אלקוברה תפרסם את תוצאות הניסוי שהופסק; מה עם המניה?

חברת פיתוח התרופות הודיעה אתמול כי החליטה, בעקבות שיחה עם ה-FDA, להציג לרשות את תוצאות הניסוי במוצר הדגל שלה לטיפול בהפרעות קשב

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

חברת פיתוח התרופות אלקוברה  הודיעה אתמול (ב'), כי בעקבות שיחה עם ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, החליטה החברה להציג לרשות את תוצאות הניסוי במוצר הדגל שלה לטיפול בהפרעות קשב. זאת, למרות שהניסוי הופסק על-ידי ה-FDA לפני סיומו. התוצאות ינותחו ויוצגו גם לציבור תוך מספר שבועות. במקביל, אלקוברה תערוך ניסוי בטיחות מוגבל נוסף, ואם לא יירשמו תופעות לוואי חריפות בניסוי זה, ייתכן שה-FDA תתיר לחברה להמשיך בניסוי היעילות המתוכנן. ההחלטה להקפיא את הניסוי נבעה מחשש של ה-FDA מבעיות בטיחות במוצר, לאחר שסקרה את התוצאות שקיבלה החברה בבעלי חיים.

מניית החברה צנחה אתמול בנאסד"ק ב-13%, והחברה נסחרת לפי שווי של 60 מיליון דולר. בשנה האחרונה איבדה החברה 60% מערכה, בעיקר על רקע הפסקת הניסוי המדובר. הסיבה להתרסקות אמש, על אף שהחדשות נראות טובות על פניו, היא כנראה כי השוק ציפה לשמוע מן החברה כי המגבלות על הניסוי מוסרות במלואן, והניסוי ממשיך.

כאשר ניסוי מופסק באמצע ותוצאותיו נחשפות, יורד כוחו הסטטיסטי, ויש להוסיף נבדקים כדי להגיע לאותה רמת מובהקות. יחד עם ניסוי בטיחות נוסף, משמעות הדבר הוצאה נוספת עבור החברה, מעבר למתוכנן.

החשש בשוק הוא כנראה גם מתוצאות שאינן חד-משמעיות, כמו אלה שהתקבלו בניסוי הקודם שערכה אלקוברה במוצר זה. הניסוי הראשון לא הצליח להוכיח הבדל מובהק בתסמיני הקבוצה שקיבלה את התרופה לבין קבוצה שקיבלה תרופת דמה. החברה ביצעה ניתוח בדיעבד של הנתונים שכן הראה הבדל, אולם ניתוחים שבדיעבד אינם נחשבים להוכחה חזקה ליעילות.

אלקוברה, שהוקמה על-ידי ד"ר דליה מגידו ואודי גלבוע, הונפקה בנאסד"ק ב-2013, וגייסה 25 מיליון דולר לפי שווי של 82 מיליון דולר אחרי הכסף. בחודשים הראשונים למסחר הוסיפה המניה 250% לערכה, והחברה ניצלה זאת להנפקה נוספת, אך כאמור, התרסקה אחרי כישלון הניסוי הראשון. מאז ירד מחיר המניה ב-74%.