עובדי הבורסה דורשים: רשת ביטחון מפני פיטורים ומענק מכירה

עוד תנאים שמבקשים העובדים לשמר במסגרת השינוי המבני: לפחות עוד 5 שנים כוללים שכר בעלות ממוצעת של כ-50 אלף שקל לחודש, לצד, בין היתר, "טייס אוטומטי" בשכרם

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

לצד המגעים הנמשכים לקביעת חלקם של עובדי הבורסה במניות הבורסה בתל-אביב כשזו תהפוך לחברה למטרות רווח, והמאבקים בדרך להסכם עבודה חדש בארגון הבעייתי, מבהירים עובדי הבורסה מה הם דורשים מההנהלה: "רשת ביטחון מפני פיטורים; המשך קיומם של ההסכמים הקיבוציים לתקופה של חמש שנים לפחות; ומענק מכירה בשיעור הנוהג בבנקים ובחברות ממשלתיות, בשיעור של 3%".

את הדברים הבהירו העובדים במכתב ששלח ועד עובדי הבורסה לח"כ מיקי זהר, שמוביל את הדיון בנושא שינוי מבנה הבעלות בבורסה, שמתקיים בימים אלה בוועדת הכספים בכנסת. מדובר בפרק חדש, שמתווסף לרבים שקדמו, במסגרת העימותים החריפים בין ראשי הבורסה לעובדיה, שאף נקטו עיצומים, הגם שהם זוכים לתנאים מיטיבים בהרבה מהנהוג במשק.

התנאים הנוכחיים שמבקשים העובדים לשמר לפחות עוד חמש שנים כוללים שכר בעלות ממוצעת לעובד של כ-50 אלף שקל לחודש, לצד, בין היתר, "טייס אוטומטי" בשכרם (הגדלה קבועה ונדיבה בשכר מדי שנה).

ההסכם הנדיב במיוחד שיש לעובדי הבורסה, ששונה מאוד ממה שמוכר לרוב המכריע של השכירים במשק, נחתם בימים אחרים בבורסה, ולא בימים אלה - שבהם היא מתקשה להתרומם ולמלא את תפקידה החשוב עבור המשק כולו, כשהמסחר בשוק המניות חלש, חברות כמעט ולא מנפיקות את מניותיהן, ותוצאותיה הכספיות גרועות במיוחד.

כך, העובדים טוענים במכתבם, כי "ענייננו הוא בהבטחת רשת ביטחון מפני פיטורים ושמירת ההסכמים הקיבוציים ולא בהטבות כספיות", והם מבהירים למי הם משווים את עצמם: "אין לנו דרישות מעבר לאלה הנהוגות בהליכי הפרטה כפי שהיו במדינה לאורך השנים, וככלל זה במערכת הבנקאית ובהפרטת חברות ממשלתיות".

עוד טוענים העובדים במכתבם נגד הנהלת הבורסה, כי "כעת שב ועלה נושא היחסים עם הנאסד"ק, תוך הסתרת מידע חשוב מאיתנו, באופן המעורר חששות רבים בקרב עובדי הבורסה", ומוסיפים ש"לא ייתכן שהנהלת הבורסה תהתל בנו... ולבסוף תכנה אותנו סחטנים". הם גם תוקפים אישית את יו"ר הבורסה, אמנון נויבך, שאחראי על הליך שינוי מבנה הבעלות, ואומרים: "יותר משיו"ר הדירקטוריון רוצה בטובת העובדים, הוא חושב על מעמדו האישי ועל חבילת המניות שתוקצה לו, במקביל להטבה לעובדים". נוסף על כל אלה, העובדים מציינים כי היו"ר רוצה להוביל הליך פיטורים שיקדם לשינוי מבנה הבעלות.

לא הפרטה

למרות שקוראים למהלך "הפרטת הבורסה", זה לא מה שקורה בפועל. הבורסה איננה גוף ממשלתי אלא פרטי. היא פשוט לא חברה בע"מ שפועלת למטרות רווח. כעת מדובר על תיאגוד שלה והפיכתה לחברה שפועלת למטרות רווח. בין היתר, המטרה והתקווה היא שתשנה את אופיה ותפעל טוב יותר להשאת רווחיה.

רבים חוששים שזה לא יקרה כפי שמתכננים ראשי הבורסה, אנשי רשות ני"ע, בראשות היו"ר פרופ' שמואל האוזר, ולשכת שר האוצר משה כחלון - ושגוף למטרות רווח, שאין לו מתחרים ישירים, יביא להעלאת תעריפי המסחר. שינוי מבנה הבעלות בבורסה ושינוי אופיה מקודם בכנסת ונמצא בימים אלה בוועדת הכספים.

חברי הבורסה, שהנם בעלי הבורסה הנוכחיים - ומי שייהנו ממכירת מניות חברת הבורסה החדשה, אם וכאשר שינוי החקיקה יאושר בכנסת - הגיעו כבר לפני חודשים רבים להסכמה על אופן חלוקת המניות ביניהם. נותר להשלים ולהשיג "רק" את הסכמת עובדי הבורסה למהלך - כלומר, לסכם עמם כמה מהמניות יינתנו להם. העובדים וההנהלה רחוקים מאוד בהקשר זה, ובמקביל נמצאים העובדים וההנהלה בדיונים קשים גם בנוגע להסכם עבודה חדש לעובדים. מי שצפוי להיכנס בקרוב לקלחת הוא איתי בן זאב, שעוזב את בנק לאומי וימונה בקרוב למנכ"ל הבורסה.