חברת החשמל משיקה את פרויקט המונים החכמים

בשנים הקרובות יותקנו 200 אלף מונים חכמים, לבחינת התועלת בהחלפת כל המונים ברחבי הארץ

תחנת כח חגית/ צילום: יוסי וייס
תחנת כח חגית/ צילום: יוסי וייס

חברת החשמל תודיע השבוע על השקת פרויקט מונים חכמים, כחלק מפרויקט "רשת חכמה לישראל". במסגרת הפרויקט יותקנו מדי שנה עשרות אלפי מונים חכמים בארונות החשמל בבתים פרטיים ובעסקים, והם יאפשרו ללקוחות לעקוב בזמן אמת על צריכת החשמל,על עלות החשמל ועל דרכים לחסוך.

הפרויקט מושק לאחר פיילוט בבנימינה ובגבעת עדה. המונים החכמים יותקנו בשכונות חדשות, ובשלב ראשון בחריש ובראש העין. ההתקנה חוסכת את הצורך של חברת החשמל לשלוח קוראי מונים לבתים המחוברים בטכנולוגיה החדשה, משום שהמידע זורם למרכז הבקרה של החברה.

בחברת החשמל מציינים כי המונים יותקנו גם במבני ציבור. ההכרזה על השקת הפרויקט תיעשה בוועידת מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה שתתקיים בימים רביעי עד שישי השבוע באילת.

לדברי מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, "מטרת פריסת המונים החכמים היא בראש ובראשונה שיפור הקשר הדו-כיווני עם הלקוח וזרימת המידע, שתשדרג משמעותית את השליטה והבקרה על אספקת החשמל".

המשנה למנכ"ל החברה וסמנכ"ל הלקוחות, יצחק בלמס, אמר בשיחה עם "גלובס" כי עד סוף השנה צפויה חברת החשמל להוציא מכרז לאספקת והתקנת 200 אלף מונים חכמים על פני ארבע-חמש שנים, כדי לבחון את השפעתם ואת ההיתכנות להחלפת כל 2.7 מיליון מוני החשמל למונים חכמים.

"המונים יאפשרו לנו לחייב לקוחות בתעריפים משתנים לפי שעות היממה, ולתת מחיר נמוך יותר בשעות השפל", אומר בלמס. "היום האפשרות הזאת מוצעת רק ללקוחות מסחריים".

"נבחן התנהגות צרכנים", אומר בלמס. "נדגום מאפיינים סוציו-אקונומיים וכן מאפיינים אקלימיים שונים - שפלה, הר, מדבר. בעולם כבר הוכח שהלקוחות אכן משנים את התנהגותם בעקבות המידע".

"זיהוי בעיות, ניהול ביקושים"

בלמס: "היום אין לנו זיהוי תקלות בכלל ברמה המקומית. אם לקוח לא מתקשר אלינו אנחנו לא יודעים מה קורה מתחת לרמת המתח הגבוה מבלי לשלוח צוותים לשטח. הרשת החכמה תאפשר לנו לדעת ברמת הלקוח הבודד מה רמת המתח שהוא מקבל, ההפרעות".

בלמס מציין כי באירופה עברו כבר 50% מהלקוחות למונים חכמים. "הטרנד הכי חזק בתחום החשמל הוא ניהול ביקושים. באמצעות הרשת יוכלו יצרנים קטנים לסחור בחשמל בזמן אמת".

מנכ"ל חברת החשמל לשעבר, עמוס לסקר, שהוא בעל עניין בתחום כמשקיע בסטארט-אפ המספק טכנולוגיות לניהול מערכות חשמל חכמות, לא מבין מדוע הפרויקט מתנהל כל-כך לאט. "כבר ב-2009 הקמתי צוות בחברת החשמל לקליטה של מונים חכמים, ומאז עשו ניסוי אחד של 4,000 בתי-אב בבנימינה וגבעת עדה. בזמן שבאירופה, בארה"ב ובמזרח הרחוק מדברים על עשרות מיליוני בתים שמחוברים, פה עדיין חושבים שצריך לעשות פיילוט. לא ברור למה לא נכנסים מיד להתקנה של 200 אלף בשנה במקום 200 אלף על פני חמש שנים".

בתגובה לטענות לסקר נמסר מחברת החשמל: "פריסה בהיקפים גדולים יותר ממה שהחליטה החברה כרוכה בהשקעות גדולות ובהיקפים של מאות מיליוני שקלים, שיבוצעו רק לאחר אישורם על ידי רשות החשמל".

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "רשות החשמל קיבלה החלטה בשעתו לבצע בדיקת עלות-תועלת לפרויקט באמצעות ביצוע פיילוט תעריפי (שאינו טכנולוגי). הנתונים הראשוניים שהתקבלו מפיילוט זה נבחנים כעת ברשות. עלויות פרויקט מניה חכמה יכללו בתעריף רק לאחר הגדרת הפרויקט במדיניות הפיתוח של שר האנרגיה, וזאת לאחר בחינת עלות תועלת בנושא שטרם הושלמה".