מסתמן: ליקויים במינוי רואי חשבון מבקרים לחברות ממשלתיות

מבקר המדינה בודק חשדות לאי-סדרים ולניגודי עניינים בין חברי הוועדה למינוי רו"ח לבין פירמות רוה"ח ובין רואי החשבון עצמם לחברות המבוקרות ■ הליקויים נחשפו בין היתר בעקבות תלונת משרד רוה"ח שיף-הזנפרץ על אפלייתו לרעה

רונן בראל / צילום: תמר מצפי
רונן בראל / צילום: תמר מצפי

"העסקת משרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג בחברת נמלי ישראל נעשתה, לכאורה, בניגוד לכללים ובניגוד לעמדה שרשות החברות הממשלתיות הביעה בפני מבקר המדינה. על פני הדברים עלול להיות בכך משום הפלייתו של משרד רואי החשבון שיף-הזנפרץ לרעה... אודה על טיפולכם בנושא" - כך דורש מבקר המדינה, פרופ' יוסף שפירא, משר האוצר משה כחלון ומשרת המשפטים איילת שקד, במכתב ששיגר אל השרים בשבוע שעבר, בעניין הליקויים במינוי רואי החשבון בחברות הממשלתיות.

במכתב המבקר נחשף שוב "הבלגן החוגג" סביב מינוי רואי החשבון המבקרים בחברות הממשלתיות - החל משיתוק, דרך חשש לניגוד עניינים וכלה בטענות לאפליה.

בפברואר 2016 פתח המבקר שפירא בבדיקת פעילות "הוועדה למינוי רואי חשבון לחברות הממשלתיות", בחשד לליקויים חמורים לכאורה בעבודתה. מדובר בוועדה המחליטה על התקשרויות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בין החברות הממשלתיות למשרדי רואי החשבון הגדולים, והחלטותיה שוות למשרדי רואי החשבון הון-עתק.

על רקע הבדיקה הורה שפירא למנהל רשות החברות, אורי יוגב, להקפיא קבלת החלטות על מינוי רואי חשבון חדשים לגופי ממשלה עד להשלמת הבדיקה.

בדיקת המבקר עסקה, בין היתר, בחשדות לניגוד עניינים בין חברים בוועדה למשרדי רואי החשבון שנבחרו, ובין המשרדים לחברות שהם נשכרו לבקר אותן. כמו כן בדק המבקר אם הוועדה נהגה בשקיפות הראויה בדיוניה ובהחלטותיה. טיוטת הדוח הוצגה למבוקרים לפני מספר חודשים לצורך קבלת תגובותיהם, אולם הדוח המלא עדיין לא פורסם.

בעקבות הוראת המבקר שותקה עבודת מינוי רואי החשבון לחברות הממשלתיות. זאת, לאחר שהיא חודשה שנה קודם לכן באפריל 2015, בתום 3 שנות שיתוק שנגרמו בשל היעדר חברים בוועדה.

הוועדה מקבלת החלטות על התקשרויות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. המנדט של הוועדה הוא לאשר התקשרויות ל-6 שנים, אך כתוצאה מהשיתוק בפעולתה נמשכו ההתקשרויות לעתים עד 10 שנים.

לפי החוק, הוועדה מונה 7 חברים, מתוכם 3 נציגי ציבור, שני רואי חשבון, נציג משרד המשפטים ויו"ר דירקטוריון של אחת החברות הממשלתיות. בתקופת יוגב מילא את התפקיד יו"ר חברת נמלי ישראל, רם בלינקוב. הוועדה מדרגת את החברות ואת המשרדים, כשהמטרה היא לייצר חלוקה שוויונית בין המשרדים לראיית חשבון. הרציונל הנוסף הוא לוודא כי החברות הגדולות יבוקרו על-ידי משרדים בעלי יכולת ואמצעים. מאז התכנסותה ב-2015, המליצה הוועדה על מינוי 32 משרדי רואי חשבוןל-36 חברות ממשלתיות.

