תהל תמכור מחצית מהחזקתה בתחנת הכוח בכוכב הירדן?

חברת התשתיות שבבעלות קרדן אן.וי מצויה במגעים עם קרן נוי ומעריכה כי תקבל סכום של 45-60 מיליון שקל תמורת 19.8% ממניות חברת הפרויקט

סער ברכה / צילום: ולדימיר אסקין
סער ברכה / צילום: ולדימיר אסקין

חברת התשתיות תהל שבבעלות חברת קרדן אן.וי.  הציבורית, דיווחה היום כי היא מנהלת משא ומתן למכירת 49% מהחזקתה בחברת כוכב אגירה שאובה לידי קרן נוי בתמורה לסכום מוערך של 45-60 מיליון שקל. תהל מחזיקה כיום ב-40.5% מחברת כוכב אגירה שאובה, כך שבעסקה הנוכחית היא מתעתדת למכור 19.8% לקרן נוי.

כוכב אגירה שאובה היא חברה שמקימה תחנת כוח בכוכב הירדן, לייצור חשמל בטכנולוגיה של אגירה שאובה ובהספק של 340 מגה וואט. עלות הקמת הפרויקט נאמדת בכ-1.7 מיליארד שקל, כאשר מלבד תהל מחזיקים בכוכב אגירה שאובה גם קבוצת האצ'יסטון ווטר (41%) ובעלי מניות פרטיים (18%).

מתקן אגירה שאובה מאפשר ייצור חשמל בשעות שבהן צריכת החשמל נמצאת בשיאה, באמצעות שאיבת מים ממאגר במפלס נמוך למאגר מים במפלס גבוה. בשעות שפל של צריכת חשמל כמו הלילה, קיימת משאבה שמעלה מים ממאגר התחתון למאגר עליון באמצעות טורבינות (מעין גלגל ענק). בשעות שבהן קיים שיא ביקוש לחשמל, נופלים המים כלפי מטה ומניעים טורבינות המניעות גנרטורים המפיקים אנרגיה חשמלית - חשמל.

באפריל אשתקד חתמה כוכב אגירה שאובה על הסכם עקרונות עם קונסורציום המשותף לחברות סינוהיידרו הסינית ואלסטום הצרפתית להקמת הפרויקט במתכונת של תכנון, רכש ובנייה. במקביל, נחתם הסכם עקרונות נוסף עם אלסטום, לתפעול ותחזוקה של הפרויקט במשך 18 שנים ובתמורה ל-16 מיליון שקל בשנה. את הקמת הפרויקט יממנו בנק הפועלים ובנק לאומי והיא אמורה להסתיים ב-2021.

תהל, בהנהלת סער ברכה, היא אחת משתי ההחזקות המרכזיות שנותרו לקרן אן.וי, ומכירתה אמורה לסייע לקרדן אן.וי בפירעון חובותיה למחזיקי האג"ח. קרדן אן וי אמורה לפרוע למחזיקי האג"ח שלה כ-470 מיליון שקל בפברואר 2018 ועוד כ-450 מיליון שקל וכ-430 מיליון שקל בפברואר 2019 ובפברואר 2020, בהתאמה.

כדי שקרדן אן.וי תצליח במשימתה, היא מתכננת למכור בשנתיים הקרובות את מרבית נכסיה בתמורה שהוערכה על-ידה לאחרונה בכ-220 מיליון אירו (כ-890 מיליון שקל). תהל היא מועמדת בכירה למכירה ולפי מקורות בשוק כבר נמצאת על המדף מזה כמה חודשים.