מסתמן: עו"ד תל-צור לא יעמוד לדין פלילי, אך יושעה

במסגרת המשפטים בפרשות אולמרט השונות, עלה חשד כי רה"מ לשעבר ועורך-דינו תל-צור הפעילו לחצים על שולה זקן, כדי שזו לא תעיד ולא תחתום על הסדר טיעון עם הפרקליטות

מסתמן: עורך-דין הצמרת עומד להיחלץ בעור שיניו. ל"גלובס" נודע כי פרקליט המדינה, שי ניצן, צפוי להחליט שלא להעמיד לדין פלילי את נבות תל-צור, עורך-דינו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשת שיבוש מהלכי משפטיו של אולמרט. עוד נודע ל"גלובס" כי לאחר שנערך לפני כחודשיים לעו"ד תל-צור הליך שימוע בפני פרקליט המדינה, הגיעו ניצן והדרגים הבכירים ביותר בפרקליטות בימים האחרונים למסקנה כי המסלול הנכון במקרה זה הוא המסלול המשמעתי. לפי המידע שבידי "גלובס", ההסדר המשמעתי שהפרקליטות מתכוונת לחתום עם תל-צור, יכלול את השעייתו מהעיסוק בעריכת-דין לחודשים ארוכים. הקובלנה המשמעתית נגד תל-צור, בצירוף ההסדר שהושג, יוגשו לבית הדין המשמעתי של לשכת עוה"ד. יודגש כי טרם התקבלה החלטה סופית בעניין.

אולמרט ותל-צור נחשדו כי הפעילו מערכת לחצים על ראש לשכתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן, כדי שזו לא תחתום על הסדר טיעון באישומים נגדה, משום שהדבר היה מסייע בהפללתו של אולמרט. אולמרט עצמו הורשע, לפי הודאתו, בביצוע שתי עבירות של שיבוש מהלכי משפט בפרשה זו, שהיא אחת מספיחי פרשות אולמרט. אולם, בפרקליטות הגיעו למסקנה כי מעורבותו של עו"ד תל-צור בעניין זה הייתה פחותה מזו של אולמרט, והיא אינה מחייבת העמדתו לדין פלילי. שיקול נוסף בהחלטה המסתמנת של ניצן שלא להעמיד את עו"ד תל-צור לדין פלילי, היה שפרקליט המדינה השתכנע כי לא תל-צור הוא שפנה לזקן בניסיון להשפיע עליה, אלא ראש לשכתו של אולמרט לשעבר היא שפנתה אל תל-צור והתייעצה עמו.

משמעות החלטת פרקליט המדינה עבור תל-צור, ראש מחלקת הצווארון הלבן במשרד רם כספי ושות' ואחד מעוה"ד המובילים בארץ, היא שהקריירה המזהירה שלו ניצלה - תל-צור לא ייאלץ לעבור את עינוי הדין של ההליך הפלילי שהיה נגרם, לו היה עומד למשפט. בשונה מהליך פלילי ש"מכתים" את המרשם הפלילי של הנאשם, הליך משמעתי לא מופיע במרשם שנהוג לכנותו בשם "תעודת יושר". אמנם ההסדר המשמעתי שמתגבש עם תל-צור צפוי לכלול השעיה ארוכה ומשמעותית שלו מהעיסוק בעריכת-דין ומייצוג חשודים ונאשמים, אבל לו הוא היה עומד לדין פלילי, פרנסתו הייתה נפגעת בצורה יותר משמעותית ולשנים ארוכות - שלא לדבר על שמו הטוב, שהיה סופג פגיעה אנושה.

ניסיון השפעה על עדה

פרשת שיבוש ההליכים על-ידי רה"מ לשעבר ועורך-דינו, ש"נולדה" מתוך פרשיותיו השונות של אולמרט, הסעירה את המדינה כולה ואת עולם המשפט בפרט.

תחילתה של הפרשבה במהלך המשפט בפרשת הולילנד, שבו עמד אולמרט לדין ואף הורשע בגין לקיחת שוחד. בנובמבר 2012 חשף "גלובס" כי הפרקליטות מנהלת מגעים לקראת חתימה על הסדר טיעון בפרשת הולילנד עם זקן, שהייתה מואשמת גם היא בתיק. לפי הפרסום, הסדר הטיעון היה אמור לכלול הודאה באשמה של זקן בחלק מסעיפי האישום נגדה. אולם, המגעים להסדר טיעון בין הפרקליטות לבין זקן התפוצצו.

במארס 2014, לאחר שזקן הפנתה עורף לפטרונה לשעבר והחליטה להעיד נגדו, התבררה הסיבה: אולמרט נפגש עם זקן בימי המגעים בינה לבין הפרקליטות, ובמסגרת הפגישה הניא אותה מלחתום עם הפרקליטות על הסדר טיעון. זאת, כדי למנוע מזקן להפוך לעדת תביעה נגדו, באופן שעלול היה לפגוע בו. עוד התברר כי מי שהתלווה לאולמרט לחלק מהפגישות עם זקן היה פרקליטו, עו"ד תל-צור. החשד נגד תל-צור היה שהוא פעל מטעמו של אולמרט לשם סיכול הסדר טיעון שעמד להיחתם בין הפרקליטות לבין זקן. זקן גם חשפה כי היא הקליטה את אולמרט בחשאי לאורך חודשים, וכי היא מוכנה להעביר לפרקליטות את הקלטות. בשיחות המוקלטות, נשמע עו"ד תל-צור מפציר בה שלא לחתום על הסדר הטיעון שהציעה לה הפרקליטות.

בהודעת הפרקליטות בעניינו של תל-צור - שפורסמה אז בעקבות החקירה שהחלה הודות לקלטות של זקן - נאמר כי "תל-צור נפגש עם זקן ובני-משפחתה, בלא ידיעת סניגוריה (עוה"ד עפר ברטל ודב גלעד-כהן), וניסה להניא אותה מלחתום על הסדר הטיעון ולהשפיע על תוכן עדותה כעדת תביעה. בתום הפגישה אף הציע לה סיוע כספי מטעמו של אולמרט. בהמשך, אף הציע לזקן הכפלה של התמיכה הכלכלית שקיבלה עד אז וכן סיוע במימון סנגור פרטי, אם תחליט שלא להמשיך להיות מיוצגת על-ידי עורך-דינה דאז".

תל-צור לא היה עורך-דינו של רה"מ לשעבר אולמרט במשפט הולילנד, אלא הוא ייצג נאשם אחר בתיק, דני דנקנר, לשעבר יו"ר בנק הפועלים, שהורשע אף הוא בלקיחת שוחד בפרשת הולילנד. עו"ד תל-צור ייצג את אולמרט בתיק טלנסקי-מעטפות הכסף שהתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים, ובמקרים נוספים.

"החלטה אישית ועצמאית של זקן"

לאחר שהמשטרה המליצה על העמדתו לדין של עו"ד תל-צור בגין שיבוש מהלכי משפט, זימנה ביוני האחרון הפרקליטות את עוה"ד הבכיר לשימוע לפני העמדה לדין פלילי.

תל-צור טען בשימוע כי זקן היא שיזמה את הפגישה עמו כדי להתייעץ בנוגע להסדר הטיעון שהוצע לה, וכי ההחלטה אם לחתום על ההסדר הייתה ונותרה לאורך כל הדרך החלטה אישית ועצמאית של זקן, שנועצה בנושא זה גם עם עורכי-דינה.

"אני עו"ד וסנגור מזה 30 שנה ויודע היטב את הגבול בין מותר לאסור בייעוץ לנאשם בהליך פלילי", אמר אז תל-צור. "אני חולק על עמדת הפרקליטות, לפיה שיבשתי כביכול הליכי משפט, וכמוני חושבים עורכי-דין וסנגורים בכירים רבים, וכן פרקליטים ושופטים בדימוס, שראו את מלוא חומר הראיות ומשוכנעים כי לא ביצעתי עבירה כלשהי. זקן היא שפנתה אליי לצורף התייעצות, ואני יעצתי לה על-פי מיטב הבנתי, על-פי הנתונים שהניחה בפניי, משיקולים מקצועיים וענייניים, כאשר טובתה לנגד עיניי".

תל-צור טען עוד כי "במסגרת השיחות, שהוקלטו ללא ידיעתי, לא רק שלא ניסיתי להניא את זקן מלחתום על הסדר הטיעון ולא הבטחתי לה דבר כנגד אי-חתימתה, אלא ההיפך הוא הנכון: הבעתי בפניה את עמדתי שמדובר בהסדר סביר מבחינתה, אם כי ניתן היה לדעתי לשפר את תנאיו. הבהרתי לה במפורש כי יש להפריד בין ההתלבטות שלה בנושא הסדר הטיעון לבין הסיוע שהיא מצפה לקבל מאולמרט".

הפגישות, השכנועים והסדר הטיעון שלא נחתם

נבות תל-צור הוא אחד מבכירי עורכי-הדין בארץ בתחום הפלילי. תל-צור נולד בקיבוץ אפיקים הסמוך לכנרת. אביו, יאיר, מלוחמי יחידה 101, נהרג מעלייה על מוקש בסיני ביולי 1967 בעת שהיה מג"ד 890 של הצנחנים. תל-צור עצמו שירת ביחידה מובחרת כקצין מודיעין, והוא משרת במילואים בדרגת סגן-אלוף.

תל-צר למד משפטים באוניברסיטת תל אביב. הוא התמחה במשרד עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, לאחר ההתמחות נשאר לעבוד כעו"ד שכיר במשרד. ב-1999 הצטרף תל--צור כשותף בכיר למשרד כספי ושות', ומונה כמנהל המחלקה המטפלת בעבירות צווארון לבן. תל-צור ייצג לאורך הקריירה שלו את שועי הארץ שהסתבכו בחקירות ובמשפטים פליליים, ובהם השר אריה דרעי; השר המנוח, בנימין בן-אליעזר; ראש עיריית רמת-גן לשעבר, צבי בר; ראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא; יו"ר בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר; אנשי העסקים, דודי אפל וג'קי בן-זקן, ורבים נוספים.

בדצמבר 2014 התיר בית המשפט העליון את פרסומן המלא של ההקלטות שמסרה שולה זקן, מזכירתו לשעבר של אהוד אולמרט, לפרקליטות במסגרת הסכם עד המדינה שנחתם עמה בפרשת הוללינד. בקלטות ניתן לשמוע את הניסיונות של רה"מ לשעבר אולמרט להניא את זקן ממתן עדות בתיק טלנסקי ומחתימה על הסדר טיעון בתיק הולילנד, וכן נשמעות הבטחות מצדו להעברת כספים עתידיים לזקן ממקורבים ומאנשי עסקים.

באחת מההקלטות מתועדת פגישה מנובמבר 2012 בביתה של זקן, בה השתתפו זקן ובנה נדב, איש העסקים וידיד המשפחה, אורי מנצור, ועו"ד תל-צור, שייצג את דני דנקנר במשפט הולילנד ואת אולמרט במשפט טלנסקי. ברקע אותה פגישה, עמדה על הפרק הצעת הסדר הטיעון הראשונה שעליה שקלה זקן לחתום עם הפרקליטות בתיק הולילנד.

"הוא מתפרק, את לא תשבי"

לאורך כל הפגישה התעקש תל-צור כי אין ראיות כדי להרשיע את זקן בשוחד בפרשת הולילנד, ולכן אין צורך שהיא תחתום על הסדר טיעון עם הפרקליטות. וכך התנהלה השיחה בין עוה"ד הבכיר למזכירה לשעבר, באותה פגישה בנובמבר 2012 שהוקלטה על-ידי האחרונה:

תל-צור: "למה את צריכה להודות בשוחד?... את רוצה להודות בקבלת שוחד? מה יש להם - תיק שוחד על 50 אלף שקל?"

תל-צור: "אנחנו פה במשפחה?"

זקן: "כן".

תל-צור: "חופשי?"

זקן: "בטח".

בשלב זה נשמע תל-צור מציע לזקן גרסה שתוכל למסור בביהמ"ש, כדי להימנע מהסדר הטיעון שעמד על הפרק. "יהיה אפשר להגיד שהטיפש הזה (עד המדינה המנוח בפרשת הולילנד, שמואל דכנר - ח' מ') חיזר אחרייך ודחית אותו בתוקף, אבל הוא חיזר אחרייך ולא נענה", הציע תל-צור.

זקן: "זה העניין, זאת האמת".

תל-צור: "והמטומטם הזה שם עלייך כסף, הוא הרי חולה נפש ההוא".

