בועת עשן? מחירי מניות הקנאביס בקנדה בעליות מסחררות

קנדה תהפוך למדינה הראשונה ב-G7 שמתירה שימוש בסם זה לצורכי פנאי - אם תמשיך בחקיקה המתוכננת ל-2017

שקי קנאביס לחלוקה / צילום: כפיר זיו
שקי קנאביס לחלוקה / צילום: כפיר זיו

כניסת ההון הגדול לתעשיית הקנאביס הצעירה של קנדה משגרת את מחירי מניות הקנאביס לעליות מסחררות - וגוררת אזהרות שהבועה הזו עלולה לפקוע בקרוב.

השווי של 26 חברות המריחואנה הבורסאיות בקנדה תפח לכ-4 מיליארד דולר קנדי (3 מיליארד דולר ארה"ב) - מכמעט אפס לפני שנתיים, כאשר המשקיעים מיהרו להמר על לגליזציה של השימוש בקנאביס לצורכי פנאי פרטיים. חברת Canopy Growth נהפכה חברת המריחואנה הראשונה שעברה שווי של מיליארד דולר, ואמש (ד') הגיע שוויה ל-1.24 מיליארד דולר קנדי. יצרניות נוספות, כמו OrganiGram ו- Aurora Cannabis, נהנו מנסיקת מניותיהן ביותר מ-250% השנה.

האופטימיות של המשקיעים נשענת אמנם על תחזיות שבקנדה יהיו 3.8 מיליוני משתמשי מריחואנה לצריכה אישית בשנת 2021, ומכירות בסך מיליארדי דולר, אך יש חשש גובר שהחברות הללו נסחרות בתמחורי-יתר. עדיין לא ידוע איך תפקח קנדה על שוק הקנאביס, איזה מס ייגבה או איך בדיוק יופצו המוצרים, וחלק מהחברות הבורסאיות עדיין לא מכרו.

"הם הולכים לפקוע, מה זה לפקוע", אמר ניק ברוזטורה, בעל המניות הגדול ביותר בחברתAffinor Growers. חברה זו מוונקובר, שהייתה פעם חברת כרייה, מפתחת כעת טכנולוגיית חממות ליבולים, בהם קנאביס. "הם הולכים להתפוצץ קשה".

קנדה צפויה להפוך למדינה הראשונה במועדון שבע המדינות המתועשות הגדולות, 7G, שמתירה שימוש בקנאביס לצורכי פנאי, אם היא תמשיך בחקיקה שמתוכננת ל-2017. המדינה תצטרף בכך לשמונה ממדינות ארה"ב שבהן יהיה חוקי לצרוך מריחואנה החל בינואר, ולאורוגוואי, שנהפכה למדינה הראשונה בעולם שהתירה צריכת קנאביס ב-2013.

כריס דמאס, אנליסט ב-NCMI באונטריו, משווה את ההון שזורם למגזר הקנאביס לשיגעון הדוט.קום בסוף שנות ה-90. באותה עת עלה ערך מניות האינטרנט וטכנולוגיה לעתים בעשרות אחוזים ביום, כאשר המשקיעים ראו את ההזדמנות בצמיחת האינטרנט - למרות שלחברות רבות לא היו הכנסות, הוא אומר.

מחזיקים רבים של מניות קנאביס שנסקו הם בעלי עניין פנימיים בחברות הללו, והשוק עלול לקרוס אם הם יחליטו למכור את מניותיהם כדי לממש רווחים, אמר דמאס. "זה בהחלט מריח כמו בועה אמיתית רצינית", הוא אמר בראיון טלפוני.

חברות רבות החליט להיכנס למגזר הקנאביס אחרי שקנדה שינתה את החוקים לשימוש רפואי, ואפשרה גישה רק למגדלי קנאביס מורשים. ב-2013 החל משרד הבריאות הקנדי לאשר רישיונות, ושש חברות מריחואנה רפואית החלו להיסחר בבורסה החלופית TSX בטורונטו. כאשר ראש הממשלה הצעיר ג'סטין טרודו פיתה בוחרים בהבטחות ללגליזציה של הקנאביס בבחירות של 2015, התעשייה החלה להמריא.

