תאגיד השידור: הוועדה של כחלון ונתניהו פוזרה ללא הכרעה

ח"כ דוד ביטן קורא לרה"מ להביא להחלטת הממשלה הצעה שלפיה אם יוסכם על ההתייעלות הנדרשת ברשות השידור בתוך 30 יום, הקמת התאגיד תבוטל

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילומים: דוברות הכנסת ואוריה תדמור

 

הצוות הבין-משרדי שמונה לפני כ-3 שבועות על-ידי ראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, ושר האוצר, משה כחלון, הודיע אמש (ג') כי הוא מתפזר ללא מסקנות. באופן רשמי מטרת הצוות הייתה לבחון את ההיבטים וההשלכות הכלכליות של מתווים שונים לשידור הציבורי, כשהמרכזי בהם, זה שבו רוצה נתניהו, הוא ביטול תאגיד השידור וחזרה לרשות שידור "משוקמת".

הצוות כלל את יואב הורביץ ואלי גרונר ממשרד ראש הממשלה; שי באב"ד ואמיר לוי ממשרד האוצר; ושלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת.

כבר מתחילת הדיונים הביעו באוצר סקפטיות לגבי אפשרות כזאת שלא תצריך הגדלת ההוצאות במאות מיליוני שקלים, וכצפוי גם לאורך הדיונים לא נרשמה התפתחות משמעותית כלשהי מבחינת החישובים השונים שהוצגו. באוצר רק התחזקו בעמדתם כי מתווה כמו זה שהוצע על-ידי אנשי משרד ראש הממשלה הוא אינו אפשרי, בעוד אנשי ראש הממשלה בוועדה עדיין מחזיקים בעמדתם כי ניתן בתוך חודש להגיע להסכמות דרמטיות שיאפשרו לבטל את הקמת התאגיד ולחזור לרשות שידור שהפעלתה לא תעלה יותר מ-700 מיליון שקל בשנה. 

כזכור, הגעה למתווה כזה דורשת קיצוץ שכר מאסיבי של אנשי רשות השידור (לפי האוצר מדובר בקיצוץ של 30%-40%), פיטורי מאות עובדים ברשות, פתיחה של ההסכמים הקיבוציים הנוכחיים ומתן הסכמה לכך מצידו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן.

כעת, הסוגיה הכלכלית - שממילא מעולם לא הייתה באמת העניין - צפויה להידחק לשולי הדיון, כשההכרעה תעבור באופן ברור יותר למגרש הפוליטי ותיסגר בין נתניהו לכחלון.

 

היום (ד') כבר פנה יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), לראש הממשלה וביקש ממנו להביא את הנושא להחלטת ממשלה, בה יקבע כי התאגיד יבוטל בכפוף להשגת הסכמה בתוך 30 יום על הסכם ההתייעלות הנדרש ברשות השידור.

כזכור, טרם הקמת הוועדה כבר הצהיר נתניהו כי בכוונתו להביא את הנושא להכרעת הממשלה, וכעת, לאחר שזאת פוזרה ללא הסכמה, עומדת בפניו האפשרות לעשות זאת.

יחד עם זאת, במערכת הפוליטית דווקא נשמעו בימים האחרונים הערכות שלפיהן נתניהו צפוי דווקא להרפות מעט מהנושא, כשאפילו אפשרות החלפתם של ראשי התאגיד, היו"ר גיל עומר והמנכ"ל אלדד קובלנץ - לה על-פי ההערכות לא התנגד כחלון - נראית כעת סבוכה יותר עבורו.

על-פי ההערכות, נתניהו יתקשה לדחוק את רגליהם של השניים או לגרום להם להתפטר, ואם יתעקש על החלפתם, הדבר יצטרך להיעשות באמצעות תיקוני חקיקה ישירים ו"בוטים", שעושים להגיע גם לבג"ץ.

כזכור, בפני בג"ץ מונחת כבר כיום עתירה שהגישו ח"כ איתן כבל, עו"ד אלדד יניב ועמותת "הצלחה", שמבקשת מבית המשפט להורות לשר התקשורת ולשר האוצר לאפשר לתאגיד לעלות לשידור כבר ב-1 בינואר 2017, בהתאם לבקשה שהוגשה על-ידו. בג"ץ הורה למדינה להשיב לעתירה עד 1 בדצמבר.