חתכו בעלויות: תקציב התאגיד ל-2017 יעמוד על 695 מיליון שקל

מועצת התאגיד אישרה את תקציב הפעילות לשנה הראשונה של התאגיד, שיהיה נמוך יותר מזה שצוין במסמך המוכנות ■ עלות השכר של 750 העובדים תסתכם ב-180 מיליון שקל

תאגיד השידור כאן לוגו
תאגיד השידור כאן לוגו

בזמן שעתידו של תאגיד השידור הציבורי ("כאן") עדיין לוט בערפל, ועדיין לא ברור אם ומתי הוא יוכל להתחיל בשידוריו, מועצת התאגיד הודיעה היום כי אישרה את תקציבו לשנת 2017. על פי ההודעה שפרסם היום התאגיד, תקציבו במהלך השנה הראשונה לפעילותו יעמוד על 695 מיליון שקל, כשכ-25% ממנו יוקדשו לשכר העובדים (180 מיליון שקל).

מעניין לציין כי בתקציב התאגיד כפי שפורט עם הגשת מסמך המוכנות שלו, עמד סך התקציב על נתון גבוה יותר של 740 מיליון שקל. גם הסעיף שהוקדש שם לשכר היה גבוה יותר והסתכם ב-200 מיליון שקל, שהיה אמורים להתחלק בין 700 עובדים (ביום ההקמה). כעת מדובר על 750 עובדים שעלות השכר הכוללת שלהם תעמוד כאמור על 180 מיליון שקל, כלומר חיסכון ניכר בעלות לעובד, שתעמוד בממוצע על 20 אלף שקל בחודש (מדובר כמובן על עלות למעביד, לא על שכר ברוטו).

על פי חלק מההערכות, השינוי במספרים קשור גם לעבודת הצוות הבין משרדי של משרדי ראש הממשלה, האוצר והתקשורת שפעל לאחרונה בניסיון לבחון האם ניתן להפעיל את רשות השידור המשוקמת, בתקציב שדומה לתקציב ההפעלה המתוכנן של התאגיד.

מקורבים לוועדה ציינו כי במהלך הבדיקה עלה כי רשות השידור תסיים את השנה הנוכחית עם הוצאות תקציביות בהיקף שנמוך מ-700 מיליון שקל (אם כי נראה כי לא ניתן להתייחס לשנה שעברה על הרשות, שנערכה בתחילה לסיים את פעילותה באוקטובר, כאל שנה תקציבית רגילה). בשנת 2015 עמד תקציב רשות השידור על 740 מיליון שקל. ייתכן, אם כן, שהנתונים הללו הכניסו ללחץ מסוים את אנשי התאגיד שעשו מאמץ בתקופה האחרונה להקטין עוד את התקציב שלהם.

בתאגיד הסבירו היום כי השינויים בהערכת עלויות השכר נובעים מכך שבשלב המקדמי, שבמהלכו נוסח "מסמך המוכנות" שהוגש לשרי האוצר והתקשורת, ההעדפה הייתה לנקוט חישוב זהיר ושמרני, וכעת, כשהמבנה הארגוני כבר ברור, ולאחר שנעשה תכנון מפורט, התברר כי עלות השכר השנתית תסכם ב-180 מיליון שקל בלבד.

הסבר חשוב נוסף לפערים בין שני התקציבים נוגע לכך שהתקציב במסמך המוכנות - 740 מיליון שקל בשנה, כאמור - כלל גם את תקציב הטלוויזיה החינוכית, שעל פי החוק תשולב בתאגיד רק כשנה ושלושה חודשים לאחר יום תחילת פעילותו. כך שבשנת 2017 העלויות הללו לא יבואו לידי ביטוי.

נתון מעניין נוסף מתוך התקציב הוא סעיף רכש התוכן וההפקות, שיעמוד על כ-250 מיליון שקל, ומהווה למעלה משליש מסך תקציב התאגיד - בהחלט נתון נאה. על פי התאגיד, כ-200 מיליון שקל מתוכו יוקדשו לערוץ המרכזי, ועוד 20 מיליון שקל לערוץ בערבית. 30 מיליון שקל ישוקעו בתוכן בדיגיטל ובמה שמכונה "הפקות פנימיות". מתוך 200 מיליון השקלים שיוקצו לתוכן של הערוץ המרכזי, 90 מיליון שקל ינותבו להפקות המוגדרות "סוגה עילית" (50 מיליון שקל לדרמה, ו-40 מיליון שקל לתעודה).

בתוך כך, היום הייתה צריכה המדינה להשיב לבג"ץ שהוגש בעניין עלייתו לאוויר של התאגיד כבר ב-1 בינואר, על ידי חבר הכנסת איתן כבל, עורך הדין אלדד יניב, ועמותת "הצלחה". נכון לשעת כתיבת הידיעה לא הוגשה תגובת המדינה שצפויה לבקש דחייה. מי שכן הגיש היום את תגובתו לעתירה הוא התאגיד, וממנה עולה כצפוי כי הוא עומד מאחורי הודעת המוכנות שלו ומבקש לעלות לשידור כבר בתחילת 2017.