בתום דיון: חוק מיסוי הדירה השלישית עבר בוועדת הכספים

בתום דיון סוער נקבע כי אם שתי הדירות הנוספות שמחזיק משקיע אינן חוצות את השווי של 1.15 מיליון שקל, המשקיע יהיה פטור מהמס ■ תקרת המס המירבית תעמוד על 18 אלף שקל ■ ומה באשר למכירת הדירה השלישית ב-2017?

בתום דיון סוער שנמשך כל הלילה, אישרה הבוקר (ו') ועדת הכספים של הכנסת את הצעת שר האוצר משה כחלון למיסוי דירה שלישית ומעלה. נציין כי במהלך הדיון הארוך והסוער, במסגרתו פרשו חלק מחברי הכנת מהדיון בטענה שנוסח החוק החדש לא הועבר להם מספיק זמן לפני הדיון והיועצת המשפטית של הועדה התנגדה אף היא, הוכנסו בסופו של דבר גם שינויים לנוסח המקורי.

כפי שנקבע במתווה המקורי, המס החדש יעמוד על 1% משווי הדירה הזולה ותקרת המס המירבית תעמוד על 18 אלף שקל. עם זאת, נקבע שאם שתי הדירות הנוספות שמחזיק משקיע אינן חוצות את השווי של 1.15 מיליון שקל, המשקיע יהיה פטור מהמס. מדובר בשינוי מהותי שמחריג חלק מהמשקיעים, אך רק את אלו עם הדירות הזולות.

במקרים בהם שווי שתי הדירות הנותרות יחדיו הוא בין 1.15 מיליון שקל ל-1.4 מיליון שקל, יחול מס מדורג באופן שנקבע בחוק.

עוד נקבע כי כל משקיע שימכור את דירתו השלישית ומעלה עד לתאריך ה-1 באוקטובר 2017 לזוג צעיר חסר דירה או למשפר דיור יהנה מהחזר של מס שבח עד לגובה 75 אלף שקל לדירה.

מקביל, משקיע שימכור את דירתו השלישית ומעלה לזוג צעיר או למשפר דיור יוכל להפקיד תשלומים בקופת גמל מיוחדת להשקעה שתהנה מתנאים ייחודיים. קופת הגמל המיוחדת תיהנה מפטור של מס רווחי הון גם במקרה של משיכה הונית וגם במקרה של משיכה קצבתית. מועד ההפקדה בקופת הגמל לא יאוחר מתאריך ה-1 באוקטובר 2017. סך כל התשלומים שיופקדו בקופת הגמל המיוחדת להשקעה לא יעלו על 2 מיליון שקל. הכסף יופקד בקופת הגמל המיוחדת לתקופה של 5 שנים לפחות.

גם בסוגיית הבעלות על חלק מהדירה נעשו שינויים וההצעה שאושרה קובעת כי במקרים של בעלות משותפת המס יחול מבעלות על 249% דירות ומעלה. משמעות הדבר היא שבעלות על דירה שלישית תיחשב החל מבעלות על חצי דירה ומעלה. כלומר מי שמחזיק שתי דירות ועוד חצי דירה ולמעלה מזה יהיה חייב במס החדש. מדובר בשינוי מהנוסח המקורי שקבע שכבר בעלות בחמישית מדירה תיחשב לצורך החבות בחוק החדש.

ברגע האחרון גם הוגשה הסתייגות נוספת לחוק על ידי חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו), המציעה לאסור על בעלי דירות לקבוע בחוזה להשכרת דירה כי בעקבות החוק יעלו את דמי השכירות. פולקמן הציע שאיסור זה יחול גם בדיעבד על חוזים שנחתמו בחודשים האחרונים. הסתייגות זו תידון במליאה בשבוע הבא אך גורמים הבקיאים בתחום מטילים ספק באפשרות שתאושר.

נדגיש כי החוק אושר לקראת קריאה שנייה ושלישית במליאה והוא צפוי לעלות להצבעה בשבוע הבא.

"חוק פופוליסטי ומזיק"

ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה לאחר ההצבעה על חוק מיסוי לבעלי דירה שלישית: "היום הצבענו על מהלך דרמטי במאבק במשבר הדיור. גדל כאן דור צעיר, דור ה-Y, שאין לו איך לקנות דירה. בעשור האחרון כשהריבית הייתה נמוכה משקיעים החלו לרכוש דירות וכך הצעירים מצאו את עצמם בתחרות על רכישת דירה מול משקיעים שלהם הון ראשוני גדול יותר. מס על בעלי דירה שלישית ומעלה יתמרץ את המשקיעים למכור את דירתם, יצנן את שוק הנדל"ן ויביא לגידול בהיצע הדירות. היום אנחנו נותנים תקווה לזוגות הצעירים, ילידי שנות ה-80 ה-90, שלא הצליחו להגיע לדירה משלהם".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי): "עצם העובדה שהאוצר מעריך שהכנסותיו ממיסוי הדירות יגיעו לכמיליארד שקל מלמדת שגם שם מבינים שמעט מאוד אנשים ימכרו את הדירות. הרוב ישלמו את המס ויעלו את שכר הדירה והיתר יעבירו על שם הילדים. זה אמנם ישפר את הסטטיסטיקות של חסרי הדיור אבל לא באמת יפתור את הבעיה. זה חוק פופוליסטי ומזיק שלא יוריד בשקל אחד את מחירי הדיור אלא רק יעשיר את קופת האוצר ויפגע אנושות בהרבה מאוד עצמאים שבו את הפנסיה שלהם על דמי שכירות ממספר דירות שרכשו במשך השנים, בהיעדר אפיקי השקעה פנסיוניים להשקעה. חבל".