אורי יוגב: הצעת החוק של ביטן תחזיר את ישראל שנים אחורה

מנהל רשות החברות מזהיר מפני ההצעה שתאפשר מינוי שרים, ח"כים וראשי רשויות לדירקטורים ■ המספרים מראים: הדירקטורים המקצועיים שיפרו את המצב והניבו רווח של מיליארדים

ח"כ דוד ביטן / צילום: איל יצהר
ח"כ דוד ביטן / צילום: איל יצהר

הצעת החוק המייצרת "מסלול ירוק" למינוי שרים, ח"כים וראשי רשויות לשעבר לדירקטורים בחברות הממשלתיות "תחזיר את החברות הממשלתיות שנים אחורה, ותפגע אנושות בתפקודן של החברות הממשלתיות ובתדמיתה של ממשלת ישראל, אשר שריה עשויים להידמות כמי שאינם דואגים באמת לרווחת המדינה, להצלחתה ולשגשוגה, אלא למקורביהם ולעתידם הפוליטי", כך כותב מנהל רשות החברות אורי יוגב במכתב בהול ששיגר הערב (ו') לשרי האוצר והמשפטים על-רקע יוזמת החקיקה החדשה של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן. 

במכתב הממוען לשר האוצר משה כחלון ולשרת המשפטים איילת שקד כותב יוגב כי "הרשות סבורה כי הצעת חוק זו תחזיר את הגלגל אחורה, ותפגע קשות בתפקודן של החברות הממשלתיות. ממצב של מעבר מהפסד מצרפי לרווח של קרוב ל-2 מיליארד שקל, שיפור משמעותי ביעילות החברות, ברמת השירות הניתנת לתושבי המדינה וברמת התפקוד והתשתיות אשר עליהן אמונות החברות, בחזרה למצב ששרר בחברות הממשלתיות לפני מספר שנים - הפסדים, חוסר יעילות, שירות ירוד ומרובה תקלות".

יצוין, כי מאז מיסוד הליך "נבחרת הדירקטורים", רשות החברות, בשיתוף עם רבים משרי הממשלה, משקיעה מאמצים רבים בשיפור רמתם של הדירקטוריונים בחברות הממשלתיות. כתוצאה מקיום הליכי נבחרת הדירקטורים בשלוש השנים האחרונות, ובחירתם של שרים רבים למנות מתוך מאגר "נבחרת הדירקטורים", דירקטורים מקצועיים ונטולי אינטרסים פוליטיים, אנו מוצאים שינוי דרמטי באיכות הדירקטוריונים של החברות הממשלתיות וביכולתם לפעול לטובת החברה ולשיפור ביצועיה. שיפור זה ניכר בפועל ברמת השירות הניתנת לתושבי המדינה וברמת התפקוד והתשתיות אשר עליהם אמונות חברות משמעותיות אלה.

כך, ניתן לראות את השיפור הדרמטי בחברות כמו רכבת ישראל, חברת החשמל לישראל, נמל אשדוד, רפאל, עמידר ועוד. השיפור יוצא הדופן בהתנהלות החברות ותפקוד הדירקטוריונים שלהן ניכר אף בתוצאות העסקיות של החברות הממשלתיות והמעבר מהפסד מצרפי של החברות לרווח משמעותי. בעוד שבשנת 2013 ההפסד המצרפי של החברות הממשלתיות עמד על 600 מיליון שקל, ב-2014 הרווח המצרפי עלה ל-400 מיליון שקל, ב-2015 צמח עוד הרווח המצרפי והגיע ל 1.1 מיליארד שקל   ובשנת 2016 הרווח המצרפי צפוי לעמוד על כ-2 מיליארד שקל.

הצעת החוק, אם תתקבל, עלולה להוביל לכך שמגמת השיפור שתוארה כאן תיעצר עצירה מוחלטת, לדאבונה של מדינת ישראל.