עוד הצעת רכש בהנחה מהותית על ההון למניות קרדן ישראל

קרדן ישראל הגישה הצעת רכש עצמית ל-7.5% ממניות החברה שבידי הציבור תמורת 33 מיליון שקל ■ ההצעה משקפת הנחה של 15% על ההון

איתן רכטר, קרדן / צלם תמר מצפי
איתן רכטר, קרדן / צלם תמר מצפי

קבוצת קרדן יזמות, שנמצאת בשליטת אבי שנור, יוסף גרינפלד ואיתן רכטר, מבקשת לצמצם את החזקות הציבור בחברה הבת, קרדן ישראל , לקראת יישום מלא של דרישות חוק הריכוזיות. אתמול פירסמה קרדן ישראל הצעת רכש עצמית חלקית ל-7.5% ממניותיה תמורת סכום של 33.5 מיליון שקל. אם ההצעה תיענה במלואה, תגדיל את החזקות קרדן יזמות (שלא תשתתף במכירה) ל-79.5% מההון, לעומת 73.7% כיום.

קרדן ישראל היא חברת החזקות ציבורית, שהחזקתה העיקרית כיום היא ב-71% ממניות החברה הבת, קרדן נדלן , ששוויין הנוכחי בבורסה הוא כ-270 מיליון שקל. לפיכך, מדובר בפירמידה בת שלוש שכבות של חברות ציבוריות - שעל פי חוק החברות, מחויבת להצטמצם לשתי שכבות בלבד עד דצמבר 2019.

את הצעת הרכש העצמית הגישה קרדן ישראל לפי מחיר של 5.5 שקלים למניה, המשקף שווי חברה של 447 מיליון שקל ופרמיה של 3.4% ביחס למחיר שבו סיימה המניה את המסחר ביום חמישי. מדובר בהצעת רכש שאינה מותנית בביצוע מלא - כך שתבוצע גם אם שיעור ההיענות בפועל יהיה נמוך מ-7.5%.

לכאורה, שווי החברה, הנגזר מהצעת הרכש, משקף פרמיה של 4.2% על ההון העצמי של קרדן ישראל בסוף הרבעון השלישי של 2016, שהסתכם ב-429 מיליון שקל. עם זאת, בתחילת נובמבר 2016 השלימה קרדן ישראל את מכירת החזקתה בחברת UMI לשותפתה, חברת המזרח של משפחת עיני, בעסקה שיצרה לה רווח צפוי של כ-100 מיליון שקל. לפיכך, בתוספת הרווח מעסקת UMI, הסתכם ההון העצמי (פרו-פורמה) בסוף ספטמבר ב-529 מיליון שקל (6.5 שקלים למניה).

הצעה מפתיעה

העובדה שבאופן מעשי מציעה קרדן ישראל לרכוש מהציבור את מניותיה בהנחה של 15% על ההון העצמי שלה, מפתיעה לכאורה, ותדרוש מהמשקיעים לבחון באופן מעמיק את כדאיותה עבורם. כיום מחזיק הציבור ב-26.3% ממניות קרדן ישראל, כאשר החזקה זו מתחלקת בין משקיעים מוסדיים (כ-18.3%) ובעלי מניות פרטיים (כ-8%). בקרב המוסדיים מתרכזות מרבית ההחזקות בידיהם של חברת הביטוח הפניקס (5.5%), בית ההשקעות פסגות (5.4%) וחברות הביטוח הראל (3.4%) וכלל ביטוח (3.2%).

מדובר בפעם השנייה שבה מוגשת הצעת רכש לקרדן ישראל במחיר המשקף הנחה ביחס להון העצמי של החברה. בינואר 2015, הגישה קרדן יזמות הצעת רכש מלאה להחזקות הציבור בקרדן ישראל לפי מחיר של 3.39 שקלים למניה. בהמשך הועלה המחיר פעמיים עד ל-4.25 שקלים למניה, אבל גם מחיר זה לא סיפק את המשקיעים - ואלה דחו אותה.

סיבה מרכזית לדחיית ההצעה היתה הערכת המשקיעים כי שווי קרדן ישראל גבוה מהשווי המשתקף בהצעה. לנגד עיניהם עמד אז ההון העצמי של החברה, שהסתכם ב-4.53 שקלים למניה. בדיעבד, המשקיעים צדקו אז בהחלטתם - לאור שווי המניה כיום. עם זאת, מדובר בהצעת רכש חלקית, וייתכן כי הציבור יבחר לבסוף להיענות לה, באופן מלא או חלקי.