מגדל שוקי הון קונה את הקרנות המחקות של מנורה במיליון שקל

לאחר שכבר מכרה את פעילויות קרנות הנאמנות, מתרוקנת מנורה מפעילות ניהול השקעות ללקוחות

מסכי הבורסה על רקע הנדלן בתל אביב / צילום: תמר מצפי
מסכי הבורסה על רקע הנדלן בתל אביב / צילום: תמר מצפי

על רקע מכירת פעילויות ניהול התיקים וניהול קרנות הנאמנות לבית ההשקעות אלטשולר שחם, מוכרת קבוצת הביטוח והפנסיה מנורה מבטחים את פעילות קרנות הנאמנות המחקות שלה לקבוצת הביטוח מגדל, בתמורה למיליון שקל.

כך, לאחר שהוסכם שאלטשולר שחם יקלוט לתוכו את יתר פעילויות ניהול קרנות הנאמנות, בתמורה להקצאת 20% מחברת קרנות הנאמנות הממוזגת למנורה, מעבה עתה מגדל שוקי הון את פעילות הדגל שלו בקרנות המחקות, ובכך מתרוקן לחלוטין בית ההשקעות מנורה מבטחים פיננסים מפעילות ניהול השקעות ללקוחות.

במנורה נותרות עתה רק שתי פעילויות של בית ההשקעות שהתבטל: החיתום ו-60% ממניות קרן ההשתלמות אומגה. במסגרת העסקה בין מנורה למגדל הוסכם שמגדל קרנות נאמנות, בניהול שגיא שטיין, תקלוט 34 קרנות נאמנות המנוהלות על-ידי מנורה קרנות - כולן קרנות מחקות, וזאת החל מתחילת 2017.

במגדל שוקי הון מציינים, כי היקף הנכסים המנוהלים בקרנות המועברות, נכון ל-27 בדצמבר 2016, עמד על כ-880 מיליון שקל, והם יתווספו לפעילות גדולה יותר. נכון לסוף נובמבר עמד שווי הקרנות המחקות של מגדל שוקי הון על כ-11.6 מיליארד שקל, שהיו חלק משמעותי מתוך סך נכסים של כ-24.5 מיליארד שקל שניהלה חברת הקרנות נכון לאותו מועד.

הקרנות המחקות הן מענה לתעודות הסל, והנן קרנות פסיביות שעוקבות אחר מדדים. מדובר בקרנות בדמי ניהול אפסיים, והן נחשבות למנוע רווחיות מאוד לא משמעותי. מגדל שוקי הון הקדים לאמץ ולשווק כאן את הפעילות הזו.

מבחינת מנורה מבטחים, מדובר בסתימת הגולל על הניסיון הכושל להקים זרוע שירותים פיננסיים מובילה. למעשה, מנורה מבטחים, שהייתה מקבוצות הביטוח הראשונות שנכנסו לתחום בתי ההשקעות, ושהובילה מאמצים רבים בתחום, נסוגה עתה מפעילות בתחום זה, בדומה למה שעשו כבר קבוצות הביטוח כלל ביטוח וביטוח ישיר. בשנים האחרונות חווה מנורה מבטחים פיננסים קשיים ופדיונות בשוק קרנות הנאמנות.

מגדל שוקי הון הנו בית ההשקעות של קבוצת מגדל, שבשליטת שלמה אליהו. מדובר בבית השקעות הפועל בתחום החיסכון לטווח קצר, בנקאות להשקעות ושירותים פיננסיים, ואינו נמנה עם המובילים בשוק זה. את בית ההשקעות מנהל יוסי בן ברוך, והיו"ר שלו הוא ישראל אליהו. באתר החברה מצוין כי "כיום, מנהל בית ההשקעות מגדל שוקי הון נכסים בהיקף של כ-32 מיליארד שקל עבור אלפי לקוחותיו", עיקר הסכום בפעילות הקרנות, שחווה פדיונות זה זמן.