"הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, חוזר חדשות לבקרים שהשלטון המקומי הוא קשה. אבל זו הזרוע הביצועית האמיתית ואם היא לא תקבל את מה שהיא צריכה, היא לא תוכל לבצע. הפקידים מושכים אותנו לאחור כל הזמן", כך אמר היום חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, בפאנל "תמורות בנדל"ן ובתשתיות" שהתקיים היום בוועידת ישראל לעסקים המתקיימת היום בתל אביב-יפו. עוד השתתפו בפאנל סגי איתן מנכ"לית נכסים ובניין, יצחק בלומנטל מנכ"ל חברת נמל אשדוד, אדריכל עודד גבולי מהנדס עיריית תל אביב-יפו ועו"ד יצחק לקס יו"ר חברת עמידר.

"דיברו איתנו על 100 אלף יחידות דיור, אבל הפקידים תוקעים את זה", הוסיף ביבס. "מחיר למשכן זה מניפולציה, ואני אומר לחיוב ולא לשלילה, כי מוותרים על מחיר הקרקע וזה מוריד את המחירים של הדירות. מורידים ב-200 או 300 אלף שקל את המחיר.

"בשוק החופשי המחירים לא יורדים. משפרי דיור ימתינו לשלב הבא, עכשיו דואגים לזוגות הצעירים. אבל אי אפשר להגיד לנו להתקדם ולשתף פעולה בלי שיתנו לנו את הכלים. במחוז שלי אנחנו מקדמים מגה תוכניות, אבל היום עיקר הבעיה היא בחשבות, הם צריכים לשחרר הפלונטר. צריך לתמוך ברשויות החלשות, לא לקחת מהחזקות, להוריד מילד כאן ולהוסיף לילד שם. אסור לקחת את הרשויות החזקות לאחור. באוצר רוצים רשויות חלשות. יש 63 רשויות שדוחפות קדימה, צריך לתת להם, אני אומר לאוצר 'אל תפריעו'".

ביבס התייחס גם להיטלי השבחה ולתמ"א 38 שאינה מאפשרת לעירייה לגבות את אותם ההיטלים: "היטלי השבחה זה חשוב, ואין אותם בתמ"א 38. צריך להעביר הרבה מאוד כסף תקציבי של המדינה לצפון ולדרום. במרכז צריך מגה פרויקטים. מדינת ישראל תרוויח מיליארד שקל על כל שכונה חדשה, תעבירו את זה לפריפריה. הייתי אצל ההורים בבית שאן והסתובבתי שם, אפשר לעשות הרבה דברים שם אבל אף אחד לא עושה". לגבי תחום הדיור אמר ביבס: "אין כאן קוסמים, אי אפשר לעשות קסם ושיהיו 100 אלף יחידות דיור. מהרגע שהיזם זוכה יש 18 או 20 חודש עד הרגע שבו הדירה יוצאת להגרלה. באמצע 2018 יהיה הגל הגדול. במחירי השוק לא תהיה ירידה".

"יותר מ-7,000 דירות לחדש"

עו"ד יצחק לקס: "אנחנו מסתכלים על אסטרטגיה, איפה נהיה עוד 10 שנים. יש לנו פלטפורמה אידיאלית של התחדשות עירונית בפריפריה של המרכז, והיצע גדול מאוד במבנים ישנים של עמידר. הקרקע קיימת, אין בעיה להחתים דיירים. החברה לא התפרקה מנכסיה. יש נכסים גם ברמת אביב ובמקומות נוספים במרכז. למעלה מ-7,000 דירות שאפשר לחדש. בקרית גת אנחנו עם תוכנית במחוזית של 1,200 יחידות דיור במקום 120 יחידות דיור בפינוי בינוי. אותו הדבר גם ברמלה. ויש עוד מקומות. להבדיל מכל היזמים שלא יוצאים מגדרה-חדרה, עמידר היא הגוף היחידי שמגיע ויגיע לפריפריה. התפיסה שלנו אומרת שהפרויקטים במרכז, הרווחים מהם מיועדים כולם רק לפרויקטים לא כלכליים בפריפריה. אם אנחנו לא נגיע לשם אף אחד לא יגיע לשם.

"הרשות להתחדשות עירונית תקום עוד מעט ונשמח לשתף איתה פעולה. אנחנו נוכל לבצע את התוכניות לא רק על בסיס נכסי הדיור הציבורי. בבאר שבע, למשל, יש מבנים שאין בהם רוב של דיור ציבורי ופנו אלינו שנקדם פרויקטים. ואנחנו נעשה את זה. לא נקים שכונות של עומס ועוני, רק 10% יהיו דיור ציבורי והכל יפוזר בין כל הבניינים. תוקם גם קרן שתשלם את ההפרש בדמי ועד הבית כדי סייע לדיירי הדיור הציבורי בכל הנושא של ההתחדשות העירונית".

