צו סגירה זמני למפעל כרמל אולפינים החשוד בזיהום

אחר שבשבועות האחרונים נפלטו להבות גדולות ועשן רב מאחד הלפידים במפעל "כרמל אולפינים" שבמפרץ חיפה, העירייה הורתה לסגור אותו מחשש לזיהום

בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

המפעל החשוד בזיהום נסגר לחודש: עיריית חיפה הוציאה הבוקר (ד') צו סגירה למפעל "כרמל אולפינים" באזור המפרץ למשך כחודש ימים עקב החשש מזיהום מתמשך - זאת לאחר התקרית בה נפלטו להבות גדולות ועשן רב מאחד הלפידים בשבועות האחרונים, מה שעורר בהלה וחשש בקרב תושבי האזור. ההחלטה התקבלה בעקבות סדרת תקלות מגמתית במתחם בתי הזיקוק בתקופה האחרונה.

החלטה להוצאת הצו התקבלה לאור ממצאים שנמסרו לעירייה, לפיהם המפעל מפר את תנאי ההיתר הזמני שנתגלו בסיור שנערך ע"י נציגי המשרד לאיכות הסביבה ביום חמישי האחרון ונוכח התקלה החמורה שהתרחשה למחרת היום. לפיכך, נקבע כי המשך פעילותו במתכונת הנוכחית, מסכנת את תושבי העיר נוכח פעולות זיהום הנגרמות לסביבה.

בצו נקבע כי המשך העיסוק במפעל מהווה סכנה חמורה ומידית לסביבה ולשלום ובטיחות הציבור ובריאותו: "באיזון שבין פגיעה בפרנסתם של בעל המפעל ועובדיו מחד, והצורך המניעתי והמיידי בשמירה על הסביבה ועל שלומו ובטחונו של הציבור מאידך, ברור כי לאור הסיכון החמור ביותר הנשקף מן המפעל, האינטרס הציבורי והסביבתי גוברים. בשלב זה אין צורך בהוכחת קיומן של ראיות מעבר לספק סביר ודי כי השתכנעתי מן הראיות המנהליות שהוצגו בפניי לצורך ביסוס החלטתי".

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, נימק היום מה עומד מאחורי ההחלטה לסגור את המפעל בשיחה עם חדשות 2 Online: "ערב החג ערכנו שימוע לבעלי המפעל וחיכינו לחוות דעת של המשרד להגנת הסביבה, קיבלנו אותה אתמול וגם הם היו מאוד לא מרוצים מהתכיפות של התקלות האלה, שמכניסה קהלים לפניקה אמיתית".

"לא השתכנענו מהם ולא קיבלנו תשובות למה זה קורה בכזאת תכיפות", הוסיף ראש העיר, "הם לא שכנעו אותנו שינקטו באמצעים הראויים ולכן סגרנו אותם לחודש. עשינו מה שנכון, ולבעלים עוד צפוי שימוע במשרד עצמו. הסמכויות אמנם מצויות בידי המשרד להגנת הסביבה, אבל אני מתכוון למצות את הסמכויות שלי עד תום בלי לעשות שום חשבון אחר".

"לא נתיר התנהלות לא חוקית או חריגה, קלה כחמורה במתחם בז"ן. מבחינתנו, נחצו שוב קווים אדומים וכפי שהצהרתי בעבר, מפעלים אשר יפעלו בניגוד לכללים ויפרו את תקני איכות הסביבה יטופלו בכפוף לסמכויות שניתנו בידנו", הוסיף ראש העיר יהב.

"עיריית חיפה תמשיך לפעול לצמצום משמעותי של מתקני התעשייה הכבדה, ותפקח על תקני איכות הסביבה ולשם כך היא נחושה להפעיל את כל הסנקציות העומדות לרשותה, הגיע העת שגם ממשלת ישראל תבין שהגיע העת לסיים את עידן הקנסות הכספיים ולעבור לפעולות מעשיות אשר יאלצו את המפעלים להתחיל להתייחס לסביבה".

החלטת העירייה התקבלה לאחר שהמשרד להגנת הסביבה הודיע שיערוך שימוע למפעל, בטענה שהמפעל פלט עשן שחור מהארובות וגם "לא סיפק מידע מלא ולא עמד בנוהל דיגום בארובה". מהמשרד נמסר כי השימוע ידון בשני מקרים: הראשון אירע ב-7 בספטמבר בבוקר, כאשר תקלה באחד המתקנים הובילה להזרמת גזים רבים ללפיד (כ-25 טונות לשעה). "בסיום האירוע נצפה עשן שחור במשך יותר מחמש דקות מצטברות, דבר המהווה הפרה של היתר הפליטה", נמסר מהמשרד. בהמשך אותו יום אירעו תקלות בשני מתקנים נוספים, שהובילו להזרמת כשבע טונות ללפידים.

האירוע השני התרחש בתחילת חודש אוקטובר: תקלה במערכת הבקרה הובילה להזרמת 35 טונות של גזים לשריפה בלפיד. "מצילומים שהועברו למשרד עולה, כי במהלך האירוע, במשך דקות ארוכות, היתמר עשן סמיך נראה לעין, המצביע על חשש כי הייתה הפעלה לא תקינה של הלפיד, אשר עלולה להוביל לפליטת מזהמים ולזיהום אוויר חזק ובלתי סביר".

אור זאת זימן המשרד את אבנר מימון, מנכ"ל קבוצת בזן, לשימוע - בסופו יוחלט על נקיטת צעדי אכיפה כנגד חברת כרמל אולפינים מקבוצת בזן בגין הפרה לכאורה של תנאי היתר הפליטה.

במשרד ציינו כי מהאירועים עולה הסברה כי "החברה לא נקטה באופן מתמשך בכל האמצעים כנדרש בהיתר הפליטה, כדי שפעולת הלפיד תהיה תקינה. התנהלות זו של הפעלת הלפיד באופן לא תקין, יחד עם תכיפות התקלות בחודש האחרון - כמו גם היעדר הפעלת אמצעי בקרה כנדרש בהיתר - מהווים הפרה של תנאי היתר הפליטה וחוק אוויר נקי".

מהחברה נמסר בתגובה כי "חברת כאול מקבוצת בזן קיבלה בהפתעה רבה את צו הסגירה המיידי שהוציא ראש עירייה חיפה כנגד החברה. הצו מבוסס על עובדות חלקיות ואף שגויות והקבוצה פונה לבית המשפט על מנת לבטלו. התנהגותו של ראש העיר הינה פופוליסטית, לא אחראית ופוגעת בתעשייה ובמשק הישראלי. קבוצת בזן חיונית ואסטרטגית לקיומה של מדינת ישראל. מעבר להיותה עוגן כלכלי לאלפי עובדים, מהווה הקבוצה גב איתן לביטחון האזרחים הן בשגרה והן בחירום. הקבוצה פועלת בהתאם לתקנים המחמירים בעולם ותמשיך ותפעל כחברה אחראית ושומרת חוק על מנת לאפשר את המשך פעילותה החיונית למדינת ישראל".

יוסי רוזן, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה התייחס היום בחריפות להחלטת ראש העיר חיפה להורות על סגירה מנהלית של 30 יום לחברת בת של קבוצת בזן ותקף את החלטת עיריית חיפה לסגור לשלושים יום את פעילות כרמל אולי פינים חברת בת של קבוצת בזן. "עיריית חיפה קיבלה היום החלטה חסרת אחריות שפוגעת בתעשייה, בתושבי העיר חיפה ובמשק הישראלי. מדובר בהחלטה אומללה שהתקבלה מתוך לחץ בדומה להחלטה שקיבל יונה יהב בשנה שעברה כאשר החליט להוציא צו סגירה חסר כל עילה ובתוך יומיים הצו בוטל וההליך המשפטי התייתר."

עוד הוסיף רוזן כי: "בזן חיונית לעצמאות האנרגטית של המדינה והכלכלה ברמה האסטרטגית ומספקת דלקי תחבורה למשק ולצבא, גז בישול לבתים, אספלט לכבישים, חומרים חיוניים לתעשיות רבות במשק ועוד. בזן יחד עם כל תעשיית האנרגיה במדינת ישראל פועלת באופן אחראי ומאוזן לטובת והכלכלה, תוך הקפדה ושמירה על איכות הסביבה ובריאות הציבור. עם זאת, בקרב התעשייה קיימת תחושה כי אין מקום לשיח פתוח. במקום זאת מתקיים מצב בלתי אפשרי שבו צד אחד שמציג תמונה מעוותת של המציאות תוך כדי הצגת נתונים גולמיים מוטים ומסרים סותרים לעיתים תכופות ללא כל הדברות ואחריות.

"ביום כיפור האחרון נרשמה ירידה של 90% בזיהום אויר במפרץ חיפה בשל הפסקת התנועה של כלי הרכב ובזמן שהמפעלים פעלו. אם בעיריית חיפה רוצה להלחם בזיהום האויר מדוע אינם עוצרים את תנועת כלי הרכב?

"הגיע הזמן שאת הפופוליזם הזול והתקפות חסרות רסן, תחליף האחריות ושילוב ידיים של התעשייה והרגולציה לטובת המדינה".