במושב בנושא "שינוי פרדיגמות - אופק מקומי וגלובלי: מינוף הזדמנויות במאה ה-21" שנערך בוועידת ישראל לעסקים 2016, דיבר ד"ר אביתר מתניה, ראש מערך הסייבר הלאומי.

בפתח דבריו, אמר "הסייבר מייצר קונוטציות של איום - חדירה למחשבים ולמערכים לאומיים. אך, בראש ובראשונה, הסייבר הוא תופעה שמתמצה בהמצאתו של מרחב חדש - המרחב של רשתות המחשב והתקשורת, מרחב שיוצר אפשרויות חדשות לכלכלה ולחברה הלאומית - וגם משפיע על הביטחון".

מתניה הרחיב: "אני לא מתמקד באיומים, אלא בסייבר כמעצב כלכלי. לדוגמה - ווייז. מה הביאה ווייז לעולם? היה ניווט דיגיטלי גם לפניה. ווייז הביאה את 'חוכמת ההמונים' - תובנות שלא נמצאות באף אחד ממכשירי הקצה - אלא רק מהחיבור שלהן".

לדברי מתניה, "כמו תחומים רבים, גם תחום הקמעונאות העולמי, למשל, משתנה. עליבאבא, אמזון. מהחיבור לכ"כ הרבה קמעונאים ואנשים, אפשר לקחת את חוכמת ההמונים ולהנגיש אותה ללקוחות. באופן כללי, אני לא מתיימר לנבא לאן הסייבר לוקח את הכלכלה העולמית - לפני עשור עוד לא היינו אפילו במקום שבו ידענו מה תהיה ההשפעה של הסמארטפונים".

"מתקיים מירוץ אדיר של חברות גלובליות כדי לשלוט על העתיד - גוגל, פייסבוק, סיסקו, אינטל, IBM. כל אחת מבינה שהיא צריכה לבסס נוכחות, ברמה זו או אחרת של הטכנולוגיה. גם מדינות פועלות בתחום. בריטניה מדגישה את יכולות האבטחה שלה, סין מנסה להמיר את הכלכלה למבוססת אינטרנט ומידע.

"האתגר הוא כפי שהיה במהפכה התעשייתית - היו מדינות וכלכלות שהתאימו עצמן, והיו כאלו שלא. אז, כשבנית מסילות ברזל - הפכת למעצמה תעשייתית. עידן הסייבר, בדומה - הוא בראש ובראשונה הזדמנות. מצד אחד, לבנות את הכלכלה מחדש - ומצד שני, כמובן, יש גם איומים.

"ישראל, שהיא מדינה חדשנית, צריכה בראש ובראשונה להגן על מרחב הסייבר ולהפוך אותו למרחב בטוח לעסקים. בנוסף, יש לאפשר כלים ומשאבים ליזמות בתחום. הממשלה לא תחליף את היחידים ואת העסקים, אך היא חייבת לשים פלטפורמות נכונות כדי שהדברים הללו יוכלו להיווצר".