אחרי שנוטרל: החשב המלווה בביה"ח הדסה התפטר

רו"ח רז זונטג: "מאז כניסתו של המנכ"ל רוטשטיין דיווחתי על הפרות גורפות של כל אחת מסמכויות הפיקוח שניתנו לי" ■ החשכ"לית: "לא נאשר עוד העברות כספיות, שהגורמים הרלוונטיים בממשלה יאשרו בעצמם"

ביה"ח הדסה / צילום: איל יצהר
ביה"ח הדסה / צילום: איל יצהר

אחרי שהדירו אותו, מנעו ממנו מידע וביצעו רכישות ענק מאחורי גבו - החשב המלווה של בית החולים הדסה, רו"ח רז זונטג, התפטר היום (ב') במופגן מתפקידו. זונטג, שותף במשרד ארנסט אנד יאנג, מונה לפני שנתיים וחצי לתפקיד מטעם מדינת ישראל, כחלק מתנאי יסוד שהציבה המדינה בהסכם ההבראה, במסגרתו הסכימה להזרים למרכז הרפואי 1.3 מיליארד שקל.

"במהלך השנה האחרונה ובמיוחד מאז פברואר 2016, מועד כניסתו לתפקיד של מנכ"ל בית החולים (פרופ' זאב רוטשטיין), דיווחתי על הפרות מהותיות, מתמשכות וגורפות של כל אחת מסמכויות הפיקוח הישירות שניתנו לי כחשב מלווה, מצד המנכ"ל והדירקטוריון", הוא כתב במכתב ההתפטרות ששלח לחשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו.

"הפרות אלה כוללות בין היתר הפקעה מוחלטת של סמכויות החתימה והאישור הבלעדיות שניתנו לי כחשב המלווה בחשבונות הבנק של בית החולים; הדרתי המוחלטת מישיבות ההנהלה של בית החולים; הדרתי המוחלטת מישיבות שמקיים המנכ"ל עם ספקים וזכאים של בית החולים; גיוס עובדים מעבר לשיא תקן כוח האדם באותו הסקטור או בתנאי העסקה שונים מהסכמי העבודה בכל סקטור תוך התעלמות מוחלטת מסמכויות האישור שניתנו לי למהלכים אלו; ביצוע פרויקטי פיתוח שמחויב היה להביאם לאישורי בטרם יוצגו לדירקטוריון; הטלת מגבלות בלתי סבירות על חופש הפעולה שלי להתנהל באופן עצמאי מול עובדי בית החולים ולקבל מהם את המידע הנדרש לשלם מילוי תפקידי תוך סירוב מתמשך להעביר לידי הסברים, נתונים, גיליונות עבודה ממוחשבים ועוד", הוא מציין.

לדברי זונטג, לאחר שכבר התריע על כך מראש מספר פעמים לוועדת השלושה, בה חברים בכירי האוצר ומשרד הבריאות כמי שאמורים לפקח על אכיפת הסכם ההבראה בהדסה, לא נותר לו אלא להתפטר מתפקידו. "בתנאים הקיימים, "בהתחשב בכך שמכל הבחינות המהותיות סמכויות הפיקוח הישיר שהוקנו לי על פי ההסכם מוסיפות להיות מופרות על ידי מנכ"ל בית החולים ובגיבויו המלא של הדירקטוריון, לא ניתן להוסיף ולעמוד באחריות המוטלת עליי כחשב המלווה של בית החולים כמוגדר בכתב המינוי ובהסכם ההבראה", הוא כתב בסיפא של מכתבו.

עבאדי-בויאנג'ו, שהתריעה בעצמה מספר פעמים על מידורו של החשב המלווה אך לא זכתה למענה של ממש מצד ראשי משרדה, כתבה היום מכתב תקיף במיוחד למנכ"ל האוצר שי באב"ד אליו צירפה את מכתב ההתפטרות של זונטג. "לאחר שיידומו צהלות השמחה בלשכת מנכ"ל הדסה בשל התפטרותו של החשב המלווה, אני סבורה שממשלת ישראל תהיה חייבת להתמודד בהקדם עם מספר שאלות יסוד בקשר לבית החולים, לגורל הסכם ההבראה ולמערכת היחסים שבין בית החולים למדינה", כתבה בויאנג'ו.

לדבריה, במבחן התוצאה הדסה עדיין נמצא בקושי תזרימי, שנובע בין היתר מאסטרטגיה כושלת לכאורה של פרופ' רוטשטיין שהחליט על דעתו להגדיל את היקף הפעילות של בית החולים תוך הצטיידות נרחבת מתוך הנחה שהדבר יגדיל בהתאם גם את ההכנסות, כאשר בפועל הדבר לא קרה. עוד תהתה בויאנג'ו, "האם נכון למדינה להמשיך ולנהל סיכון תקציבי כאשר מנכ"ל בית החולים מתנהג בלעומתיות למדינה, לא משתף פעולה עם שומרי הסף, מנטרל את החשב המלווה, מקיים מסעות ציד והכפשה של שומרי הסף, מפר את ההתחייבות שנטל על עצמו ולא עומד בכללי מנהל תקין".

בויאנג'ו, שמסיימת את כהונתה כחשבת הכללית בסוף החודש, מסיימת את מכתבה בחישוק החשב הכללי הנכנס, רוני חזקיהו. היא קובעת כי אגף החשב הכללי לא יכל לאשר עוד העברות כספיות להדסה לאור המציאות שהיא והחשב המלווה תיארו, ועל כן "ככל שיידרשו העברות נוספות לבית החולים הן תועברנה על ידינו לאישור הגורמים הרלוונטיים בממשלה האחראים לאישור העברות מסוג זה".