גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

6 חודשי עבודות שירות לאמרגנו של קובי פרץ בגין הלבנת הון

במסגרת הסדר הטיעון עם מאיר נחמני בפרשת "האור הגנוז", ביקשה המדינה להטיל עליו עונש של חצי שנת מאסר בפועל - אך ביהמ"ש הסתפק בעבודות שירות, 40 אלף שקל קנס וחילוט בסך 1.7 מיליון שקל

בית משפט / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מאיר נחמני, אמרגנו של הזמר קובי פרץ, ירצה 6 חודשי עבודות שירות בלבד בגין הרשעתו בפרשה (המכונה "האור הגנוז") של הלבנת הון בהיקף של למעלה מ-50 מיליון שקל. זאת, בהמשך להסדר הטיעון שנחתם בין נחמני לפרקליטות בפרשה, הכוללת שורת חשדות ואישומים נגד מספר נאשמים בגין הוצאת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים ומהילת דלקים. נחמני שימש עד המדינה בתיק עבירות המס של פרץ, שבגינו נשלח הזמר לשנתיים מאסר בפועל.

לפי הסדר הטיעון אליו הגיעו רשות המסים וסנגוריו של נחמני בפרשת "האור הגנוז", עורכי הדין גלעד ברון וחיים לוי, הורשע נחמני ביולי האחרון, על-פי הודאתו, בעבירות של הכשלת דיווחים לרשות לאיסור הלבנת הון.

במסגרת ההסדר הוסכם כי המדינה תבקש להטיל על נחמני עונש של חצי שנת מאסר בפועל וכן קנס שלא יעלה על 100 אלף שקל, ואילו סנגוריו של נחמני יבקשו מבית המשפט כי הוא ירצה את העונש בעבודות שירות. עוד הוסכם בין הצדדים, כי המדינה תחלט סך של 1.7 מיליון שקל מכספו של נחמני.

הבוקר (ה') קיבל בית המשפט את עמדת ההגנה שלא לגזור על נחמני עונש מאסר בפועל, וגזר עליו 6 חודשי עבודות שירות, קנס בסך 40 אלף שקל וחילוט בסך 1.7 מיליון שקל.

במארס השנה נחתם הסדר הטיעון הראשון בפרשת "האור הגנוז", במסגרתה נטען במקור לעבירות על חוק איסור הלבנת הון בהיקף של למעלה מ-213 מיליון שקל. אלכס הירש, בעליה וממנהליה של חברת "גולד פאר דלקים", הודה והורשע אז בעבירות מס והלבנת הון בהיקף עשרות מיליוני שקלים. השופטת מיכל ברק-נבו קיבלה את הסדר הטיעון עמו והרשיעה את הירש בשורת עבירות מס, עבירות מע"מ ועבירות הלבנת הון. במסגרת ההסדר הוסכם כי הירש ירצה 6 שנות מאסר בפועל וישלם קנס בסך חצי מיליון שקל.

הודאתו של הירש הייתה צפויה להשפיע על כתב האישום נגד נחמני, שהואשם בהלבנת הון בהיקף של 50 מיליון שקל ובשימוש במסמכים מזויפים. לפי הנטען, על-מנת לכסות את עקבותיו, פעל הירש באמצעות תחנת צ'יינג' של נחמני ברחוב הרצל ברמלה, על-מנת ליצור מצג כוזב של עסקאות לגיטימיות ולהלבין הון.

לפי הנטען, את הצ'יינג' ברמלה הקים נחמני במהלך 2005, אך כדי לטשטש את הקשר שלו אליו רשם אותו במשרד האוצר על-שם רעייתו ענת נחמני, שהצהירה כי היא המנהלת היחידה של הצ'יינג'. אולם, לפי הנטען, בהמשך פעל נחמני כמנהל הצ'יינג' לבדו.

ביולי האחרון הורשע נחמני בביצוע עבירות הלבנת הון בהיקף של 50 מיליון שקל, לאחר שהודה כי פעל בניגוד לחובות דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון, בנוגע לצ'קים של הירש. בתחילה ייחסה המדינה לנחמני חשד לקשירת קשר לביצוע פשע, יחד עם המעורבים האחרים, שימוש במסמכים מזויפים ופעולות ברכוש אסור בהיקפים של עשרות מליוני שקלים. אולם, במסגרת הסדר הטיעון הודה נחמני בביצוע עבירות בנגוד לחוק איסור הלבנת הון בלבד.

השופטת מיכל ברנט, שגזרה את עונשו של נחמני, ביססה את החלטתה להימנע ממאסר בפועל, בין היתר על המלצת שירות המבחן, שמצא כי ענישה במסגרת מאסר בפועל תהווה פגיעה קשה ביותר בתדמיתו ובדימויו העצמי והמשפחתי. עוד נשקלו לטובת נחמני העובדה כי הוא אחראי על פרנסת המשפחה המורחבת שלו, לרבות ילדיו, אמו, אחיו ואחיותיו.

"הנאשם, בהיותו מנהל עסק לשירותי מטבע, ביצע פעולות אקטיביות על-מנת לגרום לדיווח לא נכון לרשות להלבנת הון, בכך שרשם המחאות תוך יצירת מצג-שווא ביחס לזהות הנהנים ודיווח כוזב הנסמך על הצהרות כוזבות שניתנו לו לעניין זהות מקבלי ההמחאות", כתבה השופטת. "מעשים אלה - לבד מפגיעתם הברורה והישירה בכלכלת המשק וביכולת החברה לקיים מסחר הוגן - מהווים מקום מסתור ומקלט לעבריינים ול'כסף עברייני'".

בעוד הירש מרצה 6 שנות מאסר ונחמני יצא "בזול" ללא עונש מאסר, נאשם נוסף בתיק, אשרף חמידאן, ממתין לגזר דינו לאחר שהגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות במסגרתו נמחקו לחלוטין מכתב האישום המתוקן עבירות הלבנת ההון שיוחסו לו וצומצמו משמעותית יתר עבירות המס.

באמצעות סנגוריו עו"ד אורי גולדמן וקובי גולדמן ממשרד גולדמן ושות', הגיע חמידאן להסדר טיעון לפיו נמחק אישום הלבנת הון בהיקף 7 מיליון שקל שיוחס לו; הופחת האישום בגין שימוש בחשבוניות פיקטיביות מסך של 171 מיליון שקל (שרכיב המע"מ בגינם עומד על 25 מיליון שקל) לסל של 65 מיליון שקל (עם 10 מיליון רכיב מע"מ); וכן הופחת סך העלמת ההכנסות שיוחסו לחמידאן מסך של 171 מיליון שקל לסך של 55 מיליון שקל.

בנוסף, על פי הסדר הטיעון נשלח חמידאן לתסקיר קצין מבחן, שאמור להמליץ האם להימנע מהטלת עונש מאסר בתיק.

חשבוניות פיקטיביות

בתוך כך הורשע היום יעקב ביטון בשורת עבירות מס - הן על חוק מע"מ והן על פקודת מס הכנסה - שהיקפן עומד על כ-100 מיליון שקל. כתב האישום בפרשה הוגש נגד ביטון והחברות שבבעלותו בגין מעורבותם בפרשה הנחשבת לאחת מפרשיות הדלק החמורות בתחום המס. לפי כתב האישום, ביטון עמד בראש תוכנית עבריינית שכל תכליתה להפחית תשלומי מע"מ.

שני כתבי האישום החמורים בפרשה הוגשו בפברואר 2013 לבתי משפט השלום בנצרת ובאשדוד נגד ביטון והחברות "שוי" ו"עין כל האושר" שבבעלותו ונגד מונדר בדיר, מנהלה של חברת "תזקיקים". לפי האישום, ביטון ביצע עבירות מס רבות באמצעות ניכוי והפצה של חשבוניות מס פיקטיביות בסך של כ-830 מיליון שקל.

לפי כתב האישום, ביטון פעל בעורמה, במירמה, בתחבולה ובשיטתיות, כשמעשיו אלה הובילו לגרימת נזק עצום לקופה הציבורית.

בהכרעת הדין קבע השופט אבשלום מאושר כי ביטון, באמצעות החברות שבבעלותו, הונה את רשויות המס בסך של כ-110 מיליון שקל, בגין קיזוז והפצת חשבוניות מס פיקטיביות - עבירות על חוק מע"מ ופקודת מס הכנסה.

עוד כתבות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"