גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת בנק הפועלים: האחריות לפנייה למשטרה מוטלת על הבנק ולא על המגשר

תקנות הטרדה מינית מקנות למגשר/ממונה על מניעת הטרדה מינית סמכויות בירור נרחבות, אולם קבלת ההחלטות לאחר המלצת המגשר מוטלת על המעסיק בלבד. בכל מקרה, אין זה המקרה בו קמה חובת דיווח למשטרה

ציון קינן / צילום: תמר מצפי
ציון קינן / צילום: תמר מצפי

פרשת ההטרדה המינית עליה התלוננה עובדת בנק הפועלים כנגד המנכ"ל לשעבר, צין קינן, עוררה דיון ציבורי חשוב בסוגיות ממשל תאגידי, יחסי הגומלין בין הבנק לבין גורמי הבקרה, החשיבות של חשיפת תלונות בשל הטרדה מינית לכלל הציבור, ומדיניות "השתקה" של גופים רבי עוצמה.

מה יכולות נשים בשוק העבודה ללמוד מפרשה זו? שהרי במרבית מקרי ההטרדה המינית במקום העבודה אין מדובר במנכ"ל בנק גדול, או בגישור בפני נשיא בית הדין הארצי לעבודה בדימוס, ולבטח לא מדובר בפיצוי בסך מיליוני שקלים. לכן, חשוב לבחון את המקרה לא רק בפרספקטיבה של אתיקה והתנהלות תאגידית, אלא בראי של דיני העבודה והחוק למניעת הטרדה מינית.

מקור הסמכות של הבורר / מגשר 

בניגוד לביקורת שנשמעה בתקשורת, נושאים של הטרדה מינית נתפשים על ידי בתי הדין לעבודה כנושאים אשר הליך הגישור יפה להם. בהתאם לכך, אף לאחר שמוגשת תביעה, מציעים הם לצדדים לנסות ללבן את הסוגיות שבמחלוקת, ובתוך כך את הפיצוי הנתבע, במסגרת גישור.

בתקנות למניעת הטרדה מינית יש לממונה על מניעת הטרדה מינית - והנשיא בדימוס אדלר פעל בכובע זה - סמכות רחבה לברר את התלונה. כך גם אפשר למצוא בתקנונים למניעת הטרדה מינית החלים במקומות עבודה שונים, סמכות מפורשת לממונה לגשר בין הצדדים, כפי שעשה הנשיא אדלר בפרשייה הנוכחית. לכן, לא נראה כי יש חריג בכך שהפרשה הועברה לגישור ועוד בפני מי שמומחה בנושא, כמו נשיא בית הדין לעבודה לשעבר.

האם הייתה חובה על המגשר לפנות למשטרה?

החוק מחייב את הממונה למניעת הטרדה מינית לערוך בירור מהיר, דיסקרטי, עצמאי ונטול פניות. בסיום הליך הבירור, על הממונה להעביר המלצותיו למעסיק. האחריות על קבלת ההחלטות מוטלת על המעסיק בלבד. התקנות אף קובעות פרק זמן קצר לקבלת החלטה על ידי המעסיק.

לכן, ככל שהייתה חובה לפנות למשטרה, הרי שהיא מוטלת על הבנק ולא על המגשר. בנוסף, הזכות לפנות למשטרה עמדה למתלוננת, שכן הגשת תלונה בדבר הטרדה מינית בפני הממונים במקום העובדה אינה מייתרת ואינה מונעת ממנה למצות את יתר אפיקי הפעולה שהחוק מאפשר לה - פנייה למשטרה, או הגשת תביעה לבית הדין לעבודה.

חשוב להדגיש, כי לפי הפרסומים, אין זה המקרה בו קמה חובת דווח על פי חוק. החובה לדווח על עבירה היא במקרים חריגים, כשמדובר בעבירת מין כלפי קטין או חסר ישע, או במקרים של עבירות חמורות שעונשן הוא 15 שנה ומעלה. יתר על כן, האם מעסיק חייב להגיש תלונה אם המתלוננת מביעה רצון מפורש שלא לעשות כן? זוהי בהחלט שאלה מורכבת, והנטיה שלי היא לענות על כך בשלילה.

ובכן, מדובר באחד הקשיים האמיתיים שמציב בפנינו החוק במבנה הנוכחי. החוק נותן בידי הממונה סמכויות נרחבות לערוך בירור ולהמליץ למעסיק כיצד לפעול, כאשר פעמים רבות המעסיק מאמץ את ההמלצות כמות שהן.

למעשה, ההליך בפני הממונה טומן בחובו פוטנציאל ממשי לחרוץ דינו של אדם, וזאת מבלי שעומדות לצדדים הזכויות הקיימות בהליך משפטי רגיל, כגון: הזכות לחקור את הצד שכנגד, להביא ראיות, להיות מיוצג, לבחון את מכלול הראיות שיש בפני הממונה. בנוסף, ההליך מנוהל בדרך כלל על ידי מי שלא הוכשר לנהל חקירה משטרתית או משפטית.

מטעמים אלו, החלו בתי הדין לעבודה לבחון יותר ויותר את תקינותם של הליכי הבירור של הממונה למניעת הטרדה מינית במקום העבודה, לא היססו לפסול את מסקנות הממונה, ואף לקבוע כללים שתכליתם ניהול ההליך באופן שימזער פגיעה אפשרית בזכויות המתלוננת או הנילון .

הדוגמא המובהקת לכך מצויה בפסק דינו של בית הדין האזורי בירושלים, אשר על אף שקבע כי ההטרדה המינית שעברה עובדת הייתה "מינורית" והטיל פיצוי נמוך בסך 7,000 שקל על העובד שהטריד, הוא חייב את החברה ("הוט") בפיצוי גבוה פי 5 - 35,000 שקל, לאור הטיפול הלקוי בבירור התלונה.

פיצוי בסך מליוני שקלים

בתי הדין לעבודה - לעתים באופן מתסכל ביותר - פוסקים פיצויים לא גבוהים בגין פיטורים שלא כדין, או במקרים של הטרדה מינית. על פי החוק למניעת הטרדה מינית, מוסמך בית הדין לעבודה לפסוק פיצוי במקרים שבהם לא הוכח נזק - עד לסכום של 120 אלף שקל (הסכום מתעדכן מעת לעת). לסכום זה עשויות להתווסף הוצאות ממשיות שנגרמו למתלוננת, וכן פיצוי נוכח פיטורים שלא כדין עקב התנכלות או הטרדה, כאשר הרף הגבוה שקבע בית הדין במקרים של התנכלות קשה הוא בשיעור 24 משכורות. מבקר המדינה פסק לחושפי שחיתויות שפוטרו והגיעו לפת לחם, או שעברו התנכלות ממושכת קשה, פיצוי בסך 36 משכורות חודשיות.

על פי הפרסומים בתקשורת, הפיצוי למתלוננת בפרשת בנק הפועלים היה בשיעור של מיליוני שקלים - סכום מסחרר ביחס לקריטריונים המקובלים בערכאות השונות. אבל - ושוב, על פי פרסומים - הפיצוי לא היה בשל הטרדה מינית, אלא בשל מה שהוגדר "פיצויי פרישה מוגדלים".

כאשר מוגשת תביעה כספית לבית הדין לעבודה בגין הטרדה מינית או התנכלות בעקבותיה, מבחינים השופטים בין אחריות המטריד לבין אחריות המעסיק, ומטילים חובת פיצויי הן על המטריד עצמו והן על המעסיק.

הפרקטיקה האפקטיבית במקרים של הטרדה הנטענת כלפי אישי ציבור או אנשים בעמדות כוח

אם נבחן את המקרה של העיתונאי ארי שביט, הרי שפרסום המקרה על ידי עיתונאית שהוטרדה על ידו, הביא להתנצלותו הפומבית ולהתפטרותו המהירה, ללא נקיטת הליך משפטי כלשהו. זוהי דוגמא לכך שעיתון "הארץ" והעיתונאי הרגישו מחויבים לפעול על פי קוד אתי, למרות שלא נפתח הליך משפטי כלשהו. ואכן, פעולה באפיק ציבורי היא בעלת עוצמה ("שיימינג"). כלומר, היא מונעת התחפרות בעמדה או הסתתרות תחת "הסכמי שתיקה", אולם היא מחייבת חשיפה פומבית ואמיצה מצד המתלוננת, שגם לא דרשה פיצוי כספי.

לא כל המתלוננות - ובצדק - מוכנות ויכולות לעבור הליך פומבי כזה. ברוב רובם של המקרים מדובר בנשים בעמדות חלשות יחסית ביחס לגברים המטרידים, חלקן נשות קשות יום, חלקן נשים בעלות משפחה, חלקן אין להן כלל נגישות כה קלה לאמצעי התקשורת, ועוד.

לצד זאת, צריך לזכור שטמונות גם סכנות ב"משפט שדה" של האפיק הציבורי, ודווקא בירור משפטי, בדרך כלל דיסקרטי, יכול להביא לחקר האמת ולפעולה אפקטיבית ומועילה למיגור התופעה של הטרדה מינית.

הכותבת היא שותפה מייסדת במשרד בן ארי, פיש, סבן ושות'

עוד כתבות

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' קורא להכניס כוחות ללבנון: "ליצור רצועת ביטחון בדרום המדינה"

בעזה מדווחים: בכיר במשטרת חמאס חוסל על ידי כטב"ם ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ● הותר לפרסום: נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון