גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חברות האלגו-טריידינג חייבות בפרסום תשקיף"

על-רקע דרישת רשות ני"ע מבתי השקעות העוסקים במסחר רובוטי, להחזיק ברישיון לניהול תיקים - החלו בתי ההשקעות לפעול כקרנות גידור, שאינן מחויבות בחוק ברישיון

ירידות בבורסה (צילום: רויטרס
ירידות בבורסה (צילום: רויטרס

בימים אלה מתנהל קרב משפטי בין זירות הסוחר החוץ-בורסאיות לבין רשות ני"ע, סביב השאלה אם בתי השקעות בזירת האלגו-טריידיניג - המבצעים מסחר רובוטי בניירות-ערך (באמצעות אלגוריתם ממוחשב וללא התערבות יד אדם) נדרשים לרישיון לניהול תיקים (רישיון מסחר), ולמי מהם תאשר הרשות את בקשת הרישיון. רשימת זירות הסוחר המאושרת על-ידי רשות ני"ע מצטמצמת כל העת, ומתוך 21 זירות שהגישו בקשה לאישור הרשות, נותרו פחות מ-10 הרשאיות לפעול.

בתוך כך, רוחשת אותה זירה סביב קריסותיהם של בתי השקעות, שהפסידו את מרבית כספי המשקיעים. זאת, לפי החשד שחוקרת רשות ני"ע, תוך ביצוע עבירות פליליות. כך, מתנהלת בימים אלה חקירה סביב קריסתו של בית ההשקעות "יוטרייד" שבבעלות אביב טלמור. טלמור חשוד כי רוקן את כספי החשבונות של לקוחות יוטרייד ועשה בהם שימוש לצרכיו. גובה המעילה שביצע לכאורה טלמור, לפי החשד, עומד על 12 מיליון שקלים.

חקירה נוספת המצויה בעיצומה, היא זו של בית ההשקעות "USG קפיטל". מממצאי המפרקת הזמנית שמונתה להליך הפירוק, עלו חשדות להונאת פונזי, הפסדים כבדים ושימוש לא ראוי בכספים.

ברקע הדברים הללו, החליטו חלק מבתי ההשקעות שפעלו בזירה הרובוטית, לשנות כיוון ולפעול כקרנות גידור - פעילות שאינה דורשת רישיון מסחר על-פי חוק. כך, למשל, עברה לפני זמן מה חברת "קפיטל טרייד" של קובי לוצקי שינוי באופי פעילותה - ובמקום פעילות כבית השקעות בזירת האלגו-טריידינג, החלה החברה לפעול כקרן גידור. המטרה הייתה, בין היתר, ליהנות מהפטור הקיים בחוק הייעוץ לקרנות גידור מקבלת רישיון לניהול תיקים.

חברת "קפיטל טרייד" כבר הפסיקה את פעילותה בינתיים, אך יש מי שטוען, שבחסות שינוי המבנה במסגרתו מתבצע מעבר מפעילות כבית השקעות לפעילות כקרן גידור - ממשיכות חברות האלגו-טריידינג לפגוע במשקיעים, באופן הרבה יותר חמור מהפגיעה שנגרמה מפעילותן ללא רישיון. את הטענה הזו מעלה עו"ד דן צוק במכתב ששיגר בשבוע שעבר לרשות ני"ע, ובמסגרתו ביקש מהרשות "לפעול לעצירה מיידית של פעילות קרנות הגידור המנוהלות באלגו-טריידינג והפועלות בתחום הפורקס (CFD) - אלו המציעות את 'מרכולתן' למספר רב של משקיעים הגבוה מן הקבוע בחוק, תוך שהן גורמות נזקים כבדים למשקיעיהן" (ראו גם מסגרת).

עו"ד צוק מייצג משקיעים בתביעות אזרחיות נגד קפיטל טרייד, בהן נטען כי החברה הטעתה את לקוחותיה, בכך שהחתימה אותם על טופסי הצטרפות לקרנות הגידור, ללא גילוי נאות בדבר אופי ההשקעה, הסיכונים שבה, ניגודי העניינים בין החברה למשקיעים ופרטים מהותיים נוספים. במסגרת תשובותיה לכתבי התביעה, קפיטל טרייד מדגישה כי פעלה כחוק - כשהיא פטורה מרישיון לניהול תיקי השקעות מכוח הפטור המתייחס לניהול תיקי השקעות של תאגיד.

לטענת צוק, הסיבה שקפיטל טרייד הקימה מספר קרנות - "דומות עד זהות בפעילותן" - אליהן "שייכה" את משקיעיה - היא על-מנת לחסות תחת החריג לחובת פרסום התשקיף הקיים בחוק ני"ע, הקובע כי"לא יראו כהצעה או כמכירה לציבור - הצעה או מכירה למשקיעים שמספרם אינו עולה על 35", ובמקרה כזה החברה המפרסמת את ההצעה לא חייבת בפרסום תשקיף. המשמעות היא שאין שום צורך חוקי לפעול בשקיפות מול המשקיעים, ולהציג להם מה בדיוק נשה עם כספיהם.

