מנכ"ל מכבי שירותי בריאות: "אני מתחנן על נפש החולים"

הדברים נאמרו בפאנל "רפואת העתיד" ■ פרופ' בלונדהיים: "בתי החולים בישראל - כולם בגירעון" ■ לכל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים

פאנל רפואת העתיד / צילום: מסך
פאנל רפואת העתיד / צילום: מסך

במושב בנושא "רפואת העתיד: מערכת הבריאות בחזית הקדמית", השתתפו היום (ב') פרופ' ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית; פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל ביה"ח איכילוב; פרופ' דב צ'רניחובסקי מאוניברסיטת בן-גוריון;  פרופ' אורנה בלונדהיים, מנהלת מרכז רפואי העמק; ורן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות. כתב הבריאות של "גלובס", שי ניב, הנחה את הפאנל.

הדיון החל סביב ביקורת של סער על טיוטת חוזר מנכ"ל משרד הבריאות, המטילה מגבלות מכבידות על שיתוף פעולה עם יזמים וסטארט-אפים בתחומים חדשניים מסוימים. סער אמר כי "מכבי" בראשותו נכנסת לתחומים כמו Big Data , גנטיקה ועוד - אך הזהיר כי השליטה "מלמעלה" עלולה לעצור את ההתקדמות.

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל ביה"ח איכילוב, אמר: "תפקידו של הרגולטור הוא לשמור על הפרטיות ועל ביטחון המידע, אך לא לעצור יזמות. להעביר כל שיתוף פעולה וכל מיזם לאישור מנכ"ל משרד הבריאות - זה לא סביר. זה צריך להיעשות בתוך הארגון, עם כללים מסוימים. גם ב-OECD אמרו שאם היוזמה יוצרת שיפור בתנאי הרפואה - צריך ללכת קדימה. מה שרן (סער, ש"פ) תיאר - יעצור חדשנות".

בתגובה לשאלה בנושא עלויות הרפואה המאמירות, אמר צ'רניחובסקי: "מערכת הבריאות הציבורית עוברת שחיקה לא נורמלית, מדובר בתהליך ארוך ומתמשך, בבעיה מאוד רצינית. בשנה-שנתיים האחרונות אנו שומעים על מיליארדי שקלים שמוזרמים אל המערכת, כולל הודעת ועדת הכספים על שינוי בהתחשבנות בין קופות החולים לבתי החולים, שאמור להיטיב את המצב התקציבי. אך מנגד כל הגורמים במערכת מדברים על התקצוב כמעין 'שמיכה', שמזיזים מצד לצד". 

רן סער, מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, אמר: "התקצוב הנמוך אל מול התוצרים הגבוהים של המערכת מוצג כנס בעולם. ישנו תהליך של כלכלת חסר, אך מדי כמה שנים מזרימה המדינה תקציב איזון. אני כמנכ"ל הולך לאוצר ומתלונן על נפשי, על נפשם של החולים בפני חבורה של צעירים מאוד מוכשרים, אך לא בשלים שמנהלים את המדינה.

קופות נמצאות בגירעון מצטבר של 2.5 מיליארד שקל. פקידי האוצר משחקים עם מספרים. כעת יש החלטה של ועדת הכספים שיעבירו פיצוי של 400 מיליון שקל לקופות החולים - אך בפועל יעבירו 175 מיליון".

גם פרופ' בלונדהיים, מנהלת מרכז רפואי העמק של כללית, התייחסה למצב הכלכלי העגום של מערכת הבריאות בישראל: "בתי החולים בישראל - כולם בגירעון. בבתי חולים ממשלתיים הממשלה מכסה את הגירעון, אך אצל השאר - לא. המדינה משקיעה פחות ופחות בבריאות לכל אזרח, מאז שחוקק חוק בריאות ממלכתי החל הפער בין מה שצריך למה שקיים. בנוסף, האוכלוסייה מזדקנת, הרפואה מתייקרת וכדי לשמור על רמת הרפואה הנוכחית נצטרך להפריש אחוז גדל והולך מהתוצר הלאומי לתחום הבריאות. האתגר לשמור על בריאות התושבים, במיוחד בפריפריה, הולך ונהיה קשה יותר".

- פרופ' אידלמן, ב-2011 חתמת על הסכם פורץ דרך עם תוספות שכר ומענקים לרופאים בפריפריה. צפית את ההתנגדות שעוררת מבתי חולים במרכז הארץ?

אידלמן: "כשבאים לתקן את העולם, אף אחד לא מרוצה. בארבע השנים הראשונות, הגיעו 1,800 רופאים לאזורי מצוקה. מנהלי בתי חולים אמרו שההסכם הציל אותם, עם הצטרפות מאות רופאים. מדובר על מקומות שבהם מעולם לא היו רופאים. המצב בתחום השתנה מקצה לקצה".