קנס ביותר ממיליון שקל לעסקים שהציגו מחירים ללא מע"מ

מבדיקה בשטח שביצעה הרשות להגנת הצרכן בעשרות בתי עסק, נמצאו 38 בתי עסק שמכרו במחיר חלקי, כלומר ללא מע"מ, ועל כן הטילה עליהם קנסות בהיקפים משתנים

אקדח סימון מחירים. לקראת פרידה? / צילום: תמר מצפי
אקדח סימון מחירים. לקראת פרידה? / צילום: תמר מצפי

הרשות להגנת הצרכן השיתה קנסות על שורת בתי עסק שהציגו מחירים ללא מע"מ, בסכום כולל של למעלה ממיליון שקל. לפי חוק הגנת הצרכן, על העסקים להציג לצרכן מחיר כולל מע"מ.

הצגת מחיר ללא מע"מ נפוצה בעיקר בקרב חנויות ובתי עסקים המוכרים מוצרים לעוסקים אחרים, למשל בתחום חומרי הבניין או החקלאות. הצגת המחיר ללא מע"מ אמורה לכאורה לשקף את המחיר בפועל שישלם הלקוח, בהיותו עסק, אחרי שהוא עצמו מתקזז על המע"מ מול רשויות המס. אלא שהצגת מחיר באופן הזה סותרת את החוק, גם במקרים שבהם מוצגים שני מחירים, האחד ללא מע"מ והשני כולל מע"מ.

מבדיקה בשטח שביצעה הרשות להגנת הצרכן בעשרות בתי עסק, נמצאו 38 בתי עסק שמכרו במחיר חלקי, כלומר ללא מע"מ, ועל כן הטילה עליהם קנס. רשימת העסקים שנקנסו, כפי שהגיעה לידי "גלובס", כוללת קנסות בהיקפים משתנים.

ככל הנראה הפערים בגובה הקנסות הם פועל יוצא של גודל בית העסק וכן אם מדובר ברשת של חנויות או בעסק פרטי יחיד. כך, חנויות קטנות יחסית לממכר מוצרי קרמיקה, למשל, קיבלו קנסות החל ב-5,600 שקל, לעומת קנס בגובה של 17,600 שקל לחנויות קרמיקה וריצוף גדולות יותר. גם חנויות המוכרות דלתות פנים וחוץ, שעמן נמנו דלתות אלון, דלתות בכר ודלתות טל, קיבלו קנסות בסכומים שונים.

מדרגת הקנס הבאה כבר היו בגובה של 20 אלף עד 25 אלף שקל הוטלה על עסקים שונים, בהם גואטה אביגדור, מוסך רמזי ושיש היוצרים.

מדרגת הקנס הבאה מזנקת ל-80 אלף שקל, ולאחריה קנס של כ-100 אלף שקל שהוטל על בית העסק אבן המרכז לקבלן. הקנס הגבוה ביותר הוטל על חברה נוספת, אף היא לשיווק חומרי בניין, בשם גולן, שנקנסה בסכום הגבוה מ-133 אלף שקל. סך הקנסות שהושתו הגיע ל-1.075 מיליון שקל.