תקציב המדינה: מקצצים מהדיור הציבורי ומחלקים שוחד פוליטי

מדיונים על הסרת חסינותו של ח"כ באסל גטאס ועד להתבטאות של ראש הממשלה על פינוי עמונה כפי שפורסמה הבוקר ■ מליאת הכנסת גדושה בנאומים, בביקורת ובהתנצחויות

מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

אם לא יהיו הפתעות מיוחדות, מליאת הכנסת תעביר מתישהו לפנות בוקר את התקציב הדו-שנתי לשנים 2017-2018. בשעות שקדמו להצבעות לבשה הכנסת אווירת חג, סיעות האופוזיציה והקואליציה הגיעו לסיכום מוקדם בדבר סדרי הדיון על ההסתייגויות לתקציב (30 נאומים מרכזיים מצד המתנגדים במקום מאות הצבעות על ההסתייגויות), ומזנון הח"כים התמלא חיוכים מכל קצוות הקשת הפוליטית, שהתחלפו בטקסטים קרביים ברגע שהחל הדיון. לפחות בשעות הצהריים, שיחת היום בכנסת עסקה בכלל בהסרת חסינותו של ח"כ באסל גטאס (הרשימה הערבית המשותפת) החשוד בהעברת טלפונים ניידים לאסירים ביטחוניים.

מי שניצחו על גינוני הטקס של התקציב הם יו"ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד), ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) שמרכזת את עבודת סיעות האופוזיציה, וח"כ מנואל טרכטנברג מסיעתה של מיכאלי, שמרכז את סוגיות התקציב במפלגה.

"זאת הזדמנות אמיתית לאופוזיציה להציב אלטרנטיבה ולהציג 30 סוגיות אמיתיות, שבהן יש לנו הצעות טובות יותר עם תפיסת עולם ודרך כלכלית-חברתית אחרת מאשר תפיסת העולם של הממשלה", אמר היום טרכטנברג. ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה, צריך לומר, התקבלו למרות התנגדותו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין.

כמעט כל הנאומים מצד האופוזיציה התייחסו בין היתר לאמירה שיוחסה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיה בפגישה עם אנשי המאחז הבלתי חוקי בעמונה הוא השווה את העקירה מביתם לעזיבה המהירה שנכפתה עליו לכאורה ממעון ראש הממשלה בשנת 1999, עת הפסיד בבחירות לאהוד ברק.

ראש מועצת בנימין שנכח בפגישה טען כי נתניהו לא הלין על כך שנאלץ לעבור למלון שרתון פלאזה, כפי שיוחס לו, אולם אישר כי נתניהו טען שנאלץ לעזוב את המעון בתוך ימים בודדים בלי יכולת להתארגן. ראש הממשלה לשעבר ברק הגיב על כך בחשבון הטוויטר שלו כשאמר: "איבד את זה לגמרי. 'נעקר מהבית'? בקולות הבוחר. הייתי שם. לקח לו שישה שבועות לארוז ולפנות. הגיע הזמן לפעם שנייה".

ח"כ ציפי לבני (המחנ"צ) אמרה על כך: "משהו רקוב לא בדנמרק, אלא בממשלת ישראל. נתניהו הוא סך פחדיו וכולם מריחים את זה - המתיישבים בעמונה והח"כים שסוחטים אותו. האיש ברחוב בלפור לא מבין מה לא בסדר, מבחינתו המדינה שלו בטאבו.

"אזרחי ישראל לא חייבים להיות הפראיירים של הממשלה הזאת. ראש הממשלה צריך ללכת הביתה - לא לשרתון פלאזה, הביתה. זה לא יהיה גירוש, אלא רצון העם שמאס בזה שלא סופרים אותו. נתניהו לא יכל להיות ראש ממשלה כי הוא נסחט עד תום. כי הוא מוכן לשלם 130 מיליון שקל כדי שקבוצת אנשים תמלא את החוק, כי הוא מפחד מהם. כשמישהו חלש כולם מריחים את זה - גם חברי הכנסת שלו שסוחטים בלי שיגידו לאן הכסף הולך בכלל".

לבני התכוונה בכך לעשרות מיליוני השקלים שמשרד האוצר הסכים להעניק למספר ח"כים בליכוד, רק כדי שיתמכו בתקציב המדינה. מיקי זוהר, למשל, יקבל 40 מיליון שקל אותם יוכל להעביר לצרכים שונים על פי בחירתו. גם ח"כ מיקי רוזנטל (מחנ"צ) הזכיר בנאומו על התקציב את סוגיית העקירה מהבית של נתניהו: "יגון קודר עטף אותי. אני מלווה נזקקים הרבה זמן, כשמפנים אדם מהדיור הציבורי זה נורא. מילא לקינג דיויד. אבל לשרתון פלאזה?! האיש הזה באמת חושב שהוא קיסר. רוצים לעמוד דקת דומיה?".

גם ח"כ סתיו שפיר אמרה על כך בכנסת: "הלילה בשרתון היה כנראה כל כך טראומטי, שהשבוע נתניהו קיצץ 30 מיליון שקל לדיור הציבורי, רק כדי לתת קומבינות לחברי הקואליציה שיישמרו עליו בבלפור. המשפחות שייפגעו כתוצאה מהשוחד הפוליטי הזה, מיותר לציין, לא יגיעו לשרתון פלאזה. הן יזרקו לרחוב".

 

בסיעת מרצ, לעומת זאת, היה מי שהתמקד רק בתקציב עצמו ובקיצוץ הרוחבי שנכלל בו, השוחק בין היתר 6% מתקציבי האיזון לרשויות המקומיות. "הרשויות הנתמכות מתקציבים אלה הן המוחלשות ביותר בישראל, בפריפריה ובמגזר הערבי", אמר ח"כ אילן גילאון. "משמעות הקיצוץ היא פגיעה ישירה באזרחים החלשים ממילא, שתעמיק עוד יותר את אי השוויון. זו בגידה של ממשלת הליכוד בפריפריה ויריקה בפרצופם של המוחלשים", הוא הוסיף. ח"כ מיכל רוזין, גם היא ממרצ, לא התאפקה כנראה ועקצה את נתניהו: "גם אני יודעת מה זה לאבד בית. כשהייתי קטנה איבדתי בית בובות".

תקציב המדינה, שאושר לפנות בוקר של יום ג' בוועדת הכספים, יעמוד בשנים 2017-2018 יחד על 906.8 מיליארד שקל: 446.8 מיליארד שקל ב-2017 ו-460 מיליארד שקל ב-2018. בתוספת ההוצאה המותנית בהכנסה, יעמוד התקציב (ברוטו) על 993.7 מיליארד שקל: 491.7 מיליארד שקל ב-2017 ו-502 מיליארד שקל ב-2018.