עסקה על תנאי בין "לוויתן" לאור אנרגיות ב-2 מיליארד דולר

שותפויות לוויתן מדווחות על עסקה למכירת 8.8 BCM על פני 20 שנה עם חברה אחות של דליה אנרגיות ■ החברה מתכננת הקמת תחנת כוח בצפית, אך לא צפויה לקבל רישיון בשנה הקרובה

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

שותפויות לוויתן הודיעו הבוקר (ה') על עסקה על תנאי עם "אור אנרגיות", חברת אחות של דליה אנרגיות, בעלת תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל באתר צפית. העיסקה המדווחת היא ל-8.8 BCM על פני 20 שנה, בהיקף שמוערך ב-2 מיליארד דולר.

נכון לעכשיו מדובר בעסקה על הנייר בלבד, שלא צפויה לסייע לשותפויות לוויתן בהשגת המימון לפיתוח שדה הגז, משום שאור אנרגיות לא תקבל כמעט בוודאות אישור להקמת תחנת כוח בשנה הקרובה, טרם השלמת תוכנית האב למשק החשמל וטרם סיכום פרטיה של הרפורמה בחברת החשמל. גם לאחר מכן אין ודאות שאור תקבל את הרישיון שהיא מבקשת להקמת תחנת כוח בצפית, בהיקף 600 מגה-ואט, כך שיותר מכל זוהי עיסקה של הצהרת כוונות, הטובה לשני הצדדים.

הדיווח של דלק קידוחים  לבורסה לא כלל את שיעור ה-Take or Pay בעסקה, כלומר את כמות המינימום של הגז שאור יכולה לרכוש, ושמתחתיו היא משלמת בכל מקרה. אם, למשל, שיעור זה עומד על 75%, הרי שהיקף העסקה יהיה 1.5 מיליארד דולר.

בדיווח כן מצוין, כי בהתאם למתווה הגז, ארבע שנים מרגע אישור רכישת קידוחים תנין-כריש על ידי אנרג'ין היוונית (או חברה אחרת במקרה שאנרג'ין לא תאושר לבסוף), ולחלופין 5 שנים לאחר תחילת יישום ההסכם בין הצדדים, תוכל הרוכשת להפחית את כמות הגז שהיא רוכשת, לשיעור של 50% מהכמות הממוצעת שרכשה בשלוש השנים שקדמו למימוש האופציה. סעיף זהה נכלל גם בהסכם האחרון שעליו דווח בין לוויתן לפז בתי זיקוק באשדוד.