גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עושים את הוואלי, גרסת 2016

קם בארץ דור חדש של יזמיות שלא הכרנו, והן מגיעות למרכז העצבים של עמק הסיליקון

ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל
ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל

1.

האישה הכי חזקה בעמק הסיליקון זו אלכסה. יצא שהיא סוג של רובוט שתפס נוכחות חזקה בבתים. היא עוזרת אישית שיודעת ממש טוב לענות על כל מיני שאלות קשות, לעשות סידורים, להזמין קניות בסופר, ולארגן איזו מוזיקה שתרצו בו ברגע. רק שחררו פקודה קולית לאוויר.

בבית טיפוסי בוואלי מחזיקים גם 'נסט', מצלמת מעקב שמעבירה מידע ממה שקורה בבית ישר לסמארטפון. הכלבים מסתובבים עם SPG, ועל מה נוהגים? על טסלה האוטונומית של אילון מאסק. המכונית יודעת לעצור במקומות הנכונים, ותכף גם תיסע בעצמה.

את הנשים החזקות הפחות וירטואליות צריך היה, מסתבר, לייבא לשם מהארץ. כי בעמק הסיליקון, מעצמת ההיי-טק, קצת פחות חזקים בנשים חזקות, רוב הנשים נשארות בבית. הן ילכו עם כל הכישרונות שלהן לאוניברסיטאות הכי יוקרתיות, ישעטו קדימה בקריירה, ואז, אחרי הלידה, יוותרו על משרותיהן ויישארו בבית עם הילדים לצמיתות. שזה סידור מצוין, אלא אם כן פנייך ליזמות.

בעיר שבה כל אבן שתזרוק תיפול על מישהו שכבר עשה ארבעה אקזיטים ועוד שתי הנפקות ציבוריות, ומכריז על עצמו כמי שהולך לשנות את העולם, לא רגילים לראות קבוצה כל כך עוצמתית של יזמיות, כמו זו שאיתה הגענו מישראל.

במשך 7 ימים התלוויתי למשלחת של 20 יזמיות שכבר גייסו מיליונים והציגו פיתוחים טכנולוגיים, רעיונות דיסרפטיביים (משבשים), חלקם מהפכניים. הן לא רואות בעיניים, חותרות להגשמת החלום, משנעות עצמן לבד על פני כל הגלובוס.

לראשונה נוצרה בתעשיית ההיי-טק בישראל שכבה משמעותית של מנהיגות נשים. בפיצ'ים שהן נשאו בפני נבחרת המשקיעים הגדולה בפאלו אלטו, הלב התרחב מגאווה.

2.

אחת מהן גייסה בתוך 48 שעות מרגע הגעתנו מעל חצי מיליון דולר, ככה על הדרך. מתחת לפני השטח רחשה בתחילה תחרות סמויה ביניהן על כמות הגיוסים - מי כבר הצליחה לגייס יותר כסף לסטארט-אפ שלה, לאיזה מוצר יש פוטנציאל שוק גדול יותר. התחרותיות באה ממקום כמעט הישרדותי, הן תמיד היו צריכות מאוד להתאמץ כדי לעקוף את האחרים. גם הן לא רגילות להיות בחדר אחד עם 02 נשים כמותן. הן תמיד יחידות בין גברים. אבל הרתיעה והתחרותיות פינו תוך זמן קצר מקום לחיבור מאוד אינטנסיבי ביניהן. לאט לאט מצאו עצמן בשיחות אישיות, מתייעצות אחת עם האחרת איך לעמוד מול משקיע ומה ללבוש לפיץ', דינמיקה שזרה לגברים. רובן ככולן הודו שהן ממש לחוצות לפני הפרזנטציה, אבל בזמן אמת אין סיכוי שתראה את זה עליהן.

זה דור חדש של נשים יזמיות שלא הכרתי. אנרגטיות, עם רעל בעיניים, סופר מקצועניות, יצירתיות, פורצות דרך, שמנסות להצליח במקום הכי תחרותי. מעניין שרובן מגיעות מרקע של ספורט. הן חונכו על פרקטיקות של משמעת ברזל. רובן אמהות, גם לשלושה וארבעה ילדים. מתוקתקות. הן מייצגות בצורה מופתית את תרבות הגם וגם וגם, שבאמריקה פחות מוכרת.

