האם רוני חזקיהו ישרוד את ג'ונגל משרד האוצר?

הפרסום אתמול על ההצעה לרוני חזקיהו להתמנות לחשכ"ל עורר תגובות רבות

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

הפרסום אתמול (ב') על מועמדותו של יו"ר הבנק הבינלאומי רוני חזקיהו להתמנות לחשב הכללי נהפך שיחת היום במשרד האוצר. הדעה הרווחת היא שמדובר במועמד ראוי לתפקיד התובעני, אם כי זה לא טריוויאלי שהוא יענה בחיוב להצעה. משרת החשב הכללי נחשבת החשובה והרגישה ביותר באוצר - משרה המחייבת יחסי אמון ברמה הגבוהה ביותר עם השר ולעתים גם עם ראש הממשלה. משום כך, יתרונו הראשון ואולי המכריע של חזקיהו הוא ביחסים האישיים הקרובים שיש לו עם שר האוצר משה כחלון (כולנו).

ההיכרות בין חזקיהו לכחלון מתחילה בילדות המשותפת בגבעת אולגה. השניים עבדו באופן צמוד בתקופה שבה חזקיהו כיהן כהמפקח על הבנקים וכחלון עמד בראשות ועדת הכלכלה של הכנסת. כמו כן, כחלון הציע לחזקיהו להצטרף לרשימת כולנו לפני הבחירות שהתקיימו אשתקד.

שליחות ציבורית ומקצועית

מבחינת הרקע המקצועי, יש לחזקיהו יתרונות לא מבוטלים שיכולים לסייע לו מאוד להצליח בתפקיד החשב הכללי. הראשון הוא היכרות עמוקה עם שוקי ההון והמערכת הבנקאית. חזקיהו, לשעבר מנהל המחלקה העסקית של בנק דיסקונט, מגיע עם ניסיון והבנה עמוקים של המערכת הפיננסית, שכן הוא כיהן במשך שנים רבות בתפקידים בכירים במערכת הבנקאית, ויש לו ראייה רחבה על המשק.

היתרון השני של חזקיהו הוא היכרותו עם המגזר הציבורי, והניסיון שצבר בעבודה מול משרד האוצר והכנסת בשנים שבהן שימש מפקח על הבנקים. חזקיהו נחשב מפקח פעיל, שגם כיהן בתקופה לא פשוטה של המשבר הפיננסי העולמי. למרות שהגן על הבנקים והדף לחצים פופליסטיים שהיו עלולים לפגוע ביציבותם, ידע חזקיהו גם להוציא לפועל מהלכים שעוררו התנגדות עזה בבנקים.

הדוגמה הבולטת ביותר היא תהליך ההדחה האגרסיבי של יו"ר בנק הפועלים בזמנו דני דנקנר, שאותו הובילו חזקיהו והנגיד באותה עת, פרופ' סטנלי פישר. הוא הצליח לקדם צעדים צרכניים, אם כי לא מהפכניים, ולצד זאת לזכות בהערכת הבנקים על שמירת יציבות המערכת בשיאו של משבר האשראי.

חזקיהו הצליח להתבלט בבנק ישראל למרות נוכחותו המגמדת של פישר, וההערכה המקצועית כלפיו הובילה את הבנקים להציע לו תפקידים בכירים לאחר פרישתו, חרף הצעדים שהוביל נגדם כמפקח.

ברמה האישית נחשב חזקיהו אדם בעל יושרה שנעים ונוח לעבוד עמו, והוא עשוי להרגיע מעט את הרוחות במשרד האוצר - ובמיוחד את המתיחות הקיימת בין אגף החשכ"ל לאגף התקציבים. הוא מספיק ותיק ומנוסה כדי לא להיכנס למריבות, וכדי להימנע ממלחמות על טריטוריה וסמכויות.

מבחינתו מינוי שכזה הוא שליחות ציבורית ומקצועית. נזכיר גם כי חזקיהו בן 65, ולכן רוב הסיכויים שזה יהיה התפקיד האחרון שימלא. זאת, בשעה שחשכ"לים קודמים תכננו בשנות כהונתם בתפקיד גם את העתיד ואת התפקיד הבא, וייתכן שזה השפיע על פעילותם.

למה לו פוליטיקה

מבחינת כחלון, מינוי של חזקיהו עשוי להוות איזו התקרבות אל המגזר העסקי. היחסים בין שר האוצר למגזר העסקי צוננים למדי, לאור הצהרותיו הרבות נגד גופים מסוימים ובמיוחד הבנקים. ניתן להניח ששר האוצר ישמח ליצור יחסים טובים יותר, ומינויו של חזקיהו עשוי לסייע לו, שכן חזקיהו מגיע מלב לבו של המגזר העסקי ונחשב דמות מוערכת בעולם זה.

ואולם לצד יתרון זה, הקירבה למגזר העסקי עלולה גם להוות חיסרון לחזקיהו, שיסומן כמי שעבד אצל "טייקונים". כיום הוא מכהן כיו"ר הבנק הבינלאומי שבשליטת צדיק בינו, ובעבר עבד בבנק הפועלים ובבנק דיסקונט. כל החלטה שלו תיבחן בזכוכית מגדלת, ומתנגדיו ודאי ישלפו את קלף הטייקונים במידת הצורך.

עוד ראוי לזכור כי תפקיד זה הוא התפקיד הפוליטי ביותר שימלא חזקיהו (אם אכן יקבל על עצמו את התפקיד). אמנם הוא רכש כישורים פוליטיים, בעיקר בתקופתו בבנק ישראל, אבל הוא אינו אדם פוליטי מטבעו, ולא יהיה לו פשוט להתמודד עם הפוליטיקה של הממשלה, בכנסת וכמובן זו שבתוך האוצר. כמו כן, מינויו ייחשב מינוי אישי של כחלון, שגם מכיר אותו היטב. בעתיד הפוליטי של ישראל, סביר להניח שחזקיהו ישרת תחת עוד שר אוצר אחד לפחות במשך התקופת הכהונה שלו, ולא ברור האם שר האוצר הבא ירצה להשאיר מינוי של אדם המקורב לכחלון.