"הבנו שאפשר לעשות הנפקה ועדיין להישאר חברה פרטית"

דני גולן, מנכ"ל ואחד ממייסדי Kaminario, מסביר מדוע הוא לא ממהר לנאסד"ק ■ Kaminario, שפיתחה מערכת אחסון נתונים לענן מבוססת פלאש, מעסיקה כמעט 300 איש

אחרי שאשתקד נשבר שיא גיוסי ההון של חברות טק ישראליות, לפחות כרגע נראה כי 2017 היא המשך ישיר ל-2016. השנה הנוכחית נפתחה בגיוס של 20 מיליון דולר לחברת HealthWatch שפיתחה חולצה לאיתור התקפי לב, ועכשיו הגיע התור של גיוס גדול יותר. חברת האחסון Kaminario גייסה 75 מיליון דולר והשלימה גיוס של 218 מיליון דולר מאז הקמתה בשנת 2008. זה אומר שייתכן שהחברה מתקרבת לשווי של מיליארד דולר, "על הנייר" כמובן. בתחילת החודש, נזכיר, דרגה חברת Zirra הישראלית את חברות הטק הישראליות לפי שווי שהיו מקבלות בהנחה שהיו ציבוריות. למרות שראוי להתייחס לדירוג שכזה בספקנות, הוא כן יכול לתת מושג כלשהו על שוויה של חברה, ובמקרה של Kaminario מדובר היה על תג מחיר של 811 מיליון דולר.

מי היא Kaminario ומה בדיוק היא עושה? ובכן, את החברה הקימו שלושה: דני גולן (45) שמכהן כמנכ"ל, אופיר דובובי ומשה סלפין, שמכהנים כדירקטורים. גולן הוא טייס קרב בעברו הצבאי ומהנדס אלקטרוניקה בהשכלתו. בעברו עבד בענקית האחסון EMC. מרכז המו"פ של Kaminario יושב ביוקנעם, בין היתר פועל יוצא של מקום הולדתו של גולן, העיר חיפה, ומקום מגוריו הנוכחי, המושב אלוני אבא. "Kaminario היא דוגמה לכך שאפשר לפתח היי-טק לא רק בתל-אביב או הרצליה", אומר גולן.

"Kaminario עומדת במרכז של שתי מהפכות המחשוב הכי גדולות", מסביר גולן. "הראשונה, הענן והשנייה, פלאש (Flash, זיכרון הבזק, כלומר זיכרון בלתי נדיף המאפשר כתיבה, מחיקה, וכתיבה חוזרת). במקרה של מחשוב ענן, זהו שוק שאמור לגדול תוך 3 שנים ל-200 מיליארד דולר וכל התשתית של ענן היא אחרת לחלוטין מ-IT מסורתי. במקרה של פלאש, אזי שוק האחסון הוא שוק גדול בפני עצמו, של 130 מיליארד דולר והשוק הזה עובר מהפכה, מטכנולוגיה מכנית, שזה כונן קשיח, לטכנולוגיה אלקטרונית שזה פלאש. את יכולה לחשוב עלינו כתשתית של הענן. אנחנו למעשה בנינו מערכת אחסון נתונים לענן מבוססת פלאש".

לפי חברת המחקר IDC, שוק מערכי all-flash יגדל בשיעור צמיחה שנתי ממוצע (CAGR) של 21.4% עד 2020 - והוא מייצג את הפלח הגדל במהירות הרבה ביותר בשוק מערכות אחסון ארגוניות עולמי של 40 מיליארד דולר. Kaminario מציינת בהודעתה כי "האינטרנט של דברים" (IoT), אימוץ ענן ואפליקציות לפי דרישה הם מנועי הצמיחה המרכזיים בשוק האחסון. "לדוגמה, מחקרים קובעים כי עד 2020 יהיו יותר מ-200 מיליארד אביזרים מרושתים וטכנולוגיות חכמות, ויותר מ-44 טריליון גיגהבייט של נתונים ייווצרו עד שנה זו", נאמר בהודעה.

לדברי גולן, התשתית שבנתה Kaminario הופכת את הענן "להרבה יותר דינמי, כך שכל חברה יכולה לגדול עם הלקוחות שלה בצורה יותר קלה, מהירה והרבה יותר חסכונית. לכן, כל חברה שבונה ענן פרטי משלה או משתמשת בענן ציבורי, לא יכולה לבנות תשתית מודרנית בעולם האחסון מבלי להסתכל על חברה כמו Kaminario". זו האחרונה מתמודדת מול מתחרות דוגמת HP, דל ו-IBM.

