"ועדת שטרום תוביל לעליית ריבית שמשלמים הלקוחות הקטנים באשראי, להיצף אשראי, ולעליית המינוף והסיכון של משקי הבית. ההמלצות מנסות לכפות על לקוחות הבנקים לעבור לגופים יקרים יותר, שירותיים פחות ומפוקחים פחות". כך אמר היום (א') מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

פינטו ביקר בחריפות בדבריו את המהלכים הרבים הנעשים כנגד הבנקים בשנתיים האחרונות. "השנתיים האחרונות היו מטלטלות עבור ענף הבנקאות. חווינו בתקופה הזו שורה ארוכה של רפורמות שנועדו להיטיב עם ענף הבנקאות והצרכנים, אך בסופו של דבר נראה שהן עלולות לשפוך את התינוק עם המים", הוא אמר.

פינטו מנה את שורת הצעדים המתוכננים כנגד הבנקים וציין בין היתר: "ירידה של 50% בהיקף מסגרות האשראי ששני הבנקים הגדולים מעמידים ללקוחותיהם באמצעות כרטיסי אשראי; מכירת אחזקות הבנקים בבורסה בכפייה, תוך גביית מס של 100% על הרווח; הצעות לקביעת תקרת ריבית. ועוד דוגמאות רבות של ניסיונות חקיקה פופוליסטיות ורגולציה עודפת, אשר מרחיקות משקיעים ויוצרות סנטימנט שלילי והרסני במשק הישראלי".

פינטו ביקר גם את הפעילות של חלק מהרגולטורים ואמר כי קיימת כיום הסתה כנגד המערכת הבנקאית. "נתקלנו בהסתה חסרת רסן כלפי המערכת הבנקאית, להערכתי כחלק מהניסיונות להסיט את השיח הציבורי מהבעיות האמיתיות של המשק והמדינה. כבנק המוביל בישראל אנו מברכים על תחרות. אבל נדמה לי שחלק מהרגולטורים והמחוקקים נוטים לרוץ לעוד מהלכים חדשים מחוללי כותרות בעיתונים, במקום לעצור לרגע ולבחון את ההשפעה המצרפית של מהלכים קודמים. הם שוכחים את התפקיד הקריטי שיש לבנקים בצמיחת המשק וביצירת יציבות פיננסית. הרגולציה צריכה להיות אחראית ולשים לב: הכוונות הטובות עלולות להוביל לנזק ופגיעה בלקוחות - קיטון בהיצע האשראי לעסקים גדולים, בריחת מוחות מוכשרים ופגיעה ביכולת הבנקים להתייעל".

"מה עלי לומר לגברת כהן מחדרה?"

פינטו התייחס בדבריו להמלצה של ועדת שטרום להפחית את מסגרות האשראי ללקוחות הבנקים הגדולים ב-50%, כדי להעניק הגנות ינוקא לחברות כרטיסי האשראי המופרדות מהבנקים: "מה עלי לומר לגברת כהן מחדרה, כאשר אני מצמצם את מסגרת האשראי שלה ב-50%? שכך החוק קבע?"

בדבריו שב ואמר פינטו כי התחרות כיום במערכת הבנקאית חריפה יותר מאשר בעבר: "המערכת הבנקאית משתנה דרמטית. זה קורה בעיקר בגלל שיש תחרות עזה. כולם מתחרים בכולם: הבנקים, חברות הביטוח, בתי השקעות, חברות פינטק וחברות טכנולוגיה גדולות".

פינטו קרא לרגולטורים ולמקבלי ההחלטות שלא לראות בבנקים אויב ולשתף עימם פעולה: "אני קורא למקבלי ההחלטות לעודד תחרות, אך לשים סוף להסתה נגד המערכת הבנקאית. אני קורא לכם להפסיק להסית, לסכסך ולפלג. אני מבטיח לכם כי תשיגו תוצאות טובות יותר אם נשקיע את המאמצים בעשייה משותפת. יש להמשיך ברגולציה אחראית, אבל לא להלאים את המערכת. ובעיקר, זכרו שיש לנו אינטרס משותף: צמיחה מכלילה שמחלחלת לכל שכבות המשק. אני קורא לשר האוצר, לארגונים הכלכליים ולבנק ישראל לשלב ידיים ולראות בבנקים שותף ולא אויב".

"הבנק יהיה קשוב יותר"

פינטו הוסיף כי הוא מתחייב כי בנק הפועלים יהיה בנק קשוב יותר: "אני מתחייב ומבטיח, שהבנק בהובלתי, יהיה בנק קשוב יותר, בנק המנהל שיח ערכי עם כל מחזיקי העניין בו, בנק אנושי ורגיש, אשר מגלה חמלה כלפי לקוחות הראויים לכך. אני משוכנע שבתוך העשייה המרובה נעשה טעויות, אבל נבטיח שנפיק לקחים ונתקן אותם. בנק הפועלים יפעל בשנים הקרובות לשימור המובילות שלו וימשיך לחלק את רווחיו לציבור המשקיעים. בחודש שעבר קיבלנו את אישור המפקחת להעלות את שיעור הדיבידנד ל-30% מהרווח הנקי, וזו הזדמנות להזכיר כי הנהנה העיקרי מהדיבידנד ומהרווחים של הבנק הוא הציבור הרחב, המחזיק בכ-80% ממניות הבנק".

פינטו התייחס גם לשינויים הפוליטיים בעולם והשפעתם על ישראל: "ההצבעה על ה'ברקזיט' באנגליה ועל החוקה באיטליה, חילופי הנשיאים בארצות הברית, הבחירות הצפויות בצרפת ובגרמניה בשנה הקרובה, הסכמי סחר חדשים - כל אלה ישפיעו גם על המשק הישראלי. זה הזמן לחשוב ולתכנן כיצד כולנו יחד פועלים למיצוב מחדש של המשק הישראלי. יש בו מאפיינים חיוביים רבים: צמיחה של קצת יותר מ-3% בשנה, תעסוקה כמעט מלאה בשוק העבודה, עודף יצוא במאזן התשלומים ומערכת בנקאית ופיננסית יציבה. אם נדע לבסס ולחזק מאפיינים אלה, נוכל להתמודד בצורה מוצלחת גם עם הסיכונים, שעלולים להתלוות לתמורות המהותיות בעולם".