השריפות: קופות החולים ניסו לגלגל את הוצאות המיון על ביטוח לאומי

(עדכון) - גפני: "אנשים מגיעים עם שאיפת עשן, ואתם רוצים שנחכה לוועדת חקירה?" ■ רק לאחר הפרסום באתר "גלובס" הודיעו הקופות כי יוציאו טופס 17 לכל נפגעי השריפות

שריפה, חיפה, רוממה / צילום: מירב שרוט
שריפה, חיפה, רוממה / צילום: מירב שרוט

כשמדברים על התפרקות מדינת הרווחה ועל ההפרטה הזוחלת של מערכת הבריאות בפרט, מתכוונים כנראה בדיוק למה שהתרחש היום (א') בוועדת הכספים של הכנסת.

במהלך דיון שנקבע מראש ועסק בפרק הבריאות של חוק ההסדרים, הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כי הוא מקבל שורה ארוכה של פניות, לפיהן אזרחים שהגיעו לחדרי המיון בבתי החולים כתוצאה משאיפת עשן או כניסה של עצם זר לעין בעקבות גל השריפות, התבשרו כי עליהם להפקיד מספר כרטיס אשראי עד קבלת טופס 17 (התחייבות כספית) מקופת החולים, וכי לא בטוח שהקופה תוציא להם טופס כזה בסופו של יום.

כמה מחברי הוועדה חשבו שמדובר בבדיחה גרועה, אולם אז הבהיר נציג קופת החולים מכבי כי אכן החוק הקיים לא מעניק פטור מטופס 17 במקרה של חדירת עצם זר לעין. "גם במקרה הזה החוק דפוק, והתרענו על כך מזמן", אמר.

בשלב הזה התבררה עובדה נוספת: מסתבר כי ההאשמות החוזרות ונשנות מצד ראש הממשלה, שרים וחברי כנסת בדבר "טרור של הצתות" שעומד מאחורי גל השריפות, הביאו לכך שקופות החולים לא ממהרות להוציא טופס 17, משום שבמקרה של אירוע חבלני הגורם המשלם לבית החולים הוא המוסד לביטוח לאומי.

"אם זה פח"ע (פעילות חבלנית עוינת), אנחנו רוצים שהמדינה תגדיר לנו את זה עכשיו", אמר נציג מכבי. גפני איבד בנקודה הזו את סבלנותו ואמר: "אנשים מגיעים עם שאיפת עשן לחדר מיון, ואתם אומרים 'בואו נחכה קודם לוועדת החקירה שתבדוק אם זו הצתה מכוונת או כתוצאה מקומזיץ'? הרי אם מגיע קשיש לקופת חולים, והיא אומרת לו שיכל להיות שהוא יצטרך לשלם על הטיפול במיון, יכל להיות שהוא לא יתפנה למיון כי הוא חושש מהתשלום. זה אחד הדברים המעצבנים ביותר!"

עדכון: רק לאחר הפרסום באתר "גלובס", הודיעו הקופות לגפני כי הן יוציאו טופס 17 לכל נפגעי השריפות.

 

"אפס סבלנות לביורוקרטיה" 

לדברי גפני, "אני רוצה הצהרה של משרדי הבריאות והאוצר שאף אחד לא גובה כסף במקרים האלה. מה יש? הקופות יפשטו רגל? הן יפשטו רגל בגלל אגף תקציבים, לא בגלל השריפות. תהיה לי אפס סבלנות לביורוקרטיה, ואני רוצה תשובה בעניין עד מחר. גם שר האוצר משה כחלון לא חיכה לועדת חקירה כשהודיע על מענק ראשוני של 2,500 שקל לנפש למי שביתו נפגע בשריפה".

למרות ההפצרות החוזרות של גפני, ואף שישבו באולם הוועדה בכירי מערכת הבריאות ובהם גם מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב, רק נציג בית החולים הקטן בנצרת הודיע באופן חד-משמעי: "לא נגבה שום תשלום מנפגעי שריפה שיגיעו אלינו". ח"כ אילן גילאון (מר"צ) אמר על כך: "אתם מבינים לאן הגענו? על מה אנחנו צריכים לדבר פה?".