לפי עמדת רשות ני"ע, כאשר חברה יוצאת במספר הצעות לציבור (להשקיע בנדל"ן, במכשירים פיננסיים או בכל דבר אחר), אך לכולן יש מאפיינים דומים או זהים, יש לראות בכל ההצעות הללו "סדרה" אחת - הצעת השקעה אחת שמאוגדת בסדרה ולא מספר השקעות נפרדות. במקרה כזה, אם באותה סדרה אחת גויסו עד 35 משקיעים - ניתן ליהנות מפטור מהוצאת תשקיף. אם גויסו מעל 35 משקיעים בסדרה אחת - החברה מחויבת בפרסום תשקיף ולא נהנית מהפטור בחוק.

לטענת עו"ד צוק, חברת קפיטל טרייד - כמו גם חברות אחרות המנהלות קרנות גידור המשקיעות בנכסים פיננסיים וחוזים עתידיים באמצעות אלגו-טריידיינג - אינן יכולות לחסות תחת החריג לפרסום תשקיף שבחוק ני"ע, והן מחויבות בפרסום תשקיף. לדבריו, "אי-פרסום תשקיף מהווה הפרת החוק ותוצאתה היא פגיעה קשה וחמורה במשקיעים, ובאופן חמור אף יותר מן הפגיעה הקשה שנגרמה לציבור מפעילות חברות האלגו-טריידינג שנאסרה".

סדרת ני"ע דומים

טענה זו של עו"ד צוק מבוססת על עמדת רשות ני"ע, כפי שבאה לידי ביטוי במסגרת התיק שניהלה נגד קבוצת "קדם חיזוק וחידוש מבנים", בו טענה הרשות כי יש לראות בכל הסכמי ההלוואה אותן ערכה קבוצת קדם עם לקוחותיה כסדרה אחת של ניירות-ערך. זאת, בנימוק שלנוכח תכליתם של דיני ני"ע, ראוי לפרש את המונח "סדרה" כמספר תעודות המקנות זכויות כלכליות דומות, שנועדו למטרת השקעה דומה, ומאופיינות בסיכויים וסיכונים דומים, אף אם קיימים ביניהן הבדלים מסוימים.

עוד טענה הרשות, כי חובת פרסום התשקיף חלה גם בהינתן חמש סדרות שונות, שכל אחת מהן אינה נמכרת למעל ל-35 משקיעים. מכאן מסיקה הרשות, כי כל ניירות-הערך - גם אם מקורם בסדרות שונות - נמנים יחד לעניין בחינת הזכאות לפטור מפרסום תשקיף. לפיכך, לטענת הרשות, על קדם לפרסם תשקיף, גם אם היא פרסמה בחמש סדרות שונות, שכל אחת מהן נמכרת ללא יותר מ-35 משקיעים.

"גם הרשות סבורה כי כעקרון, לא ניתן 'לחמוק' מחובת פרסום תשקיף, מקום בו חברה מציעה לציבור לקוחותיה להשקיע בכמה קרנות גידור, המשקיעות באותם סוגים של מכשירי השקעה - מכשירים פיננסיים שאינם ניתנים להמרה למניות, כגון חוזים עתידיים - שכל אחת מהקרנות מוצעת ללא יותר מ-35 משקיעים", כותב עו"ד צוק.

אופי סדרתי

עו"ד צוק מבהיר, כי העליון קיבל את טענות הרשות וקבע כי "המונח 'סדרה' מצביע על כך שתנאיו העיקריים של נייר-הערך בדרך-כלל אינם נתונים למיקוח אמיתי בין המוכר לבין הקונה, ומבחינה זו קיים בו הסיכון שיש בחוזה אחיד. הקשר שבין התאגיד המנפיק לבין המשקיע אינו שוויוני, ולכן אין למשקיע לעתים דרך לעמוד על טיבם של ניירות-הערך באופן בלתי-אמצעי. יתרה מכך, משמעות האופי 'הסדרתי' היא כי קיים פוטנציאל רב מן הרגיל למסחר בניירות-הערך בין המשקיעים, וגובר הסיכון הנובע מאי-הסדרה של שוק ני"ע. השוק בסדרת ניירות הערך עשוי להיווצר בעקבות הצעתה לציבור". לטענת עו"ד צוק, קביעות העליון, "קולעות במדויק לאופי וצורת הפעילות של קרנות הגידור, שהוקמו רק כדי לעקוף את החובה המוטלת על החברות הפועלות בתחום להחזיק ברישיון לניהול תיקי השקעות".

