רוני חזקיהו אינו עומד בתנאי הסף לתפקיד החשב הכללי

מדובר בדרישות ההשכלה שנקבעו בתנאי הסף, שלפיהן רק בעלי תואר ראשון בכלכלה, מינהל עסקים או חשבונאות יכולים להתמנות לתפקיד ■ חזקיהו למד הנדסת תעשייה וניהול

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

קושי בלתי-צפוי במינוי החשב הכללי הבא: ל"גלובס" נודע כי מועמדו של שר האוצר משה כחלון (כולנו) לתפקיד - יו"ר הבנק הבינלאומי והמפקח על הבנקים לשעבר רוני חזקיהו - אינו עומד בתנאי הסף למשרה.

מדובר בדרישות ההשכלה שנקבעו בתנאי הסף, שלפיהן רק בעלי תואר ראשון בכלכלה, מינהל עסקים או חשבונאות יכולים להתמנות לתפקיד. חזקיהו, מהאישים המנוסים והבכירים בעולם הפיננסי, הוא בעל תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול מאוניברסיטת בן-גוריון - ומשום כך אינו יכול להתמנות לתפקיד, כל עוד תנאי הסף לא ישונו.

הקושי במינוי חזקיהו עשוי להיפתר, אם הנהלת האוצר תצליח לשכנע את נציבות שירות המדינה לקבוע תנאי סף חדשים ואחידים לכל המשרות הבכירות באוצר. כפי שנחשף ב"גלובס", מנכ"ל האוצר שי באב"ד החל לפעול בנושא כבר לפני כמה חודשים, לאחר שהתברר לשר האוצר כי לא יוכל למנות את ערן יעקב, כיום המשנה לראש רשות המסים, לתפקיד הממונה על השכר - בגלל שאינו עומד בדרישה לעשר שנות ניסיון ניהולי שנקבעה בתנאי הסף למשרה. במסגרת זו התברר לבאב"ד כי קיימים הבדלים משמעותיים בדרישות הסף למשרות ההנהלה הבכירה באוצר - מבלי שתהיה לכך תמיד סיבה מוצדקת, או אפילו הגיונית.

נכון להיום, הנציבות לא פרסמה כל עדכון על שינוי במדיניותה בנושא, ומשום כך המכרז לתפקיד הממונה על השכר טרם פורסם - למרות שהממונה הקודם עו"ד קובי אמסלם עזב את תפקידו לפני חצי שנה, ואת התפקיד ממלא באופן זמני יוסי כהן, שאת כהונתו יכול שר האוצר להאריך בכל פעם בשלושה חודשים.

האמרה "השטן נמצא בפרטים הקטנים" מקבלת משנה תוקף במקרה של מינוי בכירים באוצר. ראשי האגפים במשרד נהנים ממעמד של מנכ"ל משרד ממשלתי וממונים ישירות על ידי השר (ללא צורך בוועדת איתור או הליך מכרזי אחר), ואולם עליהם לעמוד בתנאי הסף הקבועים בחוק, והגורם המוסמך לבדוק את עמידתם בתנאים אלה הוא נציבות שירות המדינה.

עם זאת מתברר כי בניגוד לאינטואיציה, תנאי הסף למשרות השונות אינם אחידים. למשרת הממונה על אגף שוק ההון למשל אין תנאי סף כלל - בעיה שצפויה לבוא על פתרונה עם הקמת הרשות לפיקוח על שוק ההון. למשרות הממונה על התקציבים והחשב הכללי יש תנאי סף כמעט זהים (ראו טבלה) אך משרת החשב הכללי למשל אינה מחייבת תואר שני, בה בעת שלממונה על התקציבים "רצוי" תואר כזה.

"גלובס" חשף שלשום (ב') כי כחלון פנה באחרונה לחזקיהו והציע לו להתמנות לתפקיד החשב הכללי הבא של מדינת ישראל במקום מיכל עבאדי-בויאנג'ו, שתסיים את תפקידה בתחילת השנה הבאה. ככל הידוע, חזקיהו עדיין לא השיב להצעתו של שר האוצר. מדובר בתפקיד תובעני יותר ומתגמל כספית הרבה פחות מאשר תפקיד יו"ר הבנק הבינלאומי, שבו מכהן חזקיהו זה 4.5 שנים.

הבחירה בחזקיהו אינה טריוויאלית, הואיל והוא מבוגר יחסית (65) וכבר ממלא תפקיד הנחשב בכיר ונחשק לא פחות מתפקיד החשב הכללי. לפני תפקידו הנוכחי כיהן חזקיהו כמפקח על הבנקים, ונחשב מפקח פעיל שהוביל בין היתר את תהליך הדחת יו"ר בנק הפועלים בזמנו דני דנקנר. כמו כן הוא כיהן כמפקח בתקופת המשבר הפיננסי העולמי בשנת 2008, והטיל במשך המשבר לא מעט מגבלות על הבנקים.

לפני תפקידו כמפקח כיהן חזקיהו בשורה של תפקידים בכירים בבנק הפועלים ובבנק דיסקונט. בעבר התמודד גם על תפקיד מנכ"ל בנק לאומי, שבו זכתה בסופו של דבר רקפת רוסק עמינח.

ראשי אגפים
 ראשי אגפים