השוק נכנס לטירוף לפני דוח שקיבלה הממשלה בנובמבר, שפירט את הפרקטיקה שמאחורי הלגליזציה. הדוח הזה עדיין לא פורסם בפומבי, אבל מכפיל הרווח שבו נסחרת כעת OrganiGram מהעיירה מונקטון שבמחוז ניו ברנזוויק הוא 737. אורורה, יצרנית קנאביס מוונקובר, נסחרת במכפיל רווח עתידי של 108. קאנופי, יצרנית הקנאביס הרפואי הגדולה בקנדה, נסחרת במכפיל שווי פעילות (שווי שוק ושווי אג"ח) למכירות של 50. להשוואה, רשת בתי המרקחת ז'אן קוטו גרופ מקוויבק נסחרת במכפיל מקביל של 1.3.

חברות הקנאביס אומרות שהמשקיעים פשוט מהמרים עלה צמיחה העתידית. "המניות לא מנופחות", אמר דניס ארסנו, מנכ"ל OrganiGram. לדבריו, מחזורי העסקאות במניות עולים בד בבד עם המחירים, מה שאומר שקרנות השקעה נכנסות יותר-ויותר לתעשייה הזו, וכבר אינן נרתעות ממנה, וגם הן מניחות שהמריחואנה תהיה בקרוב חוקית בקנדה. "קהילת ההשקעות מתעוררת למציאות שזה הולך לקרות", הוא אומר.

קם בטלי, סגן נשיא אורורה, ששווי השוק שלה עלה ל-581 מיליון דולר קנדי מ-50 מיליון דולר קנדי בתחילת השנה, אמר שבניגוד לחברות תרופות מסורתיות, שחולף פרק זמן ארוך מההקמה שלהן עד למכירות, חברות מריחואנה יהפכו רווחיות מהר יותר, ויש ביקוש מצטבר למוצרים שלהן, ומיליוני לקוחות פוטנציאליים. "זו הייתה תקופת צמיחה מרשימה מאד מבחינתנו", הוא אמר. לקאנופי יש שטח ייצור של יותר מחצי מיליון רגל רבועה (46,000 מ"ר), והיא הוכיחה את יכולתה בגיוס והקצאת הון, אמר המנכ"ל שלה, ברוס לינטון. קאנופי פועלת מהעיירה סמית פולס באונטריו, מבניין ישן ששימש פעם את יצרנית השוקולד הרשי, ויש לה את מפעל הייצור המשמעותי ביותר בקנדה. כאשר הלגליזציה תיכנס לתוקף, לקנדה יהיה שוק מריחואנה של מיליארדי דולר, לדברי לינטון.

בארה"ב, שוק הקנאביס החוקי הסתכם ב-6 מיליארד דולר ב-2015, וצפוי להגיע ל-50 מיליארד דולר ב-2026, לפי נתונים של חברת ניירות הערך Cowen & Co. אבל הקנאביס נשאר לא-חוקי ברמה הפדרלית, והיצרניות עוסקות בשירותים נלווים, כמו ערכות זרעים לקנאביס או גיוס קרנות השקעה לתעשייה זו. זה הופך את קנדה ליעד למשקיעים שרוצים להתמקד בייצור ובהפצת הסם, אמר ברנדון קנדי, מנכ"ל חברת פרייבטיר הולדינגס מסיאטל. חברה זו גייסה 120 מיליון דולר להשקעה בחברות קנאביס כמו Tilray מבריטיש קולומביה, קנדה.

קנדי הוסיף ואמר שרשויות ניירות הערך בשתי המדינות פרסמו אזהרות במספר חסר תקדים למשקיעים בנוגע לחברות קנאביס קטנות. בשנה שעברה, רשות ניירות הערך הקנדית בדקה את שוק הנפקות הקנאביס הרפואי, ומצאה 25 מקרים שבהם התשקיפים והגילוי הנאות של החברות המנפיקות "עוררו חששות רציניים של הגנת משקיעים".

קנדי: "רוב החברות חסרות ניסיון. כולן מבוססות על תקוות". מצד שני, זו הזדמנות מיוחדת למשקיעים, בין היתר מפני שמדינות כגרמניה וכאוסטרליה מתחילות להיכנס לשוק המריחואנה הרפואית. המשקיע ברוזטור מחברת אפינור, שמהמר שהבועה תפקע בקרוב, מהמר גם שמשקיע גדול חדש ייכנס לשוק הקנאביס: תעשיית הסיגריות. "אני די בטוח שאנשי הטבק כבר עוקבים מקרוב אחרי התעשייה הזו", הוא אומר.