הממונה על שוק ההון ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, השתתפה היום (א') בוועידת ישראל לעסקים 2016 של "גלובס". תחת כותרת הפאנל "מנהלים כסף גדול: פיננסים, בנקאות ורגולציה - האם הגענו לשיווי משקל" ציינה סלינגר כי "המענה על שאלת הפאנל נגזר משאלות אחרות בא ממהלכים שונים שמובילה הממשלה. דגל התחרות מונף מעל השינויים, רפורמות שמטרתן לקדם תחרות במערכת הפיננסית".

סלינגר הוסיפה כי "המועצה ליציבות פיננסית תשפר את שיתוף הפעולה במשק, ותאפשר להתמודד עם אתגרי שוק. אנחנו עדים לשינויים גדולים בשווקים הפיננסיים. כיום, יש מספר מצומצם של שחקנים במגרש הפיננסי. חוק הפיקוח על שירותים פיננסים מוסדרים צפוי לזרז כניסת שחקנים חדשים למגרש, כמו חברות כרטיסי אשראי ואגודות אשראי".

סלינגר אמרה עוד: "כניסתם של שחקנים חדשים תגביר את התחרות ותגביר את המימון לגורמים קמעונאים. רגולציה יכולה גם להסיר חסמים, לפתוח שווקים ולהכניס שחקנים חדשים. למשל, הצלחנו לפתוח את שוק החיסכון הפנסיוני ושינינו את מאזן הכוחות בין הלקוחות לחברות. אפשרנו לחוסך לבחור את מוצר החיסכון המועדף עליו ואת הסוכן שילווה אותו".

סלינגר ציינה כהישגים את הרפורמה לריכוז חסכונות בחשבון אחד, השקת מדדי שירות ויצירת פוליסת ביטוח אחידה. לדבריה, "יצירתיות בשוק הביטוח היא בעייתית".

בנוגע למציאות החדשה בשוק הביטוח והחיסכון סלינגר אמרה: "הצרכן היום דורש מידע בכל מקום, מכל מכשיר ובמהירות מרבית. אנחנו צריכים לספק לו את זה".

"בתחילת נובמבר אכן קרה אירוע והתממש השינוי שארגונים רבים בעולם הטיפו לו תקופה ארוכה: אגף שוק ההון נפרד ממשרד האוצר. אני חושבת שזה אירוע היסטורי ואנחנו בנקודת זמן מאוד חשובה ומשמעותית. הפכנו לרשות עצמאית ובכך אני מצטרפת לפיקוח על הבנקים ורשות ני"ע.

"הגופים תחת פיקוחנו מנהלים כיום נכסים המגיעים ל1.1 טריליון שקל. כ-100 מיליארד שקל נכנסים כל שנה למערכת הפנסיונית. הצורך שלנו לפקח על מערכת כזאת בצורה עצמאית הולך וגדל.

"אנחנו עדים לשינוים משמעותיים ביותר", הוסיפה סלינגר. "חוק הפיקוח שעבר באוגוסט השנה צפוי לזרז כניסת שחקנים חדשים למגרש. השחקנים שיעלו בשנים הקרובות למגרש הם חברות כרטיסי אשראי, אגודות אשראי, נותני אשראי חוץ בנקאי ופלטפורמות פי 2. אלו גופים חדשים ונצטרך ללמוד איך לחיות כולנו ביחד במרחב הפיקוחי הזה".

סלינגר שאלה כיצד מעודדים גופים חדשים להיכנס לשוק. "תתפלאו - באמצעות רגולציה", הדגישה. "רגולציה יכולה להסיר חסמים לפתוח שווקים ליצור סביבה תחרותית.

"אתן מספר דוגמאות: הצלחנו לפתוח את שוק החיסכון הפנסיוני לניידות בין שחקנים שונים. אפשרנו לחוסך לבחור את מוצר החיסכון הפניסיוני ואת אותו הסוכן הפנסיוני שילווה אותו. כך אנחנו מחזקים את מעמדו של החוסך.

"פנסיית ברירת מחדל יצאה לפועל בנובמבר השנה, אז קשה לדבר כבר על תוצאות אבל הרפורמה הזאת מפחיתה את הריכוזיות. הורדנו משמעותית את רף דמי הניהול, וכל זאת בעזרת רפורמת ברירת המחדל. אנחנו עושים את זה בשוק של 5 קרנות השולטות על 95% מהשוק.

"יצרנו פוליסת ביטוח בריאות אחידה. קיבלנו על זה הרבה תלונות שאנחנו מונעים יצירתיות, אבל יצירתיות בתחומי הביטוח היא בעיתיית.

לדברי סלינגר, "הגברנו את הדיגיטציה בגופים הקיימים. כלומר, איפשרנו ממשק אינטרנטי, וזמינות של מידע. בכיוון השני, אנו עמלים במלוא המרץ על הסרת החסמים המונעים כניסתם של שחקנים חדשים עם מודלים חדשניים לתחומי החיסכון והביטוח. אנו אף שוקלים להעניק הקלות משמעותיות ברגולציה הקיימת לרבות בדרישות ההון לגופים שיאמצו תפיסה דיגיטלית מלאה ומודלים חדשניים לניהול הסיכון הביטוחי. מה שטוב למדינת ניו-יורק יכול להיות בהחלט גם טוב למדינת ישראל".

סלינגר חתמה את דבריה בדבריה על מדדי השירות: "השקנו לראשונה מדדי שירות שמאפשרים ללקוח לבחור את המוצר הטוב ביותר. במוצרי ביטוח אתה משלם כסף מראש אבל מקבל את המוצר רק כשמתרחש האירוע הביטוחי. המדד הזה נתן כלי מאוד חשוב ללקוח. מעבר לזה, הוא גורם לחברות להתחרות על השירות והן מרכזות בזה היום תשומות רבות. השירות הזה הוא קריטי למבוטח וגם לענף. כל מבוטח חייב לדעת כי כשעליו לתבוע חברה, בדרך כלל לאחרי אירוע טראומתי, הוא יקבל את השירות הטוב ביותר ולא יתקל במכשולים בתקופה קשה גם כך".