2016 בתיירות: חברות תעופה חדשות נהרו לארץ, מחירי הנופש נחתכו

שנת 2016 תיזכר כשנה מוצלחת עבור הנוסע הישראלי - מחירי הדלק הנמוכים, כניסת עוד ועוד חברות תעופה לישראל, לצד שחיקת האירו, הדולר והפאונד שהובילו להוזלת מחירי הנופש ■ לאן טסנו השנה וכמה שילמנו, ואילו יעדים מחכים לנו בשנה הבאה?

השנה חווינו ירידת מחירים במוצרי הנופש והטיסות, כפועל יוצא של התחרות המעמיקה והשמיים שנפתחים עוד יותר, מה שתורגם לגידול בהיקף הנוסעים לחו"ל ביחס לשנה קודמת. מתחילת שנת 2016 ועד לסוף חודש נובמבר עמדה תנועת הנוסעים על למעלה מ-16 מיליון - גידול של כ-10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. תנועת המטוסים בטיסות בינלאומיות עמדה על כ-113 אלף, גידול של כ-8% לעומת 2015.

לאן טסנו השנה? מדוח רשות שדות התעופה עולה כי טורקיה היא היעד המוביל שבו נחתו הישראלים השנה, אלא שיש לזכור שיותר מ-85% מהם המשיכו משם לטיסות קונקשן ליעדים שונים בעולם. היעד השני, כלומר שאליו נחתו הנוסעים מישראל בטיסה ישירה, הוא ארה"ב; אחריו גרמניה, איטליה צרפת, רוסיה, יוון, בריטניה וספרד.

אולם, יש לזכור כי טיסות הקונקשן הפכו להיות פופולריות יותר ויותר בעיקר עבור יעדים רחוקים, ולכן בבחינת מפת היעדים מניתוח אתר השוואת המחירים טרווליסט עולה כי היעד הנפוץ ביותר אליו טסו ישראלים (ישיר או לא) היה ניו-יורק - עם עלייה של 22% בהיקף ההזמנות ביחס לשנה קודמת. המחיר הממוצע ששילמו הנוסעים עבור טיסה לניו-יורק היה 853 דולר - בדומה לשנה קודמת.

יעד נוסף שכיכב השנה היה בנגקוק (מקום 4 ביעדי טרווליסט), כאשר מספר ההזמנות עלה ב-14% לעומת 2015 - מחיר הכרטיס ששילמו הנוסעים לבנגקוק עמד בממוצע על 800 דולר, בטיסה ישירה או דרך יעד ביניים. מחיר זה משקף ירידה של 13% לעומת 2015.

בכל הנוגע לחבילות נופש, היעדים הבולטים (לפי כמות הזמנות לאורך השנה) השנה היו רודוס, ברצלונה, כרתים, בורגס, אנטליה שחזרה למפת היעדים (בעיקר עבור נוסעים מהמגזר הערבי) ובוקרשט - כך לפי הזמנות שבוצעו בפועל ומנתוני חברת הטכנולוגיה Sabre.

לפי המחירים ששילמו הנוסעים בפועל עבור חבילת נופש עולה כי השנה שילמנו פחות. כך למשל, המחיר הממוצע לחבילת נופש לרודוס ליחיד עמד על כ-560 דולר, לעומת מחיר ממוצע של כ-615 דולר בשנה שעברה.

הגידול בתנועת היוצאים לחו"ל באה לידי ביטוי גם בגידול בסגמנטים השונים, כך בהיקף הישראלים שיצאו השנה לנופש בקרוז ובמספר הישראלים שיצאו לחופשת ספורט, הכוללת צפייה במשחקים בחו"ל ובעיקר כדורגל, כשבאיסתא ספורט מעריכים כי המספר הזה הגיע השנה ל-50 אלף נוסעים. 

אור בקצה המנהרה ראינו גם בזכות מספר שיא בתיירות הנכנסת לישראל - כשמתחילת השנה נכנסו לישראל כ-2.7 מיליון תיירים. המטרה שהציב לעצמו משרד התיירות היא להגדיל את המספר הזה באמצעות טיסות מוזלות לישראל ומאמצים להוריד את מחירי הלינה היקרים בישראל באמצעות הקלות ברגולציה ועידוד בנייה של בתי מלון בעיקר בדרגת ביניים.