רשות החדשנות: ויזה ליזמים מחו"ל שיקימו חברות בישראל

תוכנית "ויזת חדשנות", המשותפת גם למשרד הכלכלה ומשרד הפנים, נועדה לאפשר ליזמים מן העולם להקים חברה בישראל או חברה שחלק עיקרי בפעילותה יהיה בישראל, ולהתגורר בארץ

אניה אלדן  / צילום:רשות החדשנות
אניה אלדן / צילום:רשות החדשנות

רשות החדשנות (שפוצלה לאחרונה מתוך משרד המדען הראשי), משרד הכלכלה ורשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים, יוצאים בתוכנית חדשה בשם "ויזת חדשנות". התוכנית נועדה לאפשר ליזמים מן העולם להקים חברה בישראל או חברה שחלק עיקרי בפעילותה יהיה בישראל, ולהתגורר בישראל לצורך כך. בשלב הראשון ייערך פיילוט לתוכנית במשך שלוש שנים.

לדברי אניה אלדן, מנהלת יחידת ההזנק ברשות החדשנות: "התוכנית הזו נפרדת מתוכנית אחרת המתגבשת במשרד הכלכלה, לאפשר לעובדי היי-טק מכל העולם להגיע לעבוד בישראל. התוכנית שלנו נועדה אך ורק ליזמים, מקימי חברות".

"רעיון מוצלח"

אלדן מוסיפה כי "כדי להשתתף בתוכנית, על היזם להראות כי יש לו רעיון מוצלח להקמת חברה. הרעיון ייבחן, ותישקל מידת התחרותיות שלו והיכולת שלו להוות בסיס לחברה יציבה.

"במידה והפרויקט ייראה בעל פוטנציאל, היזם יקבל גם את הוויזה לחמש שנים וגם תמיכה כספית מסוימת מרשות החדשנות, באחד ממסלולי התמיכה הקיימים. גם היום, חברות בעלות פוטנציאל יכולות לקבל מימון מרשות החדשות, אפילו אם בעליהן אינו ישראלי. כך שההבדל הוא שהבעלים יוכל להתגורר כאן".

לאחר חמש שנים, אם הפרויקט אכן הצליח, תוכל החברה, לבקש אשרת עבודה עבור היזם שלה.

- מהי מטרת התוכנית?

"אנחנו מעוניינים לאפשר ליזמים מעולים בעלי רעיונות מעולים להקים חברות שיעסיקו עובדים במשרות אטרקטיביות בישראל".

- לא חסרים יזמים בישראל.

"נכון. ולכן אנחנו מגדירים זאת כתוכנית שנועדה 'לאפשר' הקמה של מיזמים בישראל על ידי מי שכבר מעוניין בכך. במדינות אחרות עושים מעל ומעבר כדי למשוך יזמים למדינה. אצלנו מדובר בפרויקט יותר צנוע, לא נצא כעת לרוד שואו לגייס יזמים. אנחנו פותחים את התוכנית למי שכבר מאמין כי ישראל היא המקום הנכון לפעול ולגייס את כוח האדם המתאים לו. אין לנו מכסה, אך גם איננו מכוונים להצפה של יזמים.

"עם זאת, יש כאן רצון לגוון את תעשיית ההיי-טק שלנו קצת, על ידי שילוב יזמים מתרבויות שונות, מתחומי התמחות שונים. כבר עכשיו כמה גורמים מיפן, מסין וממקומות רבים נוספים מעוניינים בתוכנית".