חדוה בר: "נפעל שהלקוחות ייהנו מהחיסכון מהתייעלות הבנקים"

המפקחת על הבנקים: "נדרוש מהבנקים היא שכל פעולה שלקוח יבצע באמצעים הישירים - כגון באינטרנט, באפליקציה שבמכשיר הטלפון הנייד, או במכשיר האוטומטי - תהיה זולה יותר מבסניף"

חדוה בר / צילום: אוריה תדמור
חדוה בר / צילום: אוריה תדמור

"אנחנו פועלים להבטיח שגם לקוחות הבנקים ייהנומה חיסכון שנוצר לבנקים כתוצאה מתהליכי התייעלות שאנו מובילים במערכת הבנקאית" - כך אמרה היום (ד') המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, בפתיחת הכנס השנתי של הפיקוח על הבנקים "הלקוח במרכז".

בר הציגה בנאומה שני צעדים בתחום העמלות, שלטענתה נועדו להבטיח שהלקוחות ייהנו מהחיסכון שינבע ממהלכי ההתייעלות שהבנקים מבצעים בימים אלה. המפקחת אישרה את הפרסום אתמול ב"גלובס", שלפיו תורה לבנקים להציג תעריפון נפרד לביצוע פעולות בערוצים הישירים, שיהיה במחיר נמוך יותר לעומת מחיר הפעולות הרגילות. הבנקים יפרסמו את ההנחה שייתנו על שימוש בערוצים הישירים, והפיקוח על הבנקים לא יתערב בקביעת גובה ההנחה, אלא ישאיר זאת לשיקול הדעת של הבנק.

"הדרישה שלנו היום מהבנקים היא שכל פעולה שלקוח יבצע באמצעים הישירים - כגון באינטרנט, באפליקציה שבמכשיר הטלפון הנייד, או במכשיר האוטומטי - תהיה זולה יותר מביצוע אותה פעולה בסניף, וכמובן יינתן לכך גילוי בתעריפון. בנוסף, ועל רקע מגמה של סגירת סניפים על-ידי חלק מהבנקים", אמרה בר.

צעד נוסף בתחום העמלות שעליו הכריזה בר, התייחס לעמלות משיכת מזומן ממכשירים אוטומטיים. המפקחת הודיעה כי העמלה לביצוע פעולות במכשירים אלה תהיה עמלת ערוץ ישיר, קרי עמלה מופחתת. בנוסף ציינה בר: "במסגרת האישור שנותן הפיקוח לסגירת סניף, נבחן האם יש צורך בהשארת מכשיר למשיכת מזומנים בקרבת מקום. זאת, לתקופה מוגדרת ובעלות נמוכה, ללקוחות כל שאר הבנקים".

בר אמרה כי הבנקים מצמצמים את כוח האדם וחלקם מקטין את מספר הסניפים, והלקוחות מצדם פונים לביצוע יותר פעולות באמצעים ישירים, כמו האינטרנט, האפליקציה בטלפון הנייד והמכשירים האוטומטיים. "הצעדים שהודענו עליהם, בתחום העמלות, יסייעו להבטיח שהחיסכון שנוצר לבנק כתוצאה מתהליכי ההתייעלות יגיע גם ללקוחות", אמרה בר.

כמו כן, במשך הכנס הדגישה המפקחת על הבנקים את העובדה שהקשר בין המערכת הבנקאית למשקי הבית והעסקים הקטנים נהפך אינטנסיבי יותר בשנים האחרונות, ושהבנקים הגדילו את הפעילות עם משקי הבית. זאת, בניגוד לעבר שבו המיקוד היה מול הלווים הגדולים במשק.

"אנו קשובים לביקורת הציבורית, ובמה שנדרש לטפל - אנחנו מטפלים", אמרה בר. היא גם הציגה בדבריה ממצאים של סקר שערך "מעלה" השנה, ובו נשאלו הלקוחות מה הדברים המטרידים אותם בבנקים. מממצאי הסקר עלה כי במקום הראשון עדיין נמצא נושא העמלות - 43% ענו כי זה הסוגיה שמטרידה אותם. עם זאת מדובר בירידה לעומת הסקר משנת 2015, אז 53% ציינו את העמלות כבעיה המרכזית. עוד עלה מהסקר כי 15% ציינו את תנאי הריבית בהלוואות, ורק 4% ציינו את שכר הבכירים, שנמצא בכותרות באופן תדיר בתקופה האחרונה.

בנקאות
 בנקאות