גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אישום פלילי ללא רישום פלילי: מתי וכיצד?

האם ניתן, לאחר קביעת בית המשפט, כי נאשם פלוני ביצע עבירה פלילית – שלא להיות מורשע בפלילים?

בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לכל אדם גיליון רישום פלילי. גיליון רישום פלילי של אדם מכיל בדרך כלל 3 קטגוריות - קטגוריית הרשעות בדין, קטגורית תיקים תלויים ועומדים וקטגוריית תיקים סגורים. אם מדובר באדם שמעולם לא נחקר במשטרה, גיליון רישום הפלילי שלו יסתכם בפחות מחצי עמוד אשר יפרט כי אין לאותו אדם הרשעות, תיקים פתוחים או תיקים סגורים. לרישום אודות תיקים סגורים ותיקים תלויים ועומדים השפעה מועטה, אם כי לא מבוטלת, על העתיד התעסוקתי של בעל הרישום שכן עד שלא הורשע אדם בעבירה עומדת לו החזקה כי הוא חף מפשע ולא ביצע כל עבירה. מנגד, להרשעה בדין יש השפעה ישירה ולעיתים הרסנית על יכולתו של המורשע להיות מועסק במגוון רחב של משרות. גם לעיתוי של ההרשעה משמעות מבחינת בעל הרישום. נער המורשע טרם גיוסו עלול להיתקל בסירוב של הצבא לגייסו עקב ההרשעה.

אדם אשר מועסק במקום עבודה שאינו מקבל לשורותיו מועמדים בעלי עבר פלילי. אדם אשר סיים לימודיו בתחום הדורש רישיון עיסוק כגון עריכת דין, ראיית חשבון וכדומה, עלול למצוא עצמו מסורב לעסוק בתחום אותו למד או לחילופין במידה שכבר קיבל רישיון עיסוק, עלול להישלל רישיונו והוא ימצא עצמו ללא לעסוק בתחום אותו למד. מפאת העובדה כי גיליון ההרשעות אינו מבחין בין הרשעה בעבירות קלות לבין הרשעה בעבירות חמורות, קיימת אפשרות אשר מצויה בידיו של בית המשפט והיא לקבוע כי אדם עבר עבירה אולם לצד זאת לא יורשע ועצם העובדה כי הוכח שעבר עבירה לא תירשם בגיליון הרשעותיו ולא תשפיע על עתידו התעסוקתי.

הכלל אשר נקבע על ידי בית המשפט העליון בתיק תמר כתב נ' מדינת ישראל הוא כי כאשר הוכח שאדם עבר עבירה, הוא יורשע והרשעה זו תהיה חקוקה על גיליון הרשעותיו עד מחיקה כעבור מספר רב של שנים. על מנת לחרוג מהכלל, על אותו אדם לעמוד בשני קריטריונים מרכזיים. ראשית, עליו להוכיח כי העבירה שעבר היא בדרגת חומרה קלה. שנית, עליו להוכיח כי הוא עושה מאמצים להשתקם מדרכו הפסולה ומדובר במעידה חד פעמית או לחילופין בדפוס שלילי אשר מטופל בהצלחה וכי כתוצאה מההרשעה ייגרם לו נזק תעסוקתי קונקרטי אשר יש ביכולתו להצביע עליו. בפסק הדין הותוו שיקולים מפורטים המנחים את בית המשפט בעת שהוא דן בשאלת אי ההרשעה:

"א) האם מדובר בעבירה ראשונה או יחידה של הנאשם; ב) מהי חומרת העבירה והנסיבות שבהן בוצעה; ג) מעמדו ותפקידו של הנאשם והקשר בין העבירה למעמד ולתפקיד; ד) מידת הפגיעה של העבירה באחרים; ה) הסבירות שהנאשם יעבור עבירות נוספות; ו) האם ביצוע העבירה על - ידי הנאשם משקף דפוס של התנהגות כרונית, או המדובר בהתנהגות מקרית; ז) יחסו של הנאשם לעבירה, האם נוטל הוא אחריות לביצועה, האם הוא מתחרט עליה; ח) משמעות ההרשעה על הדימוי העצמי של הנאשם; ט) השפעת ההרשעה על תחומי פעילותו של הנאשם."

סיווג העבירה כעבירה שחומרתה קלה מובילה לרוב לעבירות סמים קלות, עבירות מרמה, רכוש ואלימות בדרגה נמוכה. בית המשפט לוקח בחשבון גם את נסיבות ביצוע העבירה בהן למשל הנזק שנגרם לנפגע העבירה, היות הנאשם קטין או בגיר, כמות הסם שנתפסה, היקף המרמה מבחינת נפגעים וסכומי כסף. כל אלה הופכים סיווג העבירה כעבירה קלה למלאכה שאינה פשוטה ונתונה לפרשנות בהתאם לנסיבות.

