דראגי ישגר בזוקה בחודש הבא? רומז כי יגדיל את רכישות האג"ח

נגיד הבנק המרכזי האירופי אמר כי הבנק יפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי להשיג את יעד האינפלציה ■ במסגרת תוכנית ההקלה המוניטארית הבנק המרכזי רוכש אג"ח בהיקף כולל של כ-80 מיליארד אירו עד מארס 2017 ■ האם דראגי יאריך את התוכנית במספר חודשים?

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי רמז היום (ו') כי בכוונתו להמשיך במדיניות המוניטרית המרחיבה גם בתום המועד המקורי שלה. "למרות שיש מגמות מעודדות בכלכלת גוש האירו, ההתאוששות תלויה במידה רבה בהמשך המדיניות המוניטארית", אמר דראגי בכנס בנקאות בגרמניה. הוא הוסיף עוד כי "הבנק המרכזי ימשיך לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותו במסגרת המנדט שהוענק לו במטרה להבטיח שהאינפלציה תגיע לרמה הקרובה ל-2%".

הבנק המרכזי האירופי השיק את התוכנית להקלה כמותית בינואר 2015 והיא צפויה להסתיים במארס 2017. עם זאת בשוק מעריכים כי דראגי יחליט להאריך את התוכנית בפגישת הריבית בחודש הבא. במסגרת התוכנית הבנק המרכזי רוכש אג"ח בהיקף כולל של 80 מיליארד אירו במטרה להפחית את עלויות גיוס ההון של המגזר העסקי וע"י כך לתמרץ עסקים לגייס הון בזול יחסית ולהרחיב את פעילותם.

לפי דראגי קיימים 3 סיכונים מרכזיים לצמיחה בכלכלת גוש האירו: סיכונים גיאופוליטיים, רווחיות הבנקים וחולשה באינפלציה. "למרות שמערכת הבנקאות בגוש האירו הפכה לגמישה יותר בתקופה האחרונה, רווחי הבנקים נותרו אתגר", אמר דראגי והוסיף כי הצמיחה והאינפלציה הנמוכות מכבידות בין היתר על רווחי הבנקים.

בעוד דראגי עשוי לפעול ולהעמיק את המדיניות המרחיבה, מן העבר השני של האוקיינוס, הפד עשוי לפעול בכיוון ההפוך ולבצע ריסון מוניטארי ע"י העלאת הריביות. יו"רית הפד ג'נט ילן רמזה אתמול בפתח עדותה בקונגרס כי העלאת הריבית "מתקרבת" ודיברה בין היתר על הסכנות של מדיניות מרחיבה ממשוכת מדי.