בנק הפועלים שם את פועלים שווייץ על המדף

מעוניין למכור גם את הסניף במיאמי ואת הפעילות בדרום אמריקה ■ אמיר אביב, שניהל בעבר את החטיבה הבינלאומית, מסייע לבנק במהלך

אריק פינטו / צילום: תמר מצפי
אריק פינטו / צילום: תמר מצפי

אחרי שבנק לאומי ובנק דיסקונט חיסלו את פעילות הבנקאות הפרטית בשווייץ, וגם הבנק הבינלאומי במו"מ למכירה דומה - נראה כי גם בנק הפועלים  מצטרף למגמה. ל"גלובס" נודע כי הבנק, בניהולו של אריק פינטו, מעוניין למכור את פעילות הבנקאות הפרטית שלו בחו"ל. מדובר בראש ובראשונה בפועלים שווייץ, וכן על פעילות הבנקאות הפרטית של הבנק בדרום אמריקה (פועלים לטין אמריקה) ובסניף הבנק במיאמי.

בבנק הפועלים בוחנים למכור את שלוש הפעילויות כמקשה אחת, על מנת למקסם את התמורה בגינן (לפעילות בנקאות פרטית יש יתרון משמעותי לגודל), אך לא פוסלים גם מכירה נפרדת של הנכסים. מבנק הפועלים לא נמסרה תגובה לידיעה.

לפי הערכות, עם הגופים שהתעניינו ברכישה נמנה יוליוס בר, שרכש לפני כשנתיים פעילות דומה מבנק לאומי. מיוליוס בר נמסר: "כחלק מהמדיניות של הבנק אין אנו מגיבים על שמועות".

בנק הפועלים נעזר בהליך המכירה באמיר אביב, שכיהן בעבר כמנהל החטיבה הבינלאומית בבנק. אביב עזב באחרונה את הבנק, והצטרף לניהול קרן GCP בארה"ב. אביב מסייע בהליך המכירה לדני קולר, המנהל כיום את החטיבה הבינלאומית בבנק הפועלים.

ההון העצמי של פועלים שווייץ עמד נכון לסוף 2015 על כ-423 מיליון דולר, ונראה כי מחיר זה יהווה מחיר רצפה בעסקה. נזכיר כי כאשר לאומי מכר את לאומי שווייץ ליוליוס בר הוא עשה זאת במחיר שנע סביב ההון העצמי של הבנק. בבנק הפועלים מתכוונים לדרוש מחיר גבוה יותר משמעותית.

נזכיר כי בנק הפועלים נמצא בימים אלה בחקירה מול הרשויות בארה"ב בחשד כי סייע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס - חקירה זו נוגעת גם ללקוחות פועלים שווייץ. הבנק כבר הפריש יותר מחצי מיליארד שקל בגין חקירה זו, שאמורה להסתיים בשנה הבאה. החקירה לא אמורה למנוע עסקה שכזו, שכן גם בנק לאומי מכר את הפעילות בשווייץ לפני שחתם על הסדר. אלא שהחקירה צפויה בכל זאת להכביד על העסקה בשתי סוגיות - הראשונה היא סוגיית המחיר, והשנייה היא היקף השיפוי שיינתן לרוכש בכל הקשור להשפעות עתידיות של החקירה על הלקוחות ונכסיהם.

לפועלים שווייץ פעילות בבנקאות הפרטית בשלושה סניפים - ציריך וז'נבה בשווייץ וכן סניף בלוקסמבורג. כמו כן, לבנק חברות לייעוץ השקעות בהונג קונג ונציגויות בישראל וברוסיה. פעילות הבנק נחשבת מדשדשת למדי. הרווח של הבנק עמד על 11 מיליון פרנ"ש ב-2015, ירידה של 50% בקירוב לעומת שנת 2014. הירידה ברווח נבעה מקיטון בעמלות, גידול בהוצאות התפעול והוצאות המס. בכל מקרה, תרומת הפעילות בשווייץ לרווחי בנק הפועלים המרוויח כ-3 מיליארד שקל בשנה, היא זניחה.

כאמור, לא רק פועלים שווייץ נמצא על המדף - הפועלים מעמיד למכירה גם את פועלים לטין אמריקה העוסק בבנקאות פרטית ואשראי, ולו שני סניפים באורוגוואי. לבנק גם סניף במיאמי העוסק בבנקאות פרטית, ועיקר לקוחותיו מגיעים מאמריקה הלטינית.

כל תחום הבנקאות הפרטית בעולם נמצא במגמת שחיקה. בעקבות השינויים הרגולטוריים בתחום הבנקאות בכלל ובבנקאות הפרטית בשווייץ בפרט, ההוצאות של הבנקים בפעילות זו גדלו משמעותית, כך שהיתרון לגודל נהפך דבר מהותי. מנגד, היתרון של הסודיות הבנקאית בשווייץ נשחק והלך, כך שלבנקים זרים אין שם ערך מוסף מהותי להציע ללקוחות. על רקע המצב הזה, נרשמה יציאה של גופים מהפעילות בשווייץ.

בנק הפועלים מעוניין להתמקד בצמיחה בארה"ב, ובמיוחד בכל הקשור לאשראי מסחרי. לבנק פעילות בארה"ב, והוא רוצה להרחיב אותה באמצעות רכישה משמעותית של בנק מקומי, ואולם נראה כי רכישה זו תצא לפועל רק לאחר שתסתיים החקירה בארה"ב, ולאחר שהבנק ימכור את ישראכרט - מה שיפנה לו הון ומשאבים לעסקה שכזו.

דוברת בנק הפועלים מסרה בתגובה כי "הבנק בוחן מזה תקופה את הערכותו בבנקאות הפרטית הבינלאומית כדי להתאימה לסביבה העסקית. יובהר כי בנק הפועלים שוויץ הוא נכס אסטרטגי
ומכירתו אינה עומדת על הפרק".

המספרים של פועלים
 המספרים של פועלים