כחודש לאחר שנפתחה הבדיקה, פנה יוגב למבקר המדינה לקבלת אישורו למינוי רואי חשבון לחברות מסוימות, וביניהן חברת נמלי ישראל (חנ"י). המבקר השיב בתגובה כי יש להימנע מקביעת עובדות בלתי הפיכות במינוי רואי החשבון. עם זאת, המבקר הסכים כי ככל שישנם מינויים לחברות אשר אין בהם להשפיע באופן סימולטני, ואין חשש כי נעשו בניגוד עניינים, ורשות החברות רואה במינוי הכרח דחוף - אזי הרשות יכולה לאפשר את תחילת עבודת רואי החשבון. זאת, בכפוף להתניית המינוי בתוצאות בדיקת מבקר המדינה.

יוגב השיב על כך כי האישור לתחילת עבודת משרדי רואי החשבון חייב להינתן באספות הכלליות של החברות הממשלתיות, ולאחר מכן על-ידי הרשות, וכי לא ניתן להתחיל בפעילות של רואה חשבון מבקר, עד לקבלת אישור סופי של הרשות למינוי. כך לכאורה גם בכל הנוגע לאישור משרד רואי החשבון המבקר בחנ"י.

בימים אלה נבנים שני נמלים חדשים ומודרניים בישראל - "נמל המפרץ" בחיפה ו"נמל הדרום" באשדוד. חנ"י מקדמת את מיזמי הענק בהשקעה של מיליארדי שקלים, כדי לייצר תחרות מול שני הנמלים הגדולים הקיימים. הנמלים החדשים צפויים להיכנס לפעילות בשנת 2021.

לפני כחודש וחצי פנתה חברת נמלי ישראל אל מבקר המדינה ומסרה כי היות שנחתמו הסכמים עם הקבלנים, מקימי הנמלים, ואף מבוצעות עבודות ניכרות בשטח, החברה עמדה בפני תשלומים בסכומים עצומים על בסיס חודשי, ולכן היה צורך דחוף בהאצת הדוח הכספי והשלמת תשקיף לצורך גיוס חוב.

לכן, צוין בבקשה למבקר המדינה, חנ"י פעלה יחד עם משרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג (שבראשו עומד רונן בראל), אשר הומלץ על-ידי "הוועדה למינוי רואי חשבון", וזה החל בעבודת ביקורת בחנ"י, על אף שלא התקבל אישור האסיפה הכללית בחברה להשלמת הדוח והתשקיף. לטענת חנ"י, כניסת משרד רואי חשבוןחדש לחברה תחייב השקעת משאבים גדולים של כוח-אדם, זמן וכסף רב.

במקביל לפנייה זו התקבלה במשרדי מבקר המדינה פנייה ממשרד רואי החשבון שיף-הזנפרץ, באמצעות עו"ד אילן בומבך, בטענה כי נגרמו למשרד שיף נזקים מכיוון שאינו משמש עוד כרואה החשבון של חנ"י. זאת, על אף הודעת רשות החברות הממשלתיות ממארס אשתקד כי רואי החשבון המבקרים ימשיכו בתפקידם עד להודעת הרשות.

עוד נתקבל במשרד המבקר מכתב מטעם יו"ר דירקטוריון נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים, יאיר שמיר, אשר ביקש להשלים את מינוי משרד רואי החשבוןשיף לנת"ע, בשל שינוי משמעותי בפעילות החברה. לטענתו, רצוי ששינוי זה ייעשה בליווי רואה חשבון שילווה את החברה בשנים הקרובות.

מבקר המדינה השיב הן לעו"ד בומבך והן ליאיר שמיר כי טיוטת דוח הביקורת שערך מעלה, בין היתר, כי על השרים האחראים, שר האוצר ושרת המשפטים, וכן על היועץ המשפטי לממשלה, לפעול לתיקון הליקויים שנמצאו בדוח הביקורת. על-פי הדוח, שעתיד להתפרסם בקרוב ולכלול ממצאים חמורים בנוגע לאופן מינוי רואי החשבון בחברות הממשלתיות, הפתרון רובץ לפתחם של השרים.

אולם המבקר החליט לא להמתין לפרסום הדוח, וכבר בשבוע שעבר הוא פנה לשר האוצר כחלון ולשרת המשפטים שקד בבקשה כי יתוקנו הליקויים שנפלו במינוי משרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג לחנ"י.