ח"כ כבל: "חברות הגז הגדולות מפעילות עלינו לחצים כבדים"

לדברי יו"ר ועדת הכלכלה, הניסיונות למנוע תחרות בתחום הגז הביתי פגעו אפילו במערכת היחסים שלו עם הח"כים: "פתאום כולם נהיו מומחים לבטיחות"

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני), טוען כי חברות הגז הגדולות מפעילות לחץ כבד כדי לטרפד את הרפורמה בחוק ההסדרים שנועדה להקל על דיירים בבתים משותפים להחליף ספק גז ביתי. "יש כאן לחצים שלא נראו כמותם במשכן הזה", אמר כבל. "החברות האלה חזקות מאיתנו ואני מרגיש את זה בלחצים במופעלים עליי ואפילו במערכת היחסים שלי עם הח"כים. פתאום כולם נהיו לי מומחים לבטיחות וכולם דואגים לדמוקרטיה בבניין", הוא הוסיף.

מי שהביעה דאגה כזו, למשל, היא חברת הכנסת נורית קורן (ליכוד), שהסבירה כי ההסכמות שגובשו במסגרת הדיון הקודם בוועדה, מקלות יתר על המידה באפשרות של הדיירים לעבור לספק גז אחר. כיום, כדי להחליף ספק גז ביתי, מעל 50% מבעלי הדירות בבניין או בשכונה (במקרה של צובר גז מרכזי) צריכים לחתום בכתב על רצונם לבצע מעבר כזה.

בדיון הקודם של הוועדה הלכו כברת דרך והסכימו עקרונית כי בבניין גדול עם למעלה מ-30 דיירים מספיק אם 20% מהדיירים ישתתפו באסיפה בה יצביעו בעניין החלפת ספק הגז, ואילו בבניין קטן של עד 10 דיירים, מספיקה אסיפה בה ישתתפו 30% מהדיירים. בכל מקרה, מתוך המשתתפים באסיפה, דרוש רוב של למעלה מ-50%. לדעת קורן, מדובר בשיעור נמוך מדי. כבל מצידו הבהיר לה: "כבר עשר שנים שחברות הגז בולמות כל ניסיון לרפורמה. אם זה היה תלוי בי, הייתי מקל הרבה יותר על המעבר בין ספקים, אבל אנחנו נמצאים במסגרת של בלמים ואיזונים ולכן הגענו לנקודת האיזון. לא יעזור לאף אחד, החוק הזה יעבור. אפשר להכניס קצת תיקונים, קצת תוספות, אבל לא יהיה פה לא סירוס ולא עיקור".

הנציגה של אמישראגז, שנכחה בדיון, טענה גם היא שהוועדה מקלה מדי על המעבר בין ספקים, וביקשה להעלות בקשה נוספת: לא לאפשר מעבר בין ספקים בחודשים יולי-אוגוסט, שכן רבים מהדיירים נמצאים בחופשות והם לא יוכלו להשתתף באסיפות שבהן יקבע המעבר. הטיעון הזה עורר חיוכים לא מעטים בקהל, ולעקיצה המתבקשת מכיוונו של כבל: "גברתי יודעת שבחורף אנשים בכלל לא זזים מהבית, אז מתי כן אפשר להחליף ספק? את רוצה שאקבע פה שזה אפשרי רק בין תשרי לחשוון?".

אבי פרל, יו"ר חברת הגז הקטנה "מרכז הגז", הביע סקפטיות באשר לאפשרות שהפעם באמת תגבר התחרות בענף: "אנחנו כבר 25 שנה מנסים לעשות רפורמה שלא מתקדמת. אנחנו מנסים להעביר אלינו דיירים אבל אפילו קצוות של גז לא נותנים לנו. הכלבים נובחים והשיירה עוברת. אפילו החלטות קודמות ותקנות שעברו בעבר, לא נאכפות. מצפצפים על התקנות". החברות הקטנות טוענות כי חברות הגז הגדולות פועלות הלכה למעשה כקרטל לכאורה, שבולם כל אפשרות של מעבר לספקים קטנים.

על פי הטענות, ברגע שמספר דיירים מובילים יוזמה להחלפת ספק הגז, החברות הגדולות שמתחרות באותו ספק לא מוכנות להציג מחיר נמוך יותר, כך שברגע שנעשית פנייה לספק קטן שמציע מחיר נמוך יותר, הספק הקיים מציע לכמה דיירים בלבד הנחה משמעותית ושובר בכך את הניסיון להשיג רוב של למעלה מ-50% מהדיירים. בתום הדיון, אישרה הוועדה סעיפים מרכזיים במסגרת הרפורמה עם שינויים נוספים - למשל תקופת "צינון" של 9 חודשים במסגרתה לא ניתן יהיה להחליף שוב את הספק באמצעות שיעור מופחת של דיירים באסיפה, אלא אם מעל 50% מהדיירים חתמו בכתב כפי שניתן גם היום.