6,000 סינים לא טועים: ההחלטה שכל ענף הנדל"ן ציפה לה

בזמן שעיקר תשומת-הלב במסגרת המאבק ביוקר הדיור מופנה לתוכנית מחיר למשתכן, נותרה בעיית המחסור בידיים עובדות בתחום הבנייה ללא פתרון ■ כעת יוכלו 6,000 פועלי בניין סינים לחזור לעבודה באתרי הבנייה בישראל ■ איך ישפיע המהלך על השוק?

נדלן לאן, פועלי ביניין סינים/ צילום: שאטרסטוק
נדלן לאן, פועלי ביניין סינים/ צילום: שאטרסטוק

מדינת ישראל חתמה סוף סוף הסכם עם הסינים. הסכם, שעל פיו אחרי שנים ארוכות יוכלו פועלי בניין סינים להגיע שוב לעבודה באתרי הבנייה בישראל.

על פניו כולם צריכים להיות עכשיו מרוצים. שר האוצר ושר הבינוי והשיכון מנסים כבר הרבה מאוד זמן להוביל לחתימת ההסכם כדי להביא עוד ידיים עובדות לענף. הרי מישהו צריך לבנות כאן את כל הדירות שאמורות להיבנות במסגרת תוכניות הצפת השוק בדירות.

מהצד השני, גם הקבלנים מאושרים. כבר שנים שהם מתלוננים על המחסור בידיים עובדות. מסתבר שהעובדים הסינים כל כך טובים, שבגלל המחסור באשרות כניסה השכר של מי שנשאר כאן בישראל הגיע בערך לרמה של שכר מנכ"ל.

בשנים האחרונות ניסו להביא גם עובדי בניין ממדינות אחרות, בעיקר ממזרח אירופה. אבל כל פעם מחדש התגלו בעיות במיון העובדים בארץ המוצא ובכח האדם שהגיע בפועל. כי הקבלנים כל הזמן אמרו: אין כמו הסינים. הם הפועלים הכי טובים.

אז ההסכם טוב לכולם? ששת אלפי הסינים שיגיעו לכאן כנראה בחצי השנה הקרובה יפתרו את כל הבעיות? הלוואי. אבל התשובה האמיתית היא שזה לא פיתרון לטווח הארוך.

הסינים שיגיעו עכשיו חשובים להגדלת תפוקת הבנייה, זה נכון. אבל מה עם ההשלכות על המשק בראייה ארוכת טווח?

לא הרבה זוכרים, אבל לפני שנים קיבלה הממשלה החלטה להפחית את תלות הענף בפועלים זרים. כן, להפחית. הרעיון היה לאפשר לפחות ופחות עובדים זרים להגיע לענף הבנייה ובמקביל להכשיר ישראלים שיעבדו בענף. להחלטה זו היו נימוקים רבים וגם חשובים. בין היתר לא ליצור תלות בעובדים מבחוץ וגם לתת עדיפות לעובדים ישראלים.

הטענה שתמיד עולה מנגד היא הטענה שהישראלים לא רוצים לעבוד בבנייה. קבלנים מספרים בכל הזדמנות שבעבר העסיקו צעירים ישראלים ששרדו במקרה הטוב מספר חודשים ונטשו את העבודה הקשה.

- אבל האם המשך הסתמכות על עובדים זרים היא הפיתרון?

במהלך השנים עולות שוב ושוב תוכניות להכשרת ישראלים לעבודה בבניין. אבל שום דבר לא ממש קורה. כדאי לשאול את עצמנו את השאלה האם לא הגיע הזמן לטפל גם בנושא הזה. האם מענקים גבוהים לצעירים לא יובילו אותם לעבודה בתחום? האם לא נכון להשקיע כסף וזמן בנושא הזה? אין סיבה שחיילים משוחררים לא יקבלו מענק משמעותי על עבודה בבניין, ולדעתי, יהיו לא מעט שישמחו לנצל אותו.

אז ששת אלפים סינים היום לענף זה טוב. אבל הגיע הזמן שבממשלה יתחילו לחשוב גם על מחר. ולא רק לחשוב, אלא גם לתכנן ולתקצב.