גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיי המדף הקצרים של המציאות

המציאות המדומה, הרבודה וההיברידית - בקרוב יאבד מושג המציאות מהתוקף שלו

ורד רמון - ריבלין / צילום: ענבל מרמרי
ורד רמון - ריבלין / צילום: ענבל מרמרי

1. מנה גדושה של גלות ספגתי בשבוע האחרון. את הספר המפתיע של ד"ר יניב איצקוביץ', 'תיקון אחר חצות', עזבתי רק לקצת, כדי לצלול ל'הנני' של ג'ונתן ספרן פויר על תסביכי הזהות היהודית-אמריקאית. אבל אז, כמובן, חזרתי לעיירה היהודית הגלותית של המאה ה-91, ולכתיבה המטעינה של איצקוביץ'.

הוא כותב אותה כאילו הוא חי בה, לפרטי פרטים. ואפשר לצווח מרוב עונג, כי אם יש מאה שיכולתי להתחבר אליה, זו לגמרי זו.

אנשי ההשראה שלי, רובם ככולם, חיו אז. אין לי מושג מאיפה המשיכה הזו, אבל אם אני צריכה לבחור בין לקרוא עיתון של היום לבין לשקוע בביוגרפיה מהמאה ההיא - דפדפו, אין התלבטות.

וזו הייתה מאה של מהפכה. בחשיבה, בהמצאה, בהגות. אבל גם המהפכנים שקראו תיגר על הקיים, לקחו את הזמן. ישבו בספריות, קראו, התעמקו, התווכחו עם חברים בבתי מרזח, פרסמו מאמרים משני תודעה. מה דחק בהם?

ההוגים הגדולים שחיו אז הפכו את מציאות חיינו. מתי נתקלנו בכאלה לאחרונה? מתי היה פה בעשורים האחרונים פילוסוף פורץ דרך שחידש באמת, והפך את הכול על פיו? הפילוסופיה מדשדשת, הפסיכולוגיה במשבר, אבל הטכנולוגיה? משתוללת.

2. יש בי חלק חבוי שמתאווה להיות שם, בסביבה התרבותית הזו, שאין בה אינסטה ולא פייס, ולא טוויטר וגם לא סנאפצ'ט, למרות שאני לא מתעוררת בבוקר לפני שאני עושה אותם. אבל יצא לי להיוולד למאה ה-20, ואפילו לגלוש למאה ה-12, ולהיזרק אל תוך מהפכה על סטרואידים.

בהתחלה היה לי לא נוח. הרגשתי איך המערכת רוצה לפלוט החוצה את הגוף הזר. רציתי חזרה את העולם הישן, המוכר, המובנה, הברור. ידעתי מי נגד מי, ידעתי מי בעד. אבל לפני קצת פחות מעשור הוא התחיל להיסדק. הוא התפצל והתפצל להרבה מאוד זנבות שקשה היה לעקוב אחריהם.

הרשתות נכנסו והתעצמו והתבייתו לתוך מסד חיינו, והאפליקציות נקרשו ללו"ז השוטף, והטכנולוגיה הלכה וסגרה עלינו מכל מקום אפשרי. היא הפכה להיות הסיפור עצמו. וכדי לחיות את ההווה, צריך להטמיע כל הזמן, להתעדכן בקצבים מסחררים שהולכים ומאיצים, להוריד, להעלות, להריץ.

כל יום עוד אפליקציה ועוד אתר ועוד פיתוח ועוד יישום. אתה נאנק תחת הפצצה של חדשנות, ורוצה עוד.

וזה רק הפרומו. כי בעידן אקספוננציאלי כבר אין זמן וקיבולת לתת לדברים להיספג. וכל כך הרבה ממה שאנחנו מכירים עומד להיכחד. ענפים שלמים, מקצועות שמפרנסים רבים. וזה לא ייקח עוד הרבה זמן. כי זה קורה, וזה יורה בצרורות.

המפלצת הטכנולוגית הולכת ביתר שאת לשדרג לנו את החיים, והיא הולכת לעשות בנו שמות, והיא הולכת להפוך אותנו, גם אם ננסה להדוף אותה. ותכלס, לא ננסה. כי היא מתנחשלת לעברנו בשצף של ג'יגה בייטים כמו צונאמי חסר חמלה, מותירה אותנו מדממים את השאריות האנלוגיות שעוד נותרו בנו, מפרפרים כמו תרנגולת שראשה כבר הותז.

3. הכול יתערבב. וכבר לא יהיה ברור איפה נגמרת המציאות, ומתחילה המציאות המדומה, לאן זולגת המציאות הרבודה ומתלכדת עם המציאות ההיברידית. כל מושג המציאות עומד לאבד את התוקף שלו.

איך נהיה סגורים מה אנחנו חווים באמת ומה מהונדס בידי אלגוריתמים? איפה בינתנו שלנו ואיפה הבינה המלאכותית? ומה נעשה עם כל כך הרבה רובוטים, שכבר מתנחלים בבתים ומחוצה להם. מאות גופים מפתחים רובוטים שיקלו על חיינו. וכשהרובוטים יסחבו, ויקטפו, ויכתבו, וינהגו, וילכו ויחכימו, אז מה אנחנו?

העולם שידעתי לפני עשר שנים לא דומה לעולם שאני חיה בו היום. אף אחד לא דמיין את זה, בדיוק כמו שאף אחד לא יודע לדמיין איך ייראו חיי היומיום שלנו בתוך שלוש שנים, ב-2020. אפשר רק להמר, אלא שהז'יטונים שנערמים על השולחן הם החיים שלנו.

4. אנשי קריאייטיב מנסים כל השנים לשבור את הקונספציה המוכרת, לשבש אותה כדי לייצר בולטות, ללכוד את תשומת הלב - קוראים לזה דיסרפשן.

האנשים הדיסרפטיבים הם אלה שיודעים לשבש שוק לבלי הכר. אלה האנשים שמצעידים את האבולוציה קדימה.

פעם הם היו בודדים, היום הם מגיחים מכל עבר. כמו צליינים חילונים הם נוהרים אל מקדשי החדשנות, עובדים את האלים החדשים. הם לא מסתפקים בפחות מלשנות את העולם, ואנחנו מעודדים אותם, מממנים אותם, הופכים אותם לגיבורי תרבות ומניחים להם להגלות אותנו ממציאות חיינו.

5. לפעמים בא לי לצעוק: רגע, תרגיעו. טירחנתם כבר, חנקתם לי את הפיד של החיים. זה נורא מגניב וכל זה, אבל תעצרו שנייה עם שורות הקוד. תנו לעכל מה שקורה פה. יש לי אובר דוז של חדשנות. אומרים שיש לה כוונות טובות, היא רק רוצה לשפר את הקיים. האומנם? האם נותרו לנו חיים מחוץ לדיגיטל? ואם נותרו, נוכל לשרוד אותם בלי להציץ בכל כמה דקות מה קורה בפיד?

ואולי נתעורר יום אחד רק כדי לגלות שאיבדנו הרבה מדי לטובת הטכנולוגיה שמיהרנו לאמץ בשקיקה. כי זה טרנדי, כי זה נכון, וזה חדש להרטיט. והחדש הוא השחור החדש.

אילו יכולתי לקפוץ לגיחה לארץ החדשנות השפויה של המאה ה-19. חיים נטולי דיגיטל, אך מושכים בדרכם ההגותית, הכבדה, הרומנטית, המיושנת, הבלתי אמצעית.

לא מן הנמנע שגם זה יהיה במרחק נגיעה. שעוד לפני שאבקש היא תהיה שם, המאה ה-19, במשקפת המציאות המדומה שלי. אוכל לרכוב על גל העתיד היישר אל העבר, לשבת לדרינק עם כמה מהאנשים המעניינים שהסתובבו אז. כי במציאות הזו שמחכה מעבר לפינה, נוכל לשתול את עצמנו איפה שבא לנו, ולהרגיש שזה לגמרי כאן ועכשיו.

שום דבר שנדמיין לא מופרך מדי. העתיד כבר בפנים. אל תמהרו להיקשר - הוא לא באמת כאן כדי להישאר. וגם אם תפספסו, תכף יבוא אחר.

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"