עובדי סודהסטרים: ההנהלה מטרפדת את ההתאגדות

על רקע דיווחי החברה על ביצועים טובים ברבעון השלישי, העובדים מבקשים לשפר את תנאי העסקתם וטוענים כי ההנהלה מנסה לפטר חבר ועד ■  ההנהלה: לשימוע של העובד אין קשר להתאגדות העובדים

סודה סטרים סודהסטרים / צלם: בלומברג
סודה סטרים סודהסטרים / צלם: בלומברג

עובדים במפעל הייצור של סודהסטרים שבפארק התעשייה עידן הנגב, ליד להבים, טוענים שהנהלת החברה מטרפדת ניסיון שהם מובילים בימים האחרונים להתאגד במסגרת ההסתדרות הכללית ולהקים ועד יציג.

לטענת עובדים וגורמים מקצועיים בהסתדרות שמלווים את הליכי ההתארגנות במפעל, הנהלת החברה זימנה את אחד מחברי ועד העובדים לשימוע לפני פיטורים, וזאת לאחר שהחל להחתים בימים האחרונים עובדים המבקשים להתאגד.

רכזת ההתאגדות באגף להתאגדות עובדים בהסתדרות, מיכל סרברניק, אמרה היום (ב') ל"גלובס" כי יש בכוונת ההסתדרות והעובדים לעתור לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בבקשה להוציא צו שימנע מהנהלת החברה לקיים לחבר הוועד שימוע ולבקש צו שימנע ממנהלים בחברה למנוע את התארגנות העובדים או להקשות עליה.

במפעל הייצור של סודהסטרים בלהבים מועסקים כ-1,400 עובדים, שליש מהם בדווים תושבי רהט הסמוכה והפזורה בנגב. במפעל מיוצרים מכלי ההגזה המשמשים להכנת סודה, בלוני גז מותאמים ומכלי פלסטיק ייעודיים המשמשים לאחסון המשקאות.

ביום חמישי האחרון החברה פרסמה דוחות טובים על ביצועיה ברבעון השלישי של השנה, שמהם עולה כי ברבעון הכנסותיה עלו ב-13% והסתכמו ב-124 מיליון דולר. הרווח של החברה לפני הוצאות ניהול, מימון, פחת והפחתות עמד על 23.3 מיליון דולר, לעומת 9.7 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה שעברה.

על רקע הדוחות הטובים, בשבת החלו 8 חברי ועד העובדים במפעל הייצור להחתים את עמיתיהם על טופסי הצטרפות להסתדרות הכללית, בניסיון להשיג תמיכה של שליש מהם: "אספנו בינתיים יותר מ-350 חתימות בקרב עובדי סודהסטרים ויש לנו כבר שליש ביד. יש עוד מאות עובדים במפעל שהם עובדי קבלן, שטרם נקלטו להעסקה ישירה בחברה ולכן אותם אנחנו לא יכולים להחתים. אנחנו רוצים לאסוף עוד חתימות כדי להביע לפני ההנהלה את ההסכמה הרחבה שקיימת בקרב העובדים למהלך", סיפר אחד מחברי הוועד במפעל.

לצד פעולות הוועד, ההסתדרות הפיצה בימים האחרונים מנשרים הקוראים לכלל עובדי המפעל לשתף פעולה עם המהלך. במנשרים, שחולקו בשפות עברית וערבית, נכתב כי מטרת ההתאגדות היא להביא בין השאר לתוספות שכר, שכן החברה רווחית ומצליחה. בנוסף, העובדים מבקשים לשפר את תנאי העסקתם, בתוך הגדלה של רכיבים סוציאליים כמו ההפרשות לפנסיה, הבראה, קרן השתלמות, נסיעות ועוד, ולהבטיח את ביטחונם התעסוקתי על רקע תחלופה גבוהה של עובדים במקום.

"ההנהלה לא ראתה את המהלכים שלנו בעין יפה", סיפר ל"גלובס" אחד מחברי הוועד. "חבר ועד אחר, עובד מסור, ממושמע וטוב, זומן לשימוע לפני פיטורים וכעת אנו מנסים למנוע זאת באמצעות פנייה לבית הדין האזורי לעבודה. מנסים לשבור אותנו, וכל זה לא קורה בחברה כושלת או בחברה שלא מצליחה: סודהסטרים מוכרת במיליונים בכל העולם ואין סיבה שישחקו בנו בצורה כזאת. כל משמרת נמשכת כאן 12 שעות, יש עובדים שגרים רחוק ונוסעים שעה הלוך ושעה חזור, ועל הזמן הזה אף אחד לא משפה אותם".

מנכ"ל סודה סטרים בישראל, תמיר מלמוד, הכריז בחודש יולי האחרון על תוכנית להרחבת מלאכת הייצור שמקיימת החברה בפארק התעשייה בלהבים. זאת, תוך קליטה של כ-370 עובדים חדשים, למען עמידה בקצב ההזמנות של מוצרי החברה בחו"ל. סודהסטרים מייצאת את מוצריה ל-47 מדינות בעולם.

פעילות הייצור של החברה בפארק התעשייה שבדרום החלה לפני כשנתיים, אז העתיקה לשם את פעילותה ממישור אדומים ומאזור התעשייה אלון תבור.

מסודהסטרים נמסר בתגובה לטענות: "מפעל הדגל העולמי של סודהסטרים הוא הראשון שקם בפארק התעשייה עידן הנגב בסמוך לרהט. אנו גאים להיות המעסיק הגדול ביותר של עובדים הנמנים עם החברה הבדווית, מעסיקים כ-1,500 עובדים בנגב ומחויבים לרווחת עובדינו, לשגשוג הפריפריה ולכלכלת מדינה ישראל.

"הנהלת החברה גאה בעובדיה ומכבדת את זכותם להתארגנות באם הם חפצים בכך. על מנת שלא לפגוע בפרטיות העובד שזומן לשימוע, נבהיר כי השימוע מתקיים לאחר כמה שיחות הבהרה שקוימו עמו בחודשים האחרונים, ועניינם בטיחות בסביבת עבודתו. אין להליך השימוע המוזכר דבר וחצי דבר עם מהלך ההתאגדות של עובדינו".