אחת הרווקות היחידות במשלחת אומרת לי: "הסטארט-אפ הוא הילד שלי. איך אפשר אפילו לקבוע דייט כשבאמצע את מקבלת טלפון מארה"ב וחייבת לצאת לדבר שעתיים?".

3.

מה שהפתיע במיוחד בעמק, זה עומק החדירה של כל כך הרבה ישראלים למשרות הכי בכירות בענקיות החדשנות. למעלה מ-50 אלף ישראלים התנחלו בוואלי, הקימו מדינה בתוך מדינה. "המאפיה", הם קוראים לעצמם. המעמדיות והתחרותיות בתוך הקהילה של הישראלים לא נעלמת מעיניי. מצד שני, יש שם אתוס קיצוני של עזרה הדדית, שלא תמצאו בניו יורק.

הבאזז שליווה את בוא המשלחת היה חזק. כולם רצו להיות מעורבים ולארח, מה שגרר גם הרבה פוליטיקות מאחורי הקלעים.

בטח שדאגתי לפני הנסיעה. סטארט-אפיסטיות? אז בטוח למודות סבל, ובטוח ייקחו ברוח טובה מדי את הלו"ז הקדחתני-עד-כדי-אכזרי. ואכן לקחו. לא היה עם מי לקטר. למרות הג'ט לג כולן שמרו על ערנות ותפקוד גבוה. בארבע וחמש בבוקר הן כבר התיישבו עם הלפטופ לעבוד. אנרגיות חזקות התחברו זו לזו במהירות, כולן הסתובבו על ספידים.

4.

האם צריך משלחת נשים ב-2017? התשובה היא כן. עובדה שמשלחות שיצאו לשם בעבר, כללו רק גברים. עוד יש הרבה עבודה לעשות בקשר לשיפוטיות כלפי נשים. שוב ושוב סיפרו לנו בוואלי על היחס הסקסיסטי. יש שם שוביניזם חריף שעוד נדבר עליו. "אין עליכן את הנטל הזה של אי השוויון, כי הייתן בצבא", הם אומרים לישראליות.

איך אמרה לי נציגת אחד המשקיעים שם: "במבט ראשון קצת זלזלתי בנשות המשלחת הישראלית. לקח לי זמן לזרוק הצידה את הצחוקים והחיבוקים ולהבין שמדובר בסטארט-אפים מאוד רציניים. אפילו אני הפכתי שוביניסטית בלי להרגיש. לא הצלחתי בהתחלה לראות את העומק".

שנים כתבנו כאן על נפקדותן של נשים מצמרת ההיי-טק התובעני. בשנים האחרונות אט אט הבריקו יזמיות מחוננות, מקרים בודדים. והנה, עתה הבשילה קבוצה של נשים שלא חיכו שימנו אותן לתפקידים, אלא יזמו והקימו סטארט-אפים מתוחכמים בעצמן. הן מפגינות מיומנות גבוהה, האנגלית המלוטשת מתגלגלת בפיהן, הן מעודכנות פיננסית, מדברות טכנולוגית, גם אם באו בכלל מפילוסופיה או ספרות.

זה דור חדש של נשים, שעשויות בתרחיש הטוב לא רק לעשות אקזיט, אלא להפוך סוכנות שינוי עבור הדור הצעיר ששואב מהן השראה. בעיניי, הן מחוללות השינוי הגדול. מדינת הסטארט-אפ? באיחור של שנים מתחילה גם המהפכה הנשית.

"תמיד אני יודעת איפה למצוא אותך", אני אומרת לאחת מהן, שתופסת עמדה ליד השירותים. "לשירותים צריך ללכת לא מתי שרוצים, אלא מתי שיש", היא מסבירה. "ככה זה בדיוק גם בגיוסי הון", צוחקת אחרת, ונכנסת בעקבותיה. מתי בפעם האחרונה פגשתם נשים שמריצות דחקות על גיוסים בשירותים?

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?