ועדת הכלכלה אישרה את הרפורמה בתחום הגז הביתי

תטופל בעיית אפליית הצרכנים: הטבה שתינתן ע"י ספק הגז לדייר אחד בבניין, תוצע לכל הדיירים האחרים ■ הרפורמה מגדירה את המנגנון להחלפת ספק גז

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה בתחום הגז הביתי. מטרת הרפורמה היא להקל על צרכנים ביתיים להחליף ספק, הן בצריכה של בלוני גז קטנים והן בצריכה מצובר גז בבניינים משותפים.

בעיה נוספת שמטופלת במסגרת הרפורמה היא אפליית צרכנים: כאלה שמחוברים לאותו צובר משלמים לעתים תעריפים שונים. החוק קובע כי הטבה שתינתן לדייר אחד תוצע לכל הדיירים בתוך 10 ימים.

חלק ניכר מהרפורמה עוסק במכניזם של החלפת ספק בבניינים משותפים. הוועדה החליטה היום כי אסיפת הדיירים בנוגע להחלפת ספק תיערך שבוע לאחר מסירת הודעה על דלת הכניסה לבניין או לוח המודעות הראשי. במקביל תימסר ההודעה בשתיים לפחות מ-3 הדרכים הבאות: מסרונים או דואר אלקטרוני, הודעה כתובה בתיבות הדואר והודעה על דלתות הדירות.

כדי לקיים את האסיפה תידרש נוכחות של חצי מבעלי הדירות, אך אם לא הגיעו מספיק מהם, חצי שעה לאחר שעת האסיפה יוכל להתקיים דיון עם 30% מבעלי הדירות בבניינים עד 10 דירות, 25% בבניינים בהם 11-30 דירות ו-20% בבניינים בהם לפחות 31 דירות.

החלטה על החלפת ספק תתקבל ברוב רגיל. על-פי הצעת החוק, בעלי דירות יוכלו לייפות את כוחם של שוכרים להצביע בשמם באמצעות מסרונים.

בחצי השנה שלאחר החלפת ספק גז יהיה אפשר להחליפו שוב ברוב של לפחות 51% מכלל בעלי הדירות בבניין, כדי לאפשר ודאות לספקים. כדי להגן על הדיירים נקבע כי בתקופה זאת לא יוכלו הספקים להעלות את מחיר הגז.

הוראה נוספת של החוק היא שחשבון הגז יכלול פירוט של המחיר למ"ק וכן פירוט של שינוי בעלויות בהתאם לכמות הנצרכת.

תיקון החוק בנוגע לחשבונית ייכנס לתוקף באפריל 2017, בעוד שאר התיקונים ייכנסו לתוקף כבר ב-1 בינואר.