גולן מסביר כי ההצלחה של החברה נובעת, בין היתר, מכך שרוב חברות התוכנה עוברות לעבוד לפי מודל של SAAS (Software as a Service), מכירת תוכנה כשירות ולא כמוצר. "ולכן, מתוך שוק של 200 מיליארד דולר, שני שלישים יגיע מחברות SaaS. ואם מסתכלים על 100 חברות ה- SaaS הגדולות בעולם, אז אחוז החדירה שלנו מאוד-מאוד-מאוד משמעותי ולכן רוב ההכנסות שלנו מגיע מעולם זה". גולן לא מסגיר את נתוני הכנסות החברה ורק אומר כי "התוצאות הכספיות שלנו מאוד טובות. יותר מהכפלנו את החברה בכל שנה במהלך 4 השנים האחרונות".

"כשיותר ויותר חברות מעבירות חלק גדול מרכישות התוכנות שלהן, מהפעלה מקומית בשרת שלהן למודלים של SaaS בענן, ספקי SaaS זוכים לביקושים בהיקפים עצומים, שמחסלים לחלוטין את פרדיגמת התשתיות המסורתית", אומר סטיב דופלסי, מייסד ואנליסט בכיר ב-Enterprise Strategy Group. "המשמעות של I/O (קלט/פלט) איטי עלולה להיות חיסול של עסק - וכך גם העלויות של רכישת משאבים מיותרים. Kaminario נמצאת בעמדה מושלמת לטפל בדרישות I/O עצומות, בלי להכריח לקוחות לרכוש מראש יותר ממה שהם צריכים".

"ישנה תפנית עצומה בתעשיית האחסון, כשארגונים עוברים מאחסון מסורתי בדיסקים, לאחסון המונע על ידי טכנולוגיות NAND-flash", אומר דיוויד פלוייר, CTO ומייסד Wikibon. "אנחנו צופים כי 19% מההוצאה על אחסון ארגוני ב-2016 תהיה על all-flash, ומעריכים כי ב-2019 ההוצאה על flash תעלה על זו של רכישת דיסקים. Kaminario ממוצבת היטב כדי לענות לדרישות של ארגונים הן עבור ביצועים והן עבור נפח של אחסון flash".

- דני גולן, לפי איזו שווי בוצע הגיוס? ייתכן שאתם מתקרבים לשווי של מיליארד דולר?

"כחברה פרטית אנחנו לא מתייחסים לשאלה הזו. אני כן יכול להגיד שבגיוס הנוכחי היה חיתום יתר משמעותי כי רצינו לגייס 40 מיליון דולר. זהו גיוס בסדר גודל ציבורי. וגייסנו בעליית שווי משמעותית לעומת הגיוס האחרון" (דצמבר 2014, ט.צ.).

- נראה כי שוק ה-IPO מתאושש, ולראיה ההנפקה המתוכננת של סנאפצ'ט. מדוע בחרתם שוב בגיוס פרטי במקום בהנפקה ציבורית?

"אנחנו כל הזמן עם היד על הדופק בכל הקשור לשוק ה-IPO. אין ספק שה-IPO של חברות טכנולוגיה התמעטו, והם הופכים ליותר קשים וליותר יקרים. כמו כן, אנחנו נמצאים בעולם של ריבית אפסית וזה אומר שיש הרבה כסף שמחפש אפיקי השקעה אטרקטיביים. אנחנו הבנו שאפשר לעשות הנפקה ציבורית ועדיין להישאר פרטי. כלומר ליהנות משני העולמות. מצד אחד, אין עלות גבוהה של להיות חברה ציבורית ומצד שני, אפשר לגייס סכומים כמו חברה ציבורית. עד שהאווירה הכלכלית תשתנה, והריביות יעלו, אנחנו מסוגלים להמשיך להיות חברה פרטית ולגייס כסף פרטי".

זה לא בדיוק ליהנות משני העולמות. הנפקה לציבור מאפשרת לך להנזיל החזקות כמעט בכל עת שתרצה, ולכל בעלי העניין, קרנות הון סיכון, מייסדים ועובדים שרוצים להמיר אופציות למניות רגילות.

"נכון, אבל כיום יש דרכים אחרות להנזיל החזקות לכל בעלי העניין שציינת ועדיין להישאר חברה פרטית".