דרמה באיטליה: העם אמר "לא" לרפורמות - ורה"מ התפטר

איטליה דחתה במשאל עם את ההצעה לרפורמות פוליטיות שיאפשרו רפורמות כלכליות ■ בתגובה הדולר מתחזק ■ ירידות בחוזים על המדדים באירופה

מתיאו רנצי, ראש ממשלת איטליה / צילום: רויטרס
מתיאו רנצי, ראש ממשלת איטליה / צילום: רויטרס

משאל העם שהתקיים אתמול באיטליה קבע באופן חד-משמעי כי הרפורמות שהציע ראש הממשלה נדחו על ידי העם, מה שהביא בשעה האחרונה להתפטרותו. בתגובה מתחזק הדולר מול המטבעות האירופים (אירו והפאונד הבריטי), והחוזים על מדדי המניות האירופים רושמים ירידות.

בשורה התחתונה, שורת הרפורמות שהציע ראש ממשלת איטליה נועדו לאפשר לו להעביר רפורמות כלכליות שיעוררו את הכלכלה המקומית שנחשבת לאחת השבריריות באירופה. הצד השני של המטבע היה חשש שהמערכת הפוליטית האיטלקית שבנויה מאיזונים ובלמים שנועדו למנוע גלישה לפשיזם תתערער.

בתגובה לדחייה הצעתו של ראש הממשלה, הודיע האחרון בהודעה קצרה כי החליט להתפטר.

בתגובה להודעת ההתפטרות של מתאו ראנצי נרשמות ירידות שערים בשווקים ברחבי העולם, כשאל המדדים באסיה מצטרפים החוזים על המדדים באירופה, והדולר האמריקאי מתחזק. 

בשווקים הפיננסים חוששים שההתפטרות של ראש ממשלת איטליה תערער את יציבות האיחוד האירופי שבלאו הכי סובל מחוסר יציבות לאחר פרישתה של בריטניה מהאיחוד.

אלכס זבז'ניסקי, הכלכלן הראשי במיטב דש: "הכישלון של משאל העם באיטליה הוא עוד חור לדופן הספינה האירופאית. השווקים מתייחסים בעיקר לתרחיש האופטימי יחסית שלא יתקיימו בחירות מוקדמות באיטליה. אבל אי-אפשר לפסול את האפשרות הזאת, וכל עוד אי-הבהירות הפוליטית נמשכת בשבוע-שבועיים הקרובים, אנו עלולים לראות תגובות שליליות בשווקים בעולם.

"צריכים לזכור שאיטליה היא הכלכלה השלישית באירופה שכמעט ולא צומחת. שוק האג"ח שלה הנו השלישי בגודלו בעולם שמדורג BBB מינוס ע"י S&P כמו הודו או דרום אפריקה. הבנקים באיטליה עמוסי חובות רעים ומחזיקים במאזניהם כרבע מהאג"ח של ממשלת איטליה עצמה. קיים חוסר שקיפות בהתנהלות של ה-ECB והבנק המרכזי של איטליה ביחס לאותם הבנקים. נוסיף לכך גם את העובדה שלמפלגה אנטי-אירופאית באיטליה יש סיכויים ריאליים להגיע לשלטון".