ועדת הכלכלה קידמה עוד צעד את תיקון 9 לחוק מכר דירות

ל"גלובס" נודע כי הוועדה מקדמת איסור מכירת דירות ללא תב"ע ופטור מתשלום 5,000 שקל לעו"ד ■ קבוצות רכישה יוגבלו, פרויקטי תמ"א 38 עשויים להיות מוחרגים

קרקע חקלאית / צילום: איל יצהר
קרקע חקלאית / צילום: איל יצהר

תיקון מספר 9 לחוק מכר דירות ממשיך להתקדם לקראת אישור בוועדת הכלכלה לקראת קריאה שנייה ושלישית בכנסת. ל"גלובס" נודע כי במסגרת הדיונים שהתקיימו בועדת הכלכלה לאחרונה הוסכם כי משרד הבינוי והשיכון, יוזם התיקון לחוק, יחד עם לשכת עורכי הדין, יגיעו לסיכומים בעניין סעיפים שונים לקראת דיוני המשך בוועדה הצפויים בקרוב.

עוד נודע ל"גלובס" כי בישיבה בה השתתפו נציגי לשכת עורכי הדין והיועץ המשפטי למשרד הבינוי והשיכון, עו"ד אלעזר במברגר, הגיעו הצדדים להסכמה על כמה סעיפים משמעותיים.

על פי התיקון לחוק, כל עוד התב"ע לא אושרה, אי אפשר למכור דירות או זכות ספציפית לדירה - נקודה משמעותית שלא הייתה ברורה עד היום. אם החוק כבר היה קיים, מהלכים שביצעו בעבר ענבל אור ואורן קובי, שהובילו להתפוצצות שתי פרשות משמעותיות רק השנה, היו נמנעים. בנוסף, סעיף זה בחוק יטיל מגבלות גם על קבוצות רכישה שלא יוכלו למכור זכות בדירה במקום בו טרם אושרה תב"ע.

עם זאת, במסגרת הדיונים על סעיף זה התעוררה בעיה הנוגעת לפרויקטים בתחום תמ"א 38. איסור מכירה טרום אישור תב"ע היה גורם למצב שבו לא ניתן יהיה לשווק דירות בפרויקטים אלה טרם קבלת היתר הבנייה. מסיבה זו, ככל הנראה האיסור בחוק יחריג את פרויקטי התמ"א ויקבע שניתן לשווק דירות בפרויקט מסוג זה כבר לאחר החלטת ועדה.

עו"ד אברהם ללום, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין ויו"ר משותף של פורום המקרקעין בלשכה שהיה חלק מהדיונים על החוק, אמר ל"גלובס" כי: "לאור ריבוי המקרים שהיו ואולי אפילו לא נגמרו בכל הנוגע למכירת זכויות ללא תב"ע מאושרת, ההגבלות החדשות נכונות וחשובות. חשוב שהציבור הרחב יהיה מודע לתיקון המתגבש ויבין שעד שהתיקון יאושר, בתקופת הביניים, אין איסור על מכירת זכויות לדירות על קרקע ללא תב"ע ויש לבחון כל עסקה כזו בזהירות ולהיות ערניים עד שהחקיקה תושלם".

רק מה שקשור לקבלן

נושאים נוספים שעלו בישיבה היו הסעיף הקובע חובת גילוי של הקבלן או היזם אודות פרטים הקשורים לפרויקט וגם ביטול חובת תשלום רוכשי הדירות לעו"ד הקבלן. בנושא הגילוי הנאות, הוסכם כי סעיף זה יישאר אך יכלול רק את התב"ע המאושרת ומה היא מתירה לבנייה בסביבת הפרויקט ולא נושאים אחרים שאינם תלויים בקבלן או ביזם.

בסוגיית תשלום שכר הטרחה לעוה"ד, ככל הנראה תבוטל חובת התשלום בסך 5,000 השקלים. נציין שבלשכת עורכי הדין התנגדו לביטול מהסיבה שאי התשלום ינתק למעשה את ההתחייבות של עוה"ד לדייר. עם זאת בלשכת עורכי הדין מתעקשים שאם יוחלט לבטל שכר הטרחה, צו הפיקוח והמגבלות יבוטלו. מדובר במגבלות הקיימות היו בצו וקובעות תעריפים ברורים. למשל, תשלום על העברת זכויות עומד על כ-350 שקל.