יחד עם זאת, המשימה הקשה ביותר היא להוכיח כי כתוצאה מההרשעה ייגרם לנאשם נזק תעסוקתי קונקרטי. בעוד שברור כי הרשעה בדין היא בעלת נזק פוטנציאלי שאין עליו עוררין, הרי שעל מנת לא להרשיע דורש בית המשפט לראות נזק מיידי שייגרם כתוצאה מההרשעה. הכוונה היא להפסקת עבודה מיידית, שלילת רישיון עיסוק שהושג או יושג בעתיד הקרוב וכיוצא באלה. פעמים רבות מגיעים לפתחו של בית המשפט נאשמים אשר כתוצאה מההרשעה לא יפוטרו מעבודתם, אין הם עוסקים במקצוע הכרוך ברישיון עיסוק ובסופו של הליך מוצאים עצמם מחוץ לחריג אי הרשעה. זאת, אף שהורשעו בעבירה קלה ביותר, הוכיחו מאמצי שיקום ואף ניתנה המלצה על ידי שירות המבחן להימנע מהרשעתם. יכול להיווצר מצב אפוא שבו שני נאשמים אשר עברו את אותה עבירה מבקשים מבית המשפט שלא להרשיע אותם.

האחד עוסק במקצוע אשר במצב של הרשעה יאבד את עבודתו, ואילו השני ימשיך לעסוק במשלח ידו גם אם יורשע. במצב זה, רוב הסיכויים כי האדם שהרשעה תגרום לו לאבדן עבודה מיידי לא יורשע ואילו השני יורשע. מצב זה אינו צודק. זאת משום שייתכן כי בשלב מסוים בעתיד, יחליט אותו אדם שהורשע ללמוד מקצוע הכרוך בקבלת רישיון עיסוק או יהיה מועמד למקום עבודה אשר אינו מקבל לשורותיו אדם עם הרשעה פלילית. הקריטריון בדבר הוכחת נזק קונקרטי הוא הבעייתי ביותר ויוצר אי שוויון בין נאשמים בעבירות זהות. הדרך הנכונה לבחון את סוגיית הפגיעה בתעסוקה היא לשלול קיומה של אפשרות סבירה לפגיעה תעסוקתית עתידית. ואכן, במספר מקרים לא מבוטל, בתי המשפט השתכנעו בבקשת הנאשם ובא כוחו כי ניתן להסיק פגיעה תעסוקתית כתוצאה מההרשעה אף שאין מדובר במי שיאבד את עבודתו מיד עם חתימת גזר הדין. את המסקנה על פגיעה תעסוקתית ניתן להסיק בין היתר מגילו של הנאשם והנקודה בה הוא מצוי מבחינת שרטוט מסלול חייו - האם מדובר באדם בשנות הארבעים לחייו בעל עסק מצליח וללא סיכוי להסבה תעסוקתית או שמא מדובר באדם אשר מצוי בשנות העשרים או השלושים לחייו אשר טרם גיבש לחלוטין כיוון תעסוקתי וקיים פוטנציאל כי יבקש לעסוק במקצוע הדורש רישיון עיסוק או גיליון הרשעות נקי.

קיימים מקרים שונים בפסיקה בהם בית המשפט נמנע מהרשעת נאשם על מנת שלא להכתים את עתידו, למרות קביעה כי הנאשם ביצע את העבירה שיוחסה לו:

כך למשל בעבירות סמים וגידול סם:  מקרה בולט של אי הרשעה בעבירת גידול סם, שהעונש המקסימאלי עליה הוא 20 שנות מאסר, נידון בערעור פלילי בבית המשפט המחוזי בחיפה. המדינה ערערה על פסק דינו של בית משפט השלום לפיו הוחלט לא להרשיע שני נאשמים אשר גידלו בצוותא 3.5 ק"ג של סם מסוג קנביס. בית המשפט המחוזי דחה את ערעור המדינה והותיר את אי ההרשעה על כנה. אף שמדובר בגידול סמים בהיקף רחב, בחר בית המשפט לתת עדיפות לאינטרס שיקום הנאשמים.