זקן: "רגע, ובשביל האמת הזאת אני צריכה לשבת שלוש עד חמש שנים?"

תל-צור: "הוא מתפרק, את לא תשבי, לא יהיה משפט. זה העיתוי - למה הם (בפרקליטות - ח' מ') בכזאת היסטריה - הוא (דכנר - ח' מ') מתאשפז כל יומיים, עוד לא נגענו בו, עוד לא תדלקנו אותו"

תל-צור: "זה עוד מוקדם שולה (להגיע להסדר טיעון - ח' מ') - היום ובעוד חודש זה אותו דבר. אם אני עורך-דין שלך, תקשיבי לי... אני יכול לייצג אותך? אני רוצה לייצג אותך. אני לא הייתי נותן לך לסגור על שוחד, זה לא מגיע לך".

זקן: "נבות, בוא נגיד שהוא (דכנר - ח' מ') מת?

תל-צור: "אז אין משפט", העריך עוה"ד הבכיר, ובהמשך הוסיף "no case to answer, נגמר התיק".

בהמשך אמר תל-צור לזקן: "אני אגיד לך עכשיו משהו, עכשיו גם פה במשפחה, כי זו האמת, גם כמו שצריך - כל המשפטים האלה חוץ מרשות המסים (תיק המינויים ברשות, בו הורשעה זקן - ח' מ')... זו מלחמה של שניכם (של זקן ושל אולמרט - ח' מ') - אין אחד יוצא ואחד נכנס. או שניכם בחוץ או שניכם בפנים. ושניכם עברתם את זה ביחד".

זקן: "אני עברתי את זה לבד".

תל-צור: "את לא לבד"

תל-צור גם התייחס לתמיכה הכספית שהעניק אולמרט לזקן ואמר: "אני לא רוצה להעמיד את זה על עזרה כספית או משהו כזה"; וזקן שאלה בקול כועס: "סליחה, דיברנו על משהו לפני שנה?"; תל-צור שאל בקול מופתע: "ולא יצא מזה?"; וזקן השיבה בשאלה: "יצא?"; תל-צור ענה: "לא יודע"; וזקן סיכמה: "אולי יצא, ואתה יודע".

"כל מו"מ הוא טעות"

בסופו של דבר זקן לא חתמה ב-2012 על הסדר טיעון בתיק הולילנד, ועד המדינה דכנר אכן מת במהלך המשפט. אולם, למרות זאת אולמרט - כמו רוב הנאשמים בתיק הולילנד - הורשע. גם זקן הורשעה, במסגרת הסדר הטיעון, שנחתם עמה בסופו של דבר.

ההקלטה של השיחה מנובמבר 2012 הייתה חלק מהבסיס לפתיחת החקירה נגד אולמרט ועו"ד תל-צור בחשד לשיבוש הליכי משפט. בפברואר 2016 אישר בית משפט השלום בירושלים את הסדר הטיעון שנחתם עם אולמרט בתיק שיבוש ההליכים. במסגרת ההסדר, אולמרט הודה והורשע בשתי עבירות של שיבוש הליכי משפט.

אולמרט הורשע לאחר שנחשף כי הוא נפגש עם זקן בבית מלון בירושלים וניסה לשכנע אותה שלא להעיד במשפט טלנסקי. רה"מ לשעבר הוקלט, כשהוא אומר לזקן: "תזכרי דבר אחד: אם אני לא אצא זכאי, אף אחד לא ייצא זכאי". בפגישה נוספת הזהיר אולמרט את זקן כי התובע במשפט טלנסקי, עו"ד אורי קורב, "ירצח אותה" על דוכן העדים (אם היא תבחר להעיד - ח' מ').

לפי האישום השני בתיק שיבוש ההליכים, כאשר סנגוריה של זקן ניהלו מגעים להסדר טיעון בתיק הולילנד, אולמרט שוב נפגש עמה במלון וניסה לשכנע אותה שלא לחתום על ההסדר. אולמרט הוקלט אומר לה: "אני בדעה שכל מו"מ (עם הפרקליטות על הסדר - ח' מ') עכשיו הוא טעות".

את תגובתו של עו"ד תל צור לא ניתן היה להשיג. בפרקליטות סירבו להגיב.