עוד כותב עו"ד צוק לרשות, כי "אין כל הבדל מהותי בין האופן בו פעלה קבוצת קדם, לבין האופן בו פועלות החברות המנהלות את כספי לקוחותיהן באמצעות קרנות הגידור, כשהן מציעות את ההשקעה באלגו-טריידינג לעשרות ואולי אף מאות של לקוחות, תוך שהן חומקות מפרסום תשקיף באמצעות שיוך מספר מצומצם של לקוחות - לא יותר מ 35 - לכל קרן וקרן. בפועל, כאמור, אין כל הבדל מהותי בין 'סדרה' אחת לשנייה, וגם אם קיים שוני מסוים במכשירי ההשקעה בהן נעשה שימוש בכל קרן וקרן, עדיין התנאים העיקריים החלים על משקיעי הקרנות, זהים".

לטענת צוק, יישום ההלכה שקבע העליון, מביא למסקנה כי בהינתן שחברה המנהלת קרן גידור, מגבילה עצמה להתקשרות בפועל מול 35 לקוחות - בכל הקרנות יחד ולא בכל קרן בנפרד - לכאורה היא זכאית לפטור מתשקיף. אולם, לדבריו, קיימות חברות שאינן פועלות באופן הזה, והן חוסות תחת הפטור מתשקיף, למרות שגייסו מעל 35 לקוחות בכל הקרנות יחד. "כתוצאה, נגרמים נזקים כבדים לציבור המשקיעים", מסכם צוק.

קפיטל טרייד מסרה בתגובה: "במסגרת הליכים אזרחיים מייצג עו"ד צוק לקוחות אחדים שדורשים שלא כדין כספים, שרובם הם בגדר הפסדי השקעות. זמן לאחר שכשל בהליכי ביניים, מנסה עו"ד צוק, כצעד נואש, לשפר עמדות ולהפעיל על החברה מנוף לפשרה". עוד נמסר כי האמירה לפיה חלה חובת פרסום תשקיף גם על קפיטל טרייד כקרן גידור "אינה נכונה". לטענת החברה, "חובת פרסום תשקיף תלויה בנסיבות הקרן, בצורה שבה היא משווקת לציבור, בצורה שבה היא מופצת ובכמות וסוג המשקיעים להם היא מופצת. שנית, הרשות פרסמה עמדת-סגל, לפיה בנסיבות מסוימות פעילות ניהול קרן אינה נדרשת לרישיון לניהול תיקים. כלומר, בנסיבות מסוימות פעילות של מסחר אלגוריתמי אינה אסורה. קפיטל טרייד פעלה בהתאם להוראות כל דין".

גיוס משקיעים במסלול "עוקף תשקיף"

שיטת הגיוסים במסלול "עוקף תשקיף" הפכה לדרך מקובלת בשנים האחרונות. לא מעט קרנות השקעה מגייסות סכומי עתק ממשקיעים בודדים, תוך יצירת קבוצות של עד 35 משקיעים בכל פרויקט, וכך לא חלה עליהם החובה להכנת תשקיף מלא או אפילו חלקי. המשמעות היא שאין שום צורך חוקי לפעול בשקיפות מול המשקיעים, ולהציג להם מה בדיוק נעשה עם הכסף שלהם.

הרשות לכאורה אינה אמורה להתערב בגיוסים אלה, אולם, חלק מהגיוסים "עוקפי התשקיף" עלו לכותרות גם כפרשיות על חשדות הונאה בניירות-ערך. כך, הגיעו למשרדי החקירות ברשות ניירות ערך המקרים של קרן קלע ורוביקון שבבעלות אמיר ברמלי, ופרשת קרן אור, בית ההשקעות של יחיאל (חיליק) טפירו, בשל חשדות להונאה ושימוש בכספי המשקיעים שלא כפי שהבטיחו.

נגד אמיר ברמלי מתנהל בימים אלה הליך פלילי חמור בבית המשפט המחוזי בת"א, במסגרתו מיוחסות לברמלי עבירות של גניבה בידי מורשה בהיקף של למעלה מ-400 מיליון שקל, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גיוס כספים ללא תשקיף, זיוף ועבירות הלבנת הון; ובימים אלה אמורה הפרקליטות להכריע אם יוגש כתב אישום נגד טפירו ועו"ד אמיר בירמן, מבעלי השליטה לשעבר ב"קרן אור" שקרסה ב-2014 בגין תרמית בניירות-ערך והונאת "פונזי". זאת לאחר, שמחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ני"ע העבירה למחלקת ני"ע בפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) את ממצאי החקירה בעניין טפירו ובירמן, בחשד לביצוע תרמית בניירות-ערך, עבירות של הצעה לציבור ללא תשקיף, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות מנהלים בתאגיד ועבירות הלבנת הון.

עוד כתבות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס