ישראל, יוון וקפריסין סיכמו על קידום צינור הגז מישראל לאירופה

השר שטייניץ: "גילויי מאגרי גז נוספים בהליך פתיחת הים הישראלי והקפריסאי הופכים את האזור שלנו לאטרקטיבי, וצינור גז משותף הוא אחד מנתיבי היצוא האסטרטגיים לאירופה"

 השר שטייניץ במפגש אנרגיה טרילטרלי/  צילום: אורן בן חקון
השר שטייניץ במפגש אנרגיה טרילטרלי/ צילום: אורן בן חקון

שרי האנרגיה של ישראל, יוון וקפריסין סיכמו היום (ה') בפגישה בירושלים על המשך קידום צינור הגז מישראל לאירופה. בפגישה נכחו גם בכירי שלושת המשרדים, בהם מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור. השר שטייניץ ועמיתיו גיורגוס סטאטקיס (יוון) ויורגוס לקוטריפיס (קפריסין), סיכמו לקיים פגישה משותפת בנושא עם נציב האנרגיה של האיחוד האירופי מיגל אריאס קנט. 

הנחת העבודה הנוכחית היא שעלות הצינור לצפון-מערב יוון ומשם לאיטליה ובולגריה תהיה 5.7 מיליארד דולר, ותהיה כדאית כלכלית במחירים של 7-9 דולר ליחידת חום. גורמים בתחום סבורים שהערכת העלות נמוכה בלפחות 2 מיליארד דולר מהעלות האמיתית, וכי מחיר יחידת החום עלול להיות לא תחרותי בתוך כמה שנים, ודאי כשרוסיה מוכרת ליבשת 175 BCM בשנה - כ-43% מהגז שנצרך ביבשת ב-2015 - במחיר ממוצע של 4.4 דולר ליחידת חום. 

מצד שני, רק היום הודיעה נציבות האנרגיה האירופית כי תבחן כ-124 חוזי האנרגיה בין-מדינתיים ביבשת, כדי ליצור שוק מוסדר ומאוחד שמאפשר להקטין את התלות הגבוהה בגז הרוסי. נקודה חשובה נוספת היא כמויות הגז שייצאו בצינור - ככל שהן יהיו גדולות יותר, כך תגדל ההיתכנות הכלכלית שלו. אם יתגלו שדות נוספים בישראל, ואם מהלך מקביל שמקדם בימים אלה שר האנרגיה הקפריסאי יצליח, היתכנות הצינור תגדל. 

בסיום הפגישה היום אמר השר שטייניץ, כי "גילויי מאגרי גז נוספים בהליך פתיחת הים הישראלי והקפריסאי הופכים את האזור שלנו לאטרקטיבי, וצינור גז משותף הוא אחד מנתיבי היצוא האסטרטגיים לאירופה. מפגש זה, כחלק מסדרת פגישות טרילטרליות, מחזק את שיתוף הפעולה בין המדינות, ושמחתי לראות את הרצון המשותף לקדם פרוייקט זה כחלק מהידוק היחסים בין המדינות".