*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס

נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, ראיין את חבר הכנסת אלי כהן (כולנו), יו"ר ועדת הרפורמות, לקראת הדיונים בכנסת על חוק ההסדרים. השניים שוחחו על נושאים רבים הקשורים לעתידם הכלכלי של עצמאים ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים כגון: חוק פנסיה חובה לעצמאים והניסיון של רשות המיסים למסד חקיקה, שתתיר לה לקבוע עבור כל חברה פרטית בישראל מתי, כמה איך לחלק את רווחיה.

לדברי גינדי, העצמאים בארץ חסרי כל ביטחון כלכלי וסוציאלי - במקרה של מחלה חלילה או אבטלה ואף זוכים לתנאים נחותים מעובדיהם השכירים במקרים של פגיעה בעבודה, מילואים ולידה. מכאן נולדה היוזמה לחוק פנסיה לעצמאיים שבמסגרתו יוכלו העצמאים במצב של סגירת עסק ו/או פרישה, למשוך שליש מהכספים שהפקידו לפנסיה כפיצוי פיטורין פטורים ממס, בדיוק כמו השכירים. אולם במסגרת המשא ומתן שקיימו הלשכות המקצועיות ( רו״ח , סוכני הביטוח , לה״ב ויועצי המס) עם האוצר, הגיעו הצדדים לסיכום והבנות שחלקן המשמעותי, המיטיב עם העצמאים, לא נכנס לבסוף לניסוח הסופי של החוק.

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה בימים אלה בחוק, שבמתכונתו הנוכחית אינו פותר את האפליה בין שכירים לבין עצמאיים, אלא להפך - מנציח את הקיפוח במידה ולא יכנסו לתוקף הסיכומים והתיקונים הנדרשים, בהם תומך גם ח"כ כהן. זאת מאחר והוא מבין את המשמעות שלהם למגזר העצמאים ואף הוביל את חקיקה במטרה להטיב עם ציבור זה.

בכנס המקצועי השנתי של לשכת יועצי המס שנערך לאחרונה אמר הח"כ ויו"ר ועדת הרפורמות כי יפעל לתיקון העיוות בניסוח החוק שבמתכונתו הנוכחית: "מטרת הצעת החוק היא להביא לכך שלעוסקים העצמאים תהיה פנסיה לאחר פרישתם מהעבודה בהגיעם לגיל פרישה. הצורך הפנסיוני אצל העצמאים לא שונה מזה של השכירים. בכוונתי לקחת חלק בדיוני ועדת העבודה והרווחה, לקדם את הצעת החוק, למנוע בה עיוותים ולפעול שמשיכת פיצויים פטורים ממס תחול גם רטרואקטיבית על סכומים שנצברו עד כה".

עוד שוחחו השניים על חוקים נוספים ותיקון הוספת ימי חופשה לעובדים וימי חופש גורפים בימי ראשון.