האם באמת כדאי לשטוף ידיים בסבון אנטי-בקטריאלי?

כולנו מודעים לחשיבות שיש בשטיפת ידיים תכופה ■ בעידן המודרני עומדות לפנינו מגוון אפשרויות לדאוג להיגיינה של הידיים, אלא שחלקן דווקא גורמות לנו נזק

מחוץ לקופסא , הגיינה/ צילום:שאטרסטוק
מחוץ לקופסא , הגיינה/ צילום:שאטרסטוק

כולנו מודעים לחשיבות ההיגיינה האישית. מומחים מתחום הרפואה תמיד מעודדים את הציבור להרבות בשטיפת ידיים, מכיוון שאנחנו נוגעים בהרבה משטחים וחומרים שחיידקים וגורמי מחלות רבים מצטברים עליהם.

בעידן המודרני עומדות לפנינו מגוון אפשרויות נוחות לדאוג להיגיינה של הידיים שלנו, ביניהן סבונים אנטי-בקטריאליים, אשר חוץ מלהסיר את הלכלוך והשומנים מידינו הם גם מכילים חומרים אנטיביוטיים שמחסלים חיידקים באופן פעיל. אולם, לאחרונה פרסם מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-אף.די.איי, הודעה האוסרת על שימוש בחלק מהסבונים האנטי-בקטריאליים ומדגישה את העדיפות בשימוש בסבון רגיל.

מחקרים שהשוו בין היעילות של שימוש בסבונים אנטי-בקטריאליים לסבונים רגילים לא הצליחו להראות שהסבונים האנטי-בקטריאליים מנקים יותר טוב. החומרים האחראים על הסרת שומנים ולכלוך מהעור נמצאים בשני סוגי הסבון. לכן, לתוספת האנטיביוטיקה בסבונים אנטי-בקטריאליים אין השפעה על היעילות של הסרת הלכלוך. שנית - חומרים אנטיביוטיים פוגעים רק בחיידקים, והמחלות שאנחנו מקבלים מאי שטיפת ידיים כמו התקררות ושלשולים, מגיעות בעיקר מנגיפים, בהם האנטיביוטיקה לא פוגעת.

האף.די.איי מציינים בהודעה שלהם תשעה עשר מרכיבים פעילים הנפוצים מאוד בסבונים האנטי-בקטריאליים וגם במוצרים אחרים. בגלל השימוש הנרחב בהם, החומרים הללו מצטברים בסביבה, ובעיקר במאגרי המים.

שימוש נרחב באנטיביוטיקה מעודד את התפתחותם של חיידקים עמידים, וכבר עכשיו יש עדויות על חיידקים שמפתחים עמידות לחומרים האלו.

במקרה של שימוש באנטיביוטיקה למטרות רפואיות, התועלת עולה על הנזק. כשאנחנו מנסים לפטור את הגוף מחיידק מדבק שגורם לנו לחלות לאי נטילת אנטיביוטיקה עלולות להיות השלכות הרסניות על הגוף ועל אנשים אחרים שאנחנו נדביק. ואילו במקרה של הסבונים - על פי כל המחקרים, מדובר בעצם על נזק בלי שום תועלת.

ומה באשר לתכשירי-חיטוי על בסיס אלכוהול ללא שטיפה? אלה אינם כלולים באיסור. להפך, השימוש בהם דווקא מומלץ. כמובן בהעדר אפשרות לשטיפה במים וסבון, שהיא עדיין השיטה היעילה והבדוקה ביותר למנוע מחלות.