גורמים במשרד המשפטים: לא נבדוק את פרשת הצוללות

בשאלה על הקשר של מקורבו ועורך דינו האישי של רה"מ נתניהו, דוד שמרון, לחברה הגרמנית, ושלא דיבר איתו על כך, נענינו כי איש אינו טוען שנתניהו ידע על מעורבות שמרון ולכן אין צורך לעשות בדיקה שכזו

נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס
נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס

קשה להימנע מהשימוש בקלישאה - לפחות בכל הנוגע לטיפול המשפטי בפרשת הצוללות שהתפוצצה בשבוע שעבר בקול גדול, היא עומדת לצלול למעמקים ולהיעלם לתהומות הנשייה. במשרד המשפטים אמרו לנו היום (ב') כי ההחלטה שלא לפתוח בבדיקה או בחקירה פלילית של הנושא היא החלטה סופית, שתשתנה רק במצב שבו יגיע מידע חדש בפרשה.

בתשובה לשאלה, האם היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט אינו מתכוון לבדוק האם ראש הממשלה בנימין נתניהו דובר אמת כאשר הוא אומר שלא ידע דבר על הקשר של מקורבו ועורך דינו האישי דוד שמרון לחברה הגרמנית ושלא דיבר איתו על כך, נענינו כי איש אינו טוען שנתניהו ידע על מעורבות שמרון (אלא לכל היותר שלא הגיוני כי נתניהו לא ידע על כך) - ולכן אין צורך לעשות בדיקה שכזו. דברים דומים הוחלטו לגבי עו"ד שמרון.

נזכיר כי בתום דיון שקיים אמש (א') היועץ המשפטי לממשלה, סביב הפניות והפרסומים סביב "פרשת הצוללות" - בהשתתפות פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ובכירים נוספים ממשרד המשפטים - הוחלט שלא לפתוח בבדיקה או בחקירה פלילית בעניין. הדיון התקיים בעקבות פרסום המידע של העיתונאי רביב דרוקר מחדשות 10, שלפיו עו"ד שמרון היה מעורב בעסקת רכישת הצוללות של ישראל מגרמניה ותלונות שהגיעו מגורמים שונים בנושא.

בהודעה רשמית מסר משרד המשפטים: "בתום הדיון הוחלט להמשיך לבחון את הנושא ובמסגרת זו, נבחנים גם היבטים שונים הנוגעים להסדרי ניגוד העניינים של מעורבים בפרשה. הדברים נבחנים הן עובדתית והן משפטית, ורק לאחר בחינה זו תתקבל החלטה כיצד להידרש לדברים". ואולם בהמשך התברר כי מנדלבליט וניצן הגיעו למסקנה כי לא עולה חשד פלילי מהמעשים המיוחסים לראש הממשלה או לעורך דינו. לאור האמור, המשטרה לא תכנס לפעולה ולא תבדוק את מעורבותו של שמרון או את זו של נתניהו.

 

בתוך כך, הפיץ שמרון לכלי התקשורת בדיקת פוליגרף פרטית שעבר לפני יומיים בנושא. לפי הבדיקה ששמרון מסר, הוא נמצא דובר אמת כשענה שלא סיפר לנתניהו על קשר כלשהו בינו לבין המספנות הגרמניות, דיבר אמת כשאמר שלא שוחח עם ראש הממשלה על מעורבותו ברכש של צוללות או כלי שיט אחרים, וכן שלא שוחח עם נתניהו על תחזוקה של צוללות או כלי שיט אחרים, וכי הוא לא סיפר לו לפני יום ד' שעבר שהוא מייצג את מיקי גנור. שמרון צירף למכתב הפוליגרף הודעה מטעמו, שלפיה המשרד שבו הוא שותף מחויב על פי "הסכם ניגוד עניינים" עם המדינה ועל פיו הוא פועל, וכי "המשרד מעולם לא ייצג את מיקי גנור או חברת 'טיסנקרופ' הגרמנית מול גורם ממשלתי, בעניין שיש לו נגיעה לנושא הצוללות או כלי שיט אחרים, וממילא, אין צורך לומר שהמשרד לא קיבל ולא אמור היה לקבל שכר טרחה או עמלה, בגין עסקת הצוללות או כלי שיט אחרים בין 'טיסנקרופ' לבין מדינת ישראל".

שמרון הוסיף ואמר כי לא דיבר עם נתניהו "דבר וחצי דבר בעניין שיש לו נגיעה כלשהי לנושא הצוללות או לכלי שיט אחרים מכל מין וסוג שהוא, ונוכח האמור לעיל גם לא היה מקום לדיבור כזה ביניהם". לדבריו, תחילת הייצוג של גנור על ידי המשרד הייתה בנושאים שלא נגעו כלל למספנה הגרמנית. "בהמשך, כשמר גנור ניהל משא ומתן עם 'טיסנקרופ' ביחס להסכם הייעוץ שלו, הוא קיבל ייעוץ גם בעניין זה".