר נויבך), ולהיוותר בתפקידה כשבידיה כל הסמכויות של המנכ"ל (כולל סמכויות שנויבך נטל לעצמו). בנוסף, מספר דירקטורים העלו בישיבה את נושא אופי המשרה של היו"ר הפעיל נויבך, ותמהו האם יש לבורסה צורך ביו"ר פעיל והאם יש לקצץ את היקף משרתו, וכפועל יוצא גם את שכרו.

על כך אומר פלטו כי "אירועי הימים האחרונים מעידים על עומק המשבר, ומציגים את הבורסה הישראלית באור שלילי בפני המשקיעים הבינ"ל. במצב הנוכחי קשה לראות כיצד הנהלת הבורסה תצליח לקדם צעדים להגדלת מספר החברות הציבוריות ומחזורי המסחר". עוד ציין ש"הבעיה העיקרית של הבורסה הישראלית היא הירידה במספר החברות הציבוריות, שמובילה גם לירידת מחזורי המסחר ולפגיעה באטרקטיביות של הבורסה כולה. כדי לעצור את המשך התייבשות הבורסה על האוצר להציג כבר במסגרת התקציב הקרוב שורה של צעדים אופרטיביים שיובילו חברות לבחור באופציית ההנפקה בת"א".

לא רק פלטו קורא לשר האוצר לפעול בעניין הבורסה, כי אם גם יו"ר הבורסה הקודם, סם ברונפלד, שיחד עם המנכ"לית דאז, אסתר לבנון, עזבו את הבורסה בשל עימות חריף עם יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, שפעל להדחתם. זאת, אגב, בעוד קולו של האוזר לא נשמע בימים אלה בכל הנוגע לכאוס בצמרת הבורסה.

כך, בראיון לענת דוידוב ויעל איילון ברדיו ללא הפסקה 103fm, קרא השבוע ברונפלד לשר האוצר "לתפוס מנהיגות" תוך שהוסיף כי "הוא מינה את האוזר, האוזר זה הילד שלו, הוא בישל את הדייסה ושר האוצר צריך להתערב. זה לא פחות חשוב מלהוריד את מחירי הקרפיונים לפני החגים. גם הבורסה חשובה למדינת ישראל. אני אומר לשר האוצר שייכנס למדוכה שיתחיל להיות פעיל ויתפוס מנהיגות. מספיק עם הלוקשים מה שמכרו לו, שיתעשת ויתחיל לבדוק מה קורה... הבורסה היא ארגון שמפעיל תשתית לאומית וצריך להתנהל בצורה יעילה טובה ומסודרת".