עודד גבולי, מהנדס עיריית תל אביב-יפו, היה פחות אופטימי מעמיתיו לפאנל וכבר בתחילת דבריו החל לתקוף את מדיניות הממשלה בתחום הדיור: "אם הגוף חולה, צריך לטפל בכל הגוף ולא בדברים מסוימים. מחירי הדירות לא ירדו בשיטות שמנסים היום. אני בתחום הזה 40 שנה ואני יודע בדיוק מה עושים. כל הרגולציה לוקחת אותנו אחורה. בתל אביב, כל הזמן טענו שאין מספיק דירות, אבל אנחנו מספקים את מספר יחידות הדיור שאנחנו צריכים. אנחנו מוציאים 4,000-5,000 היתרים ליחידות דיור בשנה כי זה תלוי בעוד הרבה דברים אחרים, למרות שאני יכול להוציא הרבה יותר. יש מהנדסי ערים בהרבה עיריות שלא מבינים אורבניזם או כלכלת עיר.

"תשאלו אותם כמה מבני ציבור צריך, מה זה כלכלה של עיר. כולם שוכחים שלפני 18 שנה העיר תל אביב היתה בפשיטת רגל. מה קרה? זה הכל ניהול נכון. הכסף מנוהל נכון אבל צריך גם לייצר תשובות לנושאים אחרים. משקיעים במבני ציבור, מדרכות תשתיות. מי עושה את זה? רק העיר".

גבולי התייחס גם לתמ"א 38 ואמר: "לדעתי אין סיבה להמשיך עם התמ"א. צריך לאייד אותה. היא לא תייצר שום התחדשות עירונית, היא תייצר רק במרכז עוד הרבה כסף ליזמים זה הכל. קבלן אמר לי, 'למה אתם עוצרים את זה? זה נהדר, השקעתי 12 מיליון וקיבלתי 28 מיליון'. אני מבין שמרוויחים מזה, אבל המדינה מנסה לפתור בעיות עם פלסטר, לא את הבעיות מהשורש. זה לא עובד ולא יעבוד. תמ"א זה פותר בעיה נקודתית ומייצר עשרות בעיות נוספות. בראש ובראשונה יש את החוצפה הבלתי מובנת שלא מאפשרים לנו לגבות היטלי השבחה. לא מבין את מנגנון החשיבה של התמ"א וההתנהלות הזו".

"תכנון לטווח ארוך"

משתתף נוסף בפאנל היה מנכ"ל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, שהתייחס לצורך בתכנון ארוך טווח: "בעיה לאומית פותרים בתכנון אסטרטגי, לא פותרים בעיה מעכשיו לעכשיו. צריך תכנון קדימה. אנחנו בנמל, נערכים שנים קדימה".

בעוד הנמל גדל וזקוק לשטחים, לאחרונה התגלה כי הותמ"ל קידמה תוכנית מגורים צמודה לנמל, עד כך אמר בלומנטל: "לפני שבועות מספר גילינו שהותמ"ל אישרה שכונה על הגדר של הנמל. צריך להבין מה המשמעות. נמל עובד מסביב לשעון, עוברים גם לפעמים מטענים שלא תמיד יכולים לעבור בסמוך לשכונות מגורים. קיבלנו את זה כהודעה מפתיעה. ואנחנו לומדים אותה עכשיו".בלומנטל התייחס גם לפריפריה ואמר שהנמל הוא אחד ממחוללי השינוי באזור: "נמל אשדוד תורם הרבה מאוד מקומות עבודה. יש 1,350 עובדים ויש הרבה מאוד מקומות עבודה בפריפריה מסביב. מגיעות כל יום אלפי משאיות לנמל. יש מקומות תעסוקה חדשים שגם נפתחים בגלל הנמל. גם בקריית גת יש השפעה מהנמל".

משתתפת נוספת בפאנל היתה סגי איתן שאמרה: "כבישים ורכבות זה חשוב אבל אחד הפתרונות לתחום המגורים זה לייצר מקומות עבודה. חייבים לשלב תעסוקה ובילוי עם מגורים. יש הרבה אנשים שלא יכולים כבר לקנות במרכז. אנשים ממשיכים לקנות כי זה צורך קיומי. תפסיקו למדוד המרחק מתל אביב לכל מקום. אי אפשר להסתמך רק על תל אביב. ברמה הארצית, חייבים לייצר מקומות תעסוקה ולהרחיב את אזורי הביקוש. ליצור מקומות שבהם ניתן לקנות דירה ב-1.2 או 1.4 מיליון שקל. התשתיות לא הדביקו קצב הבנייה בכל מיני מקומות, גם בחריש וגם בראש העין, ואין היגיון בנסיעה של שעתיים לעבודה, בגלל זה צריך לעשות אזורי תעסוקה ואיפה שיעשו זה מבורך".