מקרה יוצא דופן נוסף של אי הרשעה נדון בערעור פלילי שנדון לבסוף בעליון. הנאשם, קטין בן 16.5 בעת ביצוע העבירה, נמצא אשם בעבירת סיוע לשוד בנסיבות מחמירות. על אף תסקיר שהמליץ על אי הרשעה, בית המשפט המחוזי השית עליו 7 חודשי מאסר בפועל. הנאשם ערער לעליון, והעליון קיבל את הערעור בנימוק לפיו מדובר בסיפור שיקומי מוצלח המחייב תוצאה של אי הרשעה על מנת שלא לפגוע בעתידו של הנאשם.

דוגמאות לאי הרשעה ניתן למצוא גם בעבירות מרמה. ערעורה של נאשמת שהורשעה על ידי בית משפט השלום בעבירות של זיוף, מרמה והפרת אמונים ונגזרו עליה 6 חודשי עבודות שירות. בית המשפט המחוזי בבאר שבע אשר דן בערעור, קיבל את טענת המערערת בדבר פגיעת ההרשעה באפשרותה לעסוק במקצוע אותו רכשה והחליט לקבל את הערעור ולבטל את הרשעתה.

גם בעבירות של אלימות במשפחה התקבלו בקשות של נאשמים לבטל את הרשעתם. מקרה בו הוחלט אי הרשעה בעבירה של אלימות במשפחה נדון בתיק פלילי בבית משפט השלום בירושלים. הנאשם נמצא אשם בעבירות של תקיפת בת זוג בנסיבות מחמירות, אולם עבר תהליך שיקומי מוצלח בליווי שירות המבחן ובסופו של ההליך קיבל בית המשפט את בקשתו וביטל את הרשעתו.

מקרה נוסף של אי הרשעה אותו ניתן לציין הינו של נאשם אשר נמצא אשם בתיק פלילי בעבירה של גניבת עובד ממעביד. לאור הבעת חרטה, היעדר עבר פלילי ואפשרות שהרשעה תפגע בפרנסתו, החליט בית המשפט לבטל את הרשעתו.

אני סבור כי יש ליתן משקל רב לעידן בו אנו חיים כיום, לפיו יש התחשבות רבה לעברו הפלילי של אדם בטרם נקבע עתידו התעסוקתי.

על כן, יש חשיבות רבה כי במסגרת הכרעת הדין וטרם גזר הדין יורה בית המשפט לשירות המבחן להכין תסקיר בעניין הנאשם אשר יבחן את סוגיית ההרשעה ולבסוף ייתן המלצתו האם יש מקום להימנע מהרשעת הנאשם. חשוב לציין כי העונשים בצד אי הרשעה שונים בתכלית מעונשים הנגזרים דרך כלל על מי שהורשע. כך, מי שלא הורשע נגזר עליו שירות לטובת הציבור בהיקף של כמה מאות שעות שאותן ניתן לבצע בסד זמנים נוח יחסית ומבלי שהדבר יפגע בפרנסתו. מנגד במצב של הרשעה, עלול להיגזר על הנאשם מאסר על תנאי ואף עונש מאסר בעבודות שירות אשר יגרום לאובדן פרנסה לאורך תקופת עבודות השירות.

חשוב לציין כי בית המשפט לא שוקל על דעת עצמו שליחת הנאשם לתסקיר שיבחן אי הרשעה וככל שהבקשה לא עולה מפיו של הנאשם או בא כוחו, לא יידרש אליה בית המשפט. לכן יש להביא לידי כך שבמסגרת הכרעת הדין וטרם גזר הדין, יורה בית המשפט לשירות המבחן להכין תסקיר בעניין הנאשם אשר יבחן את סוגיית ההרשעה ולבסוף ייתן המלצתו האם יש מקום להימנע מהרשעת הנאשם. קיימים מקרים רבים בעבירות מגוונות לרבות עבירות מין, אלימות, עבירות צווארון לבן ועוד בהם תיקים זהים הסתיימו בצורה שונה רק מאחר והובלת שלב גזר הדין על ידי הנאשם ובא כוחו לכיוון אי ההרשעה.

הכותב הוא בעלים של שרון נהרי משרד עורכי דין

עוד כתבות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

על רקע החשש מחרם: האקדמיה למדעים קוראת "להבטיח את עתיד המחקר הישראלי"

מכתב האקדמיה לממשלה מתייחס לקריאות האנטישמיות ולחרמות המדעיים באוניברסיטאות באירופה ובארה"ב, שכרגע אינם רשמיים אך עלולים להפוך לרשמיים כדי לפייס את הסטודנטים המוחים ● האקדמיה קוראת לתקצוב מוגבר למדע הישראלי כתשובה לחרמות - וגם לשמירה על העצמאות שלו

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים יירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעזה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים, והדיון הופסק